Tato diplomová práce se věnuje komunikaci mezi asistentem pedagoga a učitelem na 2. stupni základní školy. Kvalitní a upřímná komunikace mezi asistentem a učitelem je jedním z klíčových předpokladů pro zavedení principů inkluze do praxe. Práce se dělí na dvě části: na teoretickou, kde jsou vymezeny základní pojmy pomocí literární rešerše a kde je představen základní legislativní rámec spolupráce asistenta pedagoga a učitele, a na praktickou, v níž je představeno vlastní výzkumné šetření v podobě pěti kvalitativních rozhovorů s asistenty pedagoga analyzovaných pomocí metody IPA.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to communication between teaching assistants and teachers at lowersecondary schools in the Czech Republic. High-quality and honest communication between the assistant and the teacher is one of the key prerequisites for introducing the principles of inclusion into practice. The work is divided into two parts. The theoretical part consists of chapters where basic concepts are defined and the framework of teacher-teaching assistant cooperation is outlined. Next, a qualitative research is presented (five interviews with teaching assistants analysed using IPA).
Klíčová slova
asistent pedagoga, učitel, komunikace, druhý stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, teacher, communication, lower-secondary school
Rozsah průvodní práce
76 s. (158 449 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje komunikaci mezi asistentem pedagoga a učitelem na 2. stupni základní školy. Kvalitní a upřímná komunikace mezi asistentem a učitelem je jedním z klíčových předpokladů pro zavedení principů inkluze do praxe. Práce se dělí na dvě části: na teoretickou, kde jsou vymezeny základní pojmy pomocí literární rešerše a kde je představen základní legislativní rámec spolupráce asistenta pedagoga a učitele, a na praktickou, v níž je představeno vlastní výzkumné šetření v podobě pěti kvalitativních rozhovorů s asistenty pedagoga analyzovaných pomocí metody IPA.
Anotace v angličtině
The thesis is devoted to communication between teaching assistants and teachers at lowersecondary schools in the Czech Republic. High-quality and honest communication between the assistant and the teacher is one of the key prerequisites for introducing the principles of inclusion into practice. The work is divided into two parts. The theoretical part consists of chapters where basic concepts are defined and the framework of teacher-teaching assistant cooperation is outlined. Next, a qualitative research is presented (five interviews with teaching assistants analysed using IPA).
Klíčová slova
asistent pedagoga, učitel, komunikace, druhý stupeň základní školy
Klíčová slova v angličtině
teaching assistant, teacher, communication, lower-secondary school
Zásady pro vypracování
DIplomová práce se bude zabývat komunikací mezi učitelem a asistentem pedagoga v rámci 2. stupně ZŠ. Cílem bude zjistit, co asistenti pedagoga považují v komunikaci s učitelem za podstatné. Základní výzkunou metodou budou rozhovory s asistenty pedagoga působícími na druhém stupni základní školy. Kvalitativní data získaná z rozhovorů budou zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), jelikož smyslem analýzy bude porozumět subjektivní zkušenosti asistentů pedagoga.
Zásady pro vypracování
DIplomová práce se bude zabývat komunikací mezi učitelem a asistentem pedagoga v rámci 2. stupně ZŠ. Cílem bude zjistit, co asistenti pedagoga považují v komunikaci s učitelem za podstatné. Základní výzkunou metodou budou rozhovory s asistenty pedagoga působícími na druhém stupni základní školy. Kvalitativní data získaná z rozhovorů budou zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy (IPA), jelikož smyslem analýzy bude porozumět subjektivní zkušenosti asistentů pedagoga.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-97-1.
DROTÁROVÁ, L. Asistent pedagoga, stav v ČR 2006. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradentství, 2006. ISBN 80-86856-22-4.
HÁJKOVÁ, V. a kol. Asistent pedagoga - profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 802407381.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-97-1.
DROTÁROVÁ, L. Asistent pedagoga, stav v ČR 2006. Praha: Institut pedagogickopsychologického poradentství, 2006. ISBN 80-86856-22-4.
HÁJKOVÁ, V. a kol. Asistent pedagoga - profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 802407381.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.