Bakalářská práce řeší problematiku intimity jako vhodného tématu pro děti předškolního věku v mateřských školách. Teoretická část poskytuje vhled do různých pojetí intimity a termínů s ní spojovaných, jichž bude dále využíváno pro potřeby části praktické. Zabývá se také fyzickým, a především psychickým vývojem dítěte v předškolním věku, a to zejména ve vztahu k intimitě. Dále se zaměřuje na tři známé teorie lidských potřeb, a to konkrétně podle Abrahama Maslowa, Zdeňka Matějčka a manželů Pessových. Tyto poté podrobuje komparaci a nachází v nich souvislosti s tématem intimity a tématy příbuznými, čímž dokazuje jejich vzájemnou provázanost a důležitost pro zdravý vývoj předškolního dítěte. Teoretická část také věnuje pozornost skutečnosti, zda téma intimity nachází v předškolním vzdělávání své právoplatné místo a jakým způsobem je zahrnuto do kurikula. Praktická část představuje plán, realizaci a evaluaci týdenního projektu, jenž si klade za cíl pomocí principů Filozofie pro děti citlivě nastínit téma intimity dětem předškolního věku. Stěžejním prvkem tohoto projektu je autorská dětská kniha, jež má sloužit jako vhodný didaktický materiál pedagogům mateřských škol v oblasti zmiňované problematiky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis addresses the issue of intimacy as a topic for preschool children in kindergartens. The theoretical part provides an insight into different conceptions of intimacy and the terms associated with it, which will be further used for the practical part. It also looks at the physical and mainly psychological development of the preschool child, particularly in relation to intimacy. It also focuses on three well-known theories of human needs, specifically according to Abraham Maslow, Zdeněk Matějček and the Pesso family.
It then subjects these to comparison and finds connections between them and the themes of intimacy, demonstrating their interrelatedness and importance for the healthy development of the preschool child. The theoretical part also pays attention to whether the topic of intimacy finds its rightful place in preschool education and how it is included in the curriculum. The practical part presents the planning, implementation and evaluation of a week-long project that aims to sensitively introduce the topic of intimacy to preschool children using the principles of Philosophy for Children. The core element of this project is an original children's book, which is intended to serve as a suitable didactic material for kindergarten teachers in the field of the above-mentioned issue.
Klíčová slova
intimita, lidské potřeby, Filozofie pro děti, čtení, diskuze
Klíčová slova v angličtině
intimacy, human needs, Philosophy for Children, reading, discussion
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce řeší problematiku intimity jako vhodného tématu pro děti předškolního věku v mateřských školách. Teoretická část poskytuje vhled do různých pojetí intimity a termínů s ní spojovaných, jichž bude dále využíváno pro potřeby části praktické. Zabývá se také fyzickým, a především psychickým vývojem dítěte v předškolním věku, a to zejména ve vztahu k intimitě. Dále se zaměřuje na tři známé teorie lidských potřeb, a to konkrétně podle Abrahama Maslowa, Zdeňka Matějčka a manželů Pessových. Tyto poté podrobuje komparaci a nachází v nich souvislosti s tématem intimity a tématy příbuznými, čímž dokazuje jejich vzájemnou provázanost a důležitost pro zdravý vývoj předškolního dítěte. Teoretická část také věnuje pozornost skutečnosti, zda téma intimity nachází v předškolním vzdělávání své právoplatné místo a jakým způsobem je zahrnuto do kurikula. Praktická část představuje plán, realizaci a evaluaci týdenního projektu, jenž si klade za cíl pomocí principů Filozofie pro děti citlivě nastínit téma intimity dětem předškolního věku. Stěžejním prvkem tohoto projektu je autorská dětská kniha, jež má sloužit jako vhodný didaktický materiál pedagogům mateřských škol v oblasti zmiňované problematiky.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis addresses the issue of intimacy as a topic for preschool children in kindergartens. The theoretical part provides an insight into different conceptions of intimacy and the terms associated with it, which will be further used for the practical part. It also looks at the physical and mainly psychological development of the preschool child, particularly in relation to intimacy. It also focuses on three well-known theories of human needs, specifically according to Abraham Maslow, Zdeněk Matějček and the Pesso family.
It then subjects these to comparison and finds connections between them and the themes of intimacy, demonstrating their interrelatedness and importance for the healthy development of the preschool child. The theoretical part also pays attention to whether the topic of intimacy finds its rightful place in preschool education and how it is included in the curriculum. The practical part presents the planning, implementation and evaluation of a week-long project that aims to sensitively introduce the topic of intimacy to preschool children using the principles of Philosophy for Children. The core element of this project is an original children's book, which is intended to serve as a suitable didactic material for kindergarten teachers in the field of the above-mentioned issue.
Klíčová slova
intimita, lidské potřeby, Filozofie pro děti, čtení, diskuze
Klíčová slova v angličtině
intimacy, human needs, Philosophy for Children, reading, discussion
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na téma intimity v životě dětí v předškolním věku. Teoretická část práce poskytne základní vhled do problematiky intimity, budování soukromí a povědomí o vlastním bezpečí dítěte od jeho narození po začátek školní docházky, přičemž bude danou problematiku zkoumat z hlediska vývoje jak psychického, tak z fyziologického. Na intimitu bude nahlíženo také jako na téma spojované s tématy často tabuizovanými (sexualita, masturbace, smrt aj.). Zejména proto bude v praktické části bakalářské práce představen tematický celek uzpůsobený dětem v předškolním věku, který by měl dané téma otevírat a pomocí principů Filozofie pro děti jej vhodně začlenit do jejich života.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na téma intimity v životě dětí v předškolním věku. Teoretická část práce poskytne základní vhled do problematiky intimity, budování soukromí a povědomí o vlastním bezpečí dítěte od jeho narození po začátek školní docházky, přičemž bude danou problematiku zkoumat z hlediska vývoje jak psychického, tak z fyziologického. Na intimitu bude nahlíženo také jako na téma spojované s tématy často tabuizovanými (sexualita, masturbace, smrt aj.). Zejména proto bude v praktické části bakalářské práce představen tematický celek uzpůsobený dětem v předškolním věku, který by měl dané téma otevírat a pomocí principů Filozofie pro děti jej vhodně začlenit do jejich života.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, c2004. ISBN 80-736-7124-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978 80-262-0519-7.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.
BURDOVÁ, Ilona. Jak s dětmi mluvit o sexu, manželství a rodičovství. Praha: Kartuziánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-86953-83-0.
GOLDMAN, Linda. Mluvme s dětmi o sexu. Přeložila Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0924-9.
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí: teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. Filozofie pro děti. Prevence násilí. ISBN 978-80-7394-412-4.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051_1_1/download/.
Seznam doporučené literatury
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, c2004. ISBN 80-736-7124-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013. ISBN 978 80-262-0519-7.
ZOLLER MORF, Eva. Učíme děti ptát se a přemýšlet: metody a aktivity k rozvoji myšlení i kultivaci osobnosti dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0096-3.
BURDOVÁ, Ilona. Jak s dětmi mluvit o sexu, manželství a rodičovství. Praha: Kartuziánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-86953-83-0.
GOLDMAN, Linda. Mluvme s dětmi o sexu. Přeložila Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0924-9.
BAUMAN, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí: teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie pro děti, 2013. Filozofie pro děti. Prevence násilí. ISBN 978-80-7394-412-4.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051_1_1/download/.