Hudba je nedílnou součástí lidského života. Jsou popsány její léčebné vlivy, na profesionální hudebníky však působí i z hlediska fyziologie. Při hře na hudební nástroj je výrazně ovlivňováno dané postavení těla hráče, zvláště pak u hudebních nástrojů, které vyžadují asymetrické držení těla. Do této skupiny hudebních nástrojů se řadí i příčná flétna. Hra na tento hudební nástroj může tedy přinášet i určitá zdravotní rizika. Cílem této bakalářské práce bylo popsat pohybové stereotypy, které mohou vznikat při hře na příčnou flétnu, a následně navrhnout kompenzační cvičení pro zmírnění rizik vzniku poruch pohybového aparátu u flétnistů.
Teoretická část práce zahrnuje popis pojmů z kineziologie důležitých pro navazující praktickou část jako jsou pohybové stereotypy, hluboký stabilizační systém, postura a kineziologie ramenního kloubu. Dále je popsána problematika asymetrické zátěže a ergonomie hry na příčnou flétnu. Jsou zde také zmíněny zdravotní problémy, které se mohou často vyskytovat u profesionálních hráčů na příčnou flétnu.
V praktické části je popsán kvalitativní výzkum, který byl proveden u skupiny hráčů na příčnou flétnu. U respondentů bylo provedeno kineziologické vyšetření. Jako doplňkový test byl použit lateral scapular slide test pro posouzení vzájemného postavení lopatek. Praktická část také zahrnovala edukaci cviků z předem připravené cvičební jednotky zaměřené na prevenci vzniku pohybových stereotypů a také kompenzaci již vzniklých pohybových stereotypů u flétnistů.
Z výsledků můžeme říci, že zahrnutí kompenzačního cvičení ke hře na příčnou flétnu bylo pro respondenty prospěšné.
Obsah práce by se dal využít v klinické fyzioterapii, dále by mohl být prospěšný pro samotné profesionální flétnisty, nebo také v rámci výuky hry na příčnou flétnu na základních uměleckých školách.
Anotace v angličtině
Music is an integral part of human life. Its therapeutic effects have been described, but it also affects professional musicians in terms of physiology. When playing a musical instrument, a player's body position is strongly influenced especially for musical instruments that require an asymmetrical posture. The flute belongs to this group of musical instruments. Playing this musical instrument may therefore involve certain health risks. The aim of this bachelor's thesis was to describe the movement stereotypes that may arise when playing the transverse flute, and then to propose compensatory exercises to mitigate the risks of musculoskeletal disorders in flutists.
The theoretical part of the thesis includes a description of kinesiology concepts relevant to the subsequent practical part, such as movement stereotypes, deep stabilization system, posture and shoulder joint kinesiology. Furthermore, asymmetric loading and ergonomics of playing the flute are described. Health problems that can often occur in professional flute players are also discussed.
The practical part describes qualitative research that was conducted with a group of flute players. A kinesiological examination was performed on the respondents. The lateral scapular slide test was used as an additional test to assess the relative position of the scapulae. The practical part also included the education of exercises from a pre-prepared exercise unit aimed at preventing the development of, as well as compensating for, movement stereotypes in flute players.
From the results, we can say that the inclusion of compensatory exercises to the flute playing was beneficial for the respondents.
The content of the paper could be used in clinical physiotherapy, and could also be useful for professional flutists themselves, or in the teaching of the flute in Primary Art Schools.
Klíčová slova
příčná flétna, postura, pohybový stereotyp, poruchy pohybového aparátu, asymetrická zátěž
Klíčová slova v angličtině
flute, posture, movement stereotype, musculoskeletal disorders, asymmetrical load
Rozsah průvodní práce
72 s. (100 021 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hudba je nedílnou součástí lidského života. Jsou popsány její léčebné vlivy, na profesionální hudebníky však působí i z hlediska fyziologie. Při hře na hudební nástroj je výrazně ovlivňováno dané postavení těla hráče, zvláště pak u hudebních nástrojů, které vyžadují asymetrické držení těla. Do této skupiny hudebních nástrojů se řadí i příčná flétna. Hra na tento hudební nástroj může tedy přinášet i určitá zdravotní rizika. Cílem této bakalářské práce bylo popsat pohybové stereotypy, které mohou vznikat při hře na příčnou flétnu, a následně navrhnout kompenzační cvičení pro zmírnění rizik vzniku poruch pohybového aparátu u flétnistů.
Teoretická část práce zahrnuje popis pojmů z kineziologie důležitých pro navazující praktickou část jako jsou pohybové stereotypy, hluboký stabilizační systém, postura a kineziologie ramenního kloubu. Dále je popsána problematika asymetrické zátěže a ergonomie hry na příčnou flétnu. Jsou zde také zmíněny zdravotní problémy, které se mohou často vyskytovat u profesionálních hráčů na příčnou flétnu.
V praktické části je popsán kvalitativní výzkum, který byl proveden u skupiny hráčů na příčnou flétnu. U respondentů bylo provedeno kineziologické vyšetření. Jako doplňkový test byl použit lateral scapular slide test pro posouzení vzájemného postavení lopatek. Praktická část také zahrnovala edukaci cviků z předem připravené cvičební jednotky zaměřené na prevenci vzniku pohybových stereotypů a také kompenzaci již vzniklých pohybových stereotypů u flétnistů.
Z výsledků můžeme říci, že zahrnutí kompenzačního cvičení ke hře na příčnou flétnu bylo pro respondenty prospěšné.
Obsah práce by se dal využít v klinické fyzioterapii, dále by mohl být prospěšný pro samotné profesionální flétnisty, nebo také v rámci výuky hry na příčnou flétnu na základních uměleckých školách.
Anotace v angličtině
Music is an integral part of human life. Its therapeutic effects have been described, but it also affects professional musicians in terms of physiology. When playing a musical instrument, a player's body position is strongly influenced especially for musical instruments that require an asymmetrical posture. The flute belongs to this group of musical instruments. Playing this musical instrument may therefore involve certain health risks. The aim of this bachelor's thesis was to describe the movement stereotypes that may arise when playing the transverse flute, and then to propose compensatory exercises to mitigate the risks of musculoskeletal disorders in flutists.
The theoretical part of the thesis includes a description of kinesiology concepts relevant to the subsequent practical part, such as movement stereotypes, deep stabilization system, posture and shoulder joint kinesiology. Furthermore, asymmetric loading and ergonomics of playing the flute are described. Health problems that can often occur in professional flute players are also discussed.
The practical part describes qualitative research that was conducted with a group of flute players. A kinesiological examination was performed on the respondents. The lateral scapular slide test was used as an additional test to assess the relative position of the scapulae. The practical part also included the education of exercises from a pre-prepared exercise unit aimed at preventing the development of, as well as compensating for, movement stereotypes in flute players.
From the results, we can say that the inclusion of compensatory exercises to the flute playing was beneficial for the respondents.
The content of the paper could be used in clinical physiotherapy, and could also be useful for professional flutists themselves, or in the teaching of the flute in Primary Art Schools.
Klíčová slova
příčná flétna, postura, pohybový stereotyp, poruchy pohybového aparátu, asymetrická zátěž
Klíčová slova v angličtině
flute, posture, movement stereotype, musculoskeletal disorders, asymmetrical load
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky Dlouhodobá jednostranná zátěž má negativní vliv na posturu člověka. Mezi tento typ zátěže patří sporty jako je tenis, házená, ale také hraní na různé typy hudebních nástrojů, kde je držení těla asymetrické. Mezi tyto hudební nástroje patří housle, kytara a také právě příčná flétna. Při hře na příčnou flétnu jsou nejvíce namáhany svaly horní končetiny, zad a krku. U profesionálních hráčů na příčnou flétnu by tedy měly být znatelné určité pohybové stereotypy, které by vycházely z dlouhodobého přetěžování svalů, které udržují posturu při hře na flétnu. Fyzioterapie zaměřená na oblast namáhané horní končetiny by mohla hráči pomoci napravit nesprávné pohybové stereotypy a tím pádem předcházet dalším zdravotním komplikacím v této oblasti.
2. Cíle práce 1. Popsat problematiku pohybových stereotypů a posturálního systému u hráčů na příčnou flétnu. 2. Navrhnout a realizovat kompenzační cvičení u hráčů na příčnou flétnu s cílem nápravy pohybových stereotypů.
3. Výzkumné otázky 1. Jaký vliv mají pohybové stereotypy hráčů na příčnou flétnu na jejich posturu. 2. Jakým způsobem lze ovlivnit pohybové stereotypy, které negativně působí na posturu hráče na příčnou flétnu.
4. Popis metodiky V práci bude použita metoda kvalitativního výzkumu. Výsledky budou získány porovnáním vstupního a výstupního kineziologického rozboru. Výzkumný soubor budou tvořit profesionální hráči na příčnou flétnu, tedy učitelé hry na příčnou flétnu, popřípadě studenti konzervatoře. V průběhu výzkumu budou respondenti absolvovat cvičební jednotku navrženou pro nápravu pohybových stereotypů negativně ovlivňujících jejich posturu.
5. Předpokládané využití práce v praxi Prevence vzniku špatných pohybových stereotypů u žáků učících se hře na tento hudební nástroj, zmírnění a náprava již vzniklých pohybových stereotypů u profesionálních hráčů na příčnou flétnu.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav dané problematiky Dlouhodobá jednostranná zátěž má negativní vliv na posturu člověka. Mezi tento typ zátěže patří sporty jako je tenis, házená, ale také hraní na různé typy hudebních nástrojů, kde je držení těla asymetrické. Mezi tyto hudební nástroje patří housle, kytara a také právě příčná flétna. Při hře na příčnou flétnu jsou nejvíce namáhany svaly horní končetiny, zad a krku. U profesionálních hráčů na příčnou flétnu by tedy měly být znatelné určité pohybové stereotypy, které by vycházely z dlouhodobého přetěžování svalů, které udržují posturu při hře na flétnu. Fyzioterapie zaměřená na oblast namáhané horní končetiny by mohla hráči pomoci napravit nesprávné pohybové stereotypy a tím pádem předcházet dalším zdravotním komplikacím v této oblasti.
2. Cíle práce 1. Popsat problematiku pohybových stereotypů a posturálního systému u hráčů na příčnou flétnu. 2. Navrhnout a realizovat kompenzační cvičení u hráčů na příčnou flétnu s cílem nápravy pohybových stereotypů.
3. Výzkumné otázky 1. Jaký vliv mají pohybové stereotypy hráčů na příčnou flétnu na jejich posturu. 2. Jakým způsobem lze ovlivnit pohybové stereotypy, které negativně působí na posturu hráče na příčnou flétnu.
4. Popis metodiky V práci bude použita metoda kvalitativního výzkumu. Výsledky budou získány porovnáním vstupního a výstupního kineziologického rozboru. Výzkumný soubor budou tvořit profesionální hráči na příčnou flétnu, tedy učitelé hry na příčnou flétnu, popřípadě studenti konzervatoře. V průběhu výzkumu budou respondenti absolvovat cvičební jednotku navrženou pro nápravu pohybových stereotypů negativně ovlivňujících jejich posturu.
5. Předpokládané využití práce v praxi Prevence vzniku špatných pohybových stereotypů u žáků učících se hře na tento hudební nástroj, zmírnění a náprava již vzniklých pohybových stereotypů u profesionálních hráčů na příčnou flétnu.
Seznam doporučené literatury
1. KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1 2. ČIHÁK, R., 2001. Anatomie. 1. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-970-5. 3. DYLEVSKÝ, I., 2009. Funkční anatomie. Praha: Grada. 544 s. ISBN 978-80-247-3240-4
4. VÉLE, F., 1995: Kineziologie posturálního systému. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-297-4
5. VENCEL, M., 2015. Hudební fyziologie, ergonomie a fyzioterapie v podpoře zdraví, prevenci a terapii profesionálních postižení pohybového aparátu hudebníků a jejich využití v hudební pedagogice. Praha. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Seznam doporučené literatury
1. KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1 2. ČIHÁK, R., 2001. Anatomie. 1. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-970-5. 3. DYLEVSKÝ, I., 2009. Funkční anatomie. Praha: Grada. 544 s. ISBN 978-80-247-3240-4
4. VÉLE, F., 1995: Kineziologie posturálního systému. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-297-4
5. VENCEL, M., 2015. Hudební fyziologie, ergonomie a fyzioterapie v podpoře zdraví, prevenci a terapii profesionálních postižení pohybového aparátu hudebníků a jejich využití v hudební pedagogice. Praha. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.