Bakalářská práce je zaměřena na zjištění, zda je mladým dospělým znám pojem syndrom vyhoření, co si pod ním konkrétně představují, také zda jsou informováni o jeho projevech a jestli znají možnosti prevence. Syndrom vyhoření je dnes poměrně známý pojem, poprvé byl popsán již v 70. letech minulého století a vzhledem k rostoucímu tempu a požadavkům dnešní doby se s tímto pojmem setkáváme stále častěji, ať už v odborné či populárně naučné literatuře, sdělovacích prostředcích i ostatních médiích. Já jsem se s pojmem syndrom vyhoření setkala poprvé na gymnáziu, a i když jsem ve svém okolí nikoho jím postiženého přímo neznala, překvapilo mě, o jak rozšířený problém se v dnešní době jedná. V jeho souvislosti mě zajímalo, jaké znalosti o něm mají mladí dospělí, mí vrstevníci, a to konkrétně ti, kteří se již na rozdíl ode mě se syndromem vyhoření osobně nebo ve svém okolí setkali. Práce tak zjišťuje, jaké o něm tito mladí lidé mají dnes informace, zda jsou schopni jej včas rozpoznat, nebo zda znají možnosti, jak se před ním chránit, a takto získané odpovědi porovnává s názory odborníků. Pro tento účel byl vybrán menší počet komunikačních partnerů, to proto, aby bylo možné se více zaměřit na jednotlivce, vést s nimi osobní rozhovory a zjistit, jak jsou s problematikou seznámeni do hloubky. K dosažení cíle tak byl zvolen kvalitativní výzkum provedený metodou dotazováním spolu s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Získané odpovědi jsou v práci konfrontovány s názory odborníků a výstupem práce jsou poznatky o úrovni jejich znalostí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is aimed at finding out whether young adults are familiar with the concept of burnout syndrome, what they imagine it to mean, whether they are informed about its manifestations and whether they know the possibilities of prevention. Burnout syndrome is a relatively well-known concept today, having been first described in the 1970s, and due to the increasing pace and demands of today's world we are encountering the term more and more frequently, whether in professional or popular literature, mass media or other media. I first encountered the term burnout syndrome in high school, and although I did not know anyone in my environment who was directly affected, I was surprised by how widespread the problem is nowadays. In its context, I was interested in the knowledge of young adults, my peers, who, unlike me, had already experienced burnout personally or in their environment. The thesis thus finds out what information these young people have about it today, whether they are able to recognise it early or whether they know how to protect themselves from it, and compares the answers obtained in this way with the opinions of experts. For this purpose, a smaller number of communication partners were chosen in order to be able to focus more on individuals, to have personal interviews with them and to find out how familiar they are with the issue in depth. Thus, to achieve the objective, qualitative research was chosen to be carried out using a survey method together with a semi-structured interview technique. The answers obtained in the thesis are confronted with the opinions of the experts and the output of the thesis is the findings on their level of knowledge.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, mladí dospělí, projevy, prevence, problém
Klíčová slova v angličtině
Burnout syndrome, young adults, manifestations, prevention, problem
Rozsah průvodní práce
56 s. (85 643 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjištění, zda je mladým dospělým znám pojem syndrom vyhoření, co si pod ním konkrétně představují, také zda jsou informováni o jeho projevech a jestli znají možnosti prevence. Syndrom vyhoření je dnes poměrně známý pojem, poprvé byl popsán již v 70. letech minulého století a vzhledem k rostoucímu tempu a požadavkům dnešní doby se s tímto pojmem setkáváme stále častěji, ať už v odborné či populárně naučné literatuře, sdělovacích prostředcích i ostatních médiích. Já jsem se s pojmem syndrom vyhoření setkala poprvé na gymnáziu, a i když jsem ve svém okolí nikoho jím postiženého přímo neznala, překvapilo mě, o jak rozšířený problém se v dnešní době jedná. V jeho souvislosti mě zajímalo, jaké znalosti o něm mají mladí dospělí, mí vrstevníci, a to konkrétně ti, kteří se již na rozdíl ode mě se syndromem vyhoření osobně nebo ve svém okolí setkali. Práce tak zjišťuje, jaké o něm tito mladí lidé mají dnes informace, zda jsou schopni jej včas rozpoznat, nebo zda znají možnosti, jak se před ním chránit, a takto získané odpovědi porovnává s názory odborníků. Pro tento účel byl vybrán menší počet komunikačních partnerů, to proto, aby bylo možné se více zaměřit na jednotlivce, vést s nimi osobní rozhovory a zjistit, jak jsou s problematikou seznámeni do hloubky. K dosažení cíle tak byl zvolen kvalitativní výzkum provedený metodou dotazováním spolu s technikou polostrukturovaného rozhovoru. Získané odpovědi jsou v práci konfrontovány s názory odborníků a výstupem práce jsou poznatky o úrovni jejich znalostí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is aimed at finding out whether young adults are familiar with the concept of burnout syndrome, what they imagine it to mean, whether they are informed about its manifestations and whether they know the possibilities of prevention. Burnout syndrome is a relatively well-known concept today, having been first described in the 1970s, and due to the increasing pace and demands of today's world we are encountering the term more and more frequently, whether in professional or popular literature, mass media or other media. I first encountered the term burnout syndrome in high school, and although I did not know anyone in my environment who was directly affected, I was surprised by how widespread the problem is nowadays. In its context, I was interested in the knowledge of young adults, my peers, who, unlike me, had already experienced burnout personally or in their environment. The thesis thus finds out what information these young people have about it today, whether they are able to recognise it early or whether they know how to protect themselves from it, and compares the answers obtained in this way with the opinions of experts. For this purpose, a smaller number of communication partners were chosen in order to be able to focus more on individuals, to have personal interviews with them and to find out how familiar they are with the issue in depth. Thus, to achieve the objective, qualitative research was chosen to be carried out using a survey method together with a semi-structured interview technique. The answers obtained in the thesis are confronted with the opinions of the experts and the output of the thesis is the findings on their level of knowledge.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, mladí dospělí, projevy, prevence, problém
Klíčová slova v angličtině
Burnout syndrome, young adults, manifestations, prevention, problem
Zásady pro vypracování
1.)Teoretické vymezení problematiky
Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření. Syndrom vyhoření je psychický stav objevující se často u lidí pracujících v pomáhajících profesích, kteří denně komunikují s lidmi a snaží se jim pomáhat s jejich problémy. Tento duševní stav pochází ze stresu a vede k fyzickému a emocionálnímu vyčerpání, k pocitům beznaděje a méněcennosti. Jedinec ztrácí zájem o svou práci, o svůj osobní rozvoj, vyskytují se u něj příznaky podrážděnosti, negativní nálady, objevují se také poruchy spánku a snížení sebedůvěry. Existuje spoustu preventivních opatření, díky kterým se dá syndromu vyhoření předcházet. Je důležité fyzicky i psychicky relaxovat, věnovat dostatek času svým koníčkům, naučit se říkat "ne" v situacích, které člověka zatěžují, dávat si realistické cíle a otevřeně mluvit o svých problémech.
2.)Hlavní cíl a dílčí cíle
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, zda je pojem syndrom vyhoření znám mezi mladými dospělými, jestli vědí, co syndrom vyhoření znamená. Dílčí cíle mají zjistit, jestli jsou mladí dospělí informováni o projevech syndromu vyhoření a jestli ví o možnostech prevence.
3.) Výzkumné otázky
Co podle mladých dospělých znamená pojem syndrom vyhoření?
Jaké možnosti prevence před syndromem vyhoření znají mladí dospělí?
4.) Metodický postup
Bakalářská práce bude zpracována kvalitativním výzkumem. Metodou výzkumu bude dotazování, technikou bude rozhovor.
5.) výzkumný soubor
Respondenty budou mladí dospělí.
6.) předpokládané využití bakalářské práce v praxi
Bakalářská práce seznámí mladé dospělé o syndromu vyhoření, zjistí, zda je tento pojem mezi mladými dospělými znám a jak jsou mladí dospělí informováni o možnostech prevence proti syndromu vyhoření.
Zásady pro vypracování
1.)Teoretické vymezení problematiky
Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření. Syndrom vyhoření je psychický stav objevující se často u lidí pracujících v pomáhajících profesích, kteří denně komunikují s lidmi a snaží se jim pomáhat s jejich problémy. Tento duševní stav pochází ze stresu a vede k fyzickému a emocionálnímu vyčerpání, k pocitům beznaděje a méněcennosti. Jedinec ztrácí zájem o svou práci, o svůj osobní rozvoj, vyskytují se u něj příznaky podrážděnosti, negativní nálady, objevují se také poruchy spánku a snížení sebedůvěry. Existuje spoustu preventivních opatření, díky kterým se dá syndromu vyhoření předcházet. Je důležité fyzicky i psychicky relaxovat, věnovat dostatek času svým koníčkům, naučit se říkat "ne" v situacích, které člověka zatěžují, dávat si realistické cíle a otevřeně mluvit o svých problémech.
2.)Hlavní cíl a dílčí cíle
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, zda je pojem syndrom vyhoření znám mezi mladými dospělými, jestli vědí, co syndrom vyhoření znamená. Dílčí cíle mají zjistit, jestli jsou mladí dospělí informováni o projevech syndromu vyhoření a jestli ví o možnostech prevence.
3.) Výzkumné otázky
Co podle mladých dospělých znamená pojem syndrom vyhoření?
Jaké možnosti prevence před syndromem vyhoření znají mladí dospělí?
4.) Metodický postup
Bakalářská práce bude zpracována kvalitativním výzkumem. Metodou výzkumu bude dotazování, technikou bude rozhovor.
5.) výzkumný soubor
Respondenty budou mladí dospělí.
6.) předpokládané využití bakalářské práce v praxi
Bakalářská práce seznámí mladé dospělé o syndromu vyhoření, zjistí, zda je tento pojem mezi mladými dospělými znám a jak jsou mladí dospělí informováni o možnostech prevence proti syndromu vyhoření.
Seznam doporučené literatury
HONZÁK, R., 2018. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vydání. V Praze: Vyšehrad. ISBN 978-80-7601-004-8.
PELCÁK, S., 2015. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-576-9.
PEŠEK, et al., 2016. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88163-00-8.
PRIESS, M., 2015. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5394-2.
STOCK, Ch., 2010. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
Seznam doporučené literatury
HONZÁK, R., 2018. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vydání. V Praze: Vyšehrad. ISBN 978-80-7601-004-8.
PELCÁK, S., 2015. Stres a syndrom vyhoření. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-576-9.
PEŠEK, et al., 2016. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88163-00-8.
PRIESS, M., 2015. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5394-2.
STOCK, Ch., 2010. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.