- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Rozdílná hlediska při práci s tištěnou učebnicí a I-učebnicí ve vybraných kapitolách matematiky v terciálním vzdělávání
Hlavní téma v angličtině
Different perspectives when working with a printed textbook and an I-textbook in selected chapters of mathematics in tertiary education
Název dle studenta
Rozdílná hlediska při práci s tištěnou učebnicí a I-učebnicí ve vybraných kapitolách matematiky v terciálním vzdělávání
Název dle studenta v angličtině
Different Views on University Students' Work with a Printed Textbook and an I-textbook of Mathematics
Souběžný název
Název v češtině: ROZDÍLNÁ HLEDISKA PŘI PRÁCI S TIŠTĚNOU UČEBNICÍ A I-UČEBNICÍ VE VYBRANÝCH KAPITOLÁCH MATEMATIKY V TERCIÁLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Název v angličtině: DIFFERENT VIEWS ON UNIVERSITY STUDENTS´ WORK WITH A PRINTED TEXTBOOK AND AN I-TEXTBOOK OF MATHEMATICS
Český edukační trh v primárním a sekundárním vzdělávání disponuje pestrou nabídkou tištěných učebnic, ke kterým v posledních letech přibývají I-učebnice, v menší míře také hybridní učebnice. Žáci a studenti mohou tak procvičovat velké množství příkladů a vytvořit si dostatečné matematické základy ke zvládnutí terciálního vzdělávání. Výukové materiály pro terciální vzdělávání již nakladatelství hromadně nevydávají a studentům doporučují materiály k osvojování učiva zpravidla samotní vyučující. Někteří vyučující předkládají studentům různé sbírky úloh k procvičování, jiní využívají nabídek digitálních výukových portálů. Málokdy je ale studentům nabídnuta alternativa dle uplatnění zásady individuálního přístupu při výběru média, která je v námi realizovaném výzkumu zohledněna.
Disertační práce obsahuje dvě základní části, teoretickou a empirickou. V teoretické části práce jsou shrnuta teoretická východiska. Kromě definice a výzkumu učebnic je podrobněji popsána problematika týkající se funkčně strukturální analýzy učebnic a vytvořena kategorizace matematického textu. Speciální kapitola je věnována terciálnímu vzdělávání, specifikům matematického textu a didaktickým zásadám v kontextu s výběrem učebnic.
V empirické části práce je popsána metodologie realizovaného výzkumu, který navazuje na výsledky proběhlých výzkumů ve variabilních podmínkách. Hlavním cílem výzkumu disertační práce je zjistit rozdílná hlediska při práci s tištěnou učebnicí a I-učebnicí v matematice v terciálním vzdělávání. Hlavními sledovanými hledisky jsou počet použitých nápověd potřebných k vyřešení úloh, chybovost při řešení úloh a čas potřebný k vyřešení úloh. Další otázky směřují do problematiky preferencí výběru učebnice a využitelnosti interaktivních prvků v nových médiích. Posledním porovnávaným hlediskem je výsledné hodnocení studentů ve vztahu k výběru média.
Respondenty výzkumu jsou studenti druhé části základního kurzu inženýrské matematiky na Ekonomické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kterým bylo pro účely testování zadáno několik sad úloh k osvojování učiva. Testové otázky byly vybrány na základě specifikační tabulky a splňovaly požadavky na validitu, reliabilitu, praktičnost, obtížnost a citlivost. Splněním vlastností dobrého měření tak mohly být hlavní a vedlejší výzkumné otázky, ke kterým byly na základě teorie formulované hypotézy, kvantitativně zpracovány a formulované hypotézy verifikovány.
Anotace v angličtině
The Czech education market at the primary and secondary level offers a wide variety of printed textbooks, which are more and more accompanied by I-textbooks and also by hybrid textbooks. Elementary school pupils and their counterparts in secondary schools may practice their mathematical skills using various mathematical exercises, which help them achieve a solid foundation necessary for successfully completing university mathematics courses. The teaching materials for the university level are not issued widely, as it is for elementary and secondary schools, universities usually use their materials, and the university teachers recommend them to their students. Some of the teachers present to their students printed practice books, and others use digital teaching portals available online. Seldomly the teachers provide the teaching materials to their students according to their individual learning styles. This approach is a core issue of the presented research.
The thesis consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part presents the theoretical background of the research, including the definition and classification of textbooks and the functional structure textbook analysis and categorization of the mathematical text. A particular chapter is devoted to the university education level, specifics of the mathematical text, and the didactical principles in the context of textbook selection.
The empirical part presents the conducted research methodology following the results of previous pieces of research in variable conditions. The main objective of the work is to identify the different viewpoints on the work with a printed university mathematics textbook and an I-textbook. The main viewpoints are the number of used hints necessary for solving mathematical problems, the students' error rate, and the time the students need to solve these problems. Other research questions deal with the selection preferences of the students regarding the media and the utility of interactive elements in new media.
The research respondents are first-year university students participating in the introductory course of engineering Mathematics at the Faculty of Economics at the University of South Bohemia in České Budějovice who were given several sets of mathematical problems to solve and to help them to acquire the given subject matter. These problems were selected based on a specification table to meet the necessary validity, reliability, practicability, and sensitivity so that the posed research questions and formulated hypotheses could be processed quantitatively and verified.
Klíčová slova
Funkčně strukturální analýza, Matematický výzkum učebnic, Preference studentů, Tištěná učebnice vs. I-učebnice, Technologie ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Functional structural analysis, Mathematical research of textbooks, Printed textbook vs. I-book , Student preferences, Technology of Education
Rozsah průvodní práce
205
Jazyk
CZ
Anotace
Český edukační trh v primárním a sekundárním vzdělávání disponuje pestrou nabídkou tištěných učebnic, ke kterým v posledních letech přibývají I-učebnice, v menší míře také hybridní učebnice. Žáci a studenti mohou tak procvičovat velké množství příkladů a vytvořit si dostatečné matematické základy ke zvládnutí terciálního vzdělávání. Výukové materiály pro terciální vzdělávání již nakladatelství hromadně nevydávají a studentům doporučují materiály k osvojování učiva zpravidla samotní vyučující. Někteří vyučující předkládají studentům různé sbírky úloh k procvičování, jiní využívají nabídek digitálních výukových portálů. Málokdy je ale studentům nabídnuta alternativa dle uplatnění zásady individuálního přístupu při výběru média, která je v námi realizovaném výzkumu zohledněna.
Disertační práce obsahuje dvě základní části, teoretickou a empirickou. V teoretické části práce jsou shrnuta teoretická východiska. Kromě definice a výzkumu učebnic je podrobněji popsána problematika týkající se funkčně strukturální analýzy učebnic a vytvořena kategorizace matematického textu. Speciální kapitola je věnována terciálnímu vzdělávání, specifikům matematického textu a didaktickým zásadám v kontextu s výběrem učebnic.
V empirické části práce je popsána metodologie realizovaného výzkumu, který navazuje na výsledky proběhlých výzkumů ve variabilních podmínkách. Hlavním cílem výzkumu disertační práce je zjistit rozdílná hlediska při práci s tištěnou učebnicí a I-učebnicí v matematice v terciálním vzdělávání. Hlavními sledovanými hledisky jsou počet použitých nápověd potřebných k vyřešení úloh, chybovost při řešení úloh a čas potřebný k vyřešení úloh. Další otázky směřují do problematiky preferencí výběru učebnice a využitelnosti interaktivních prvků v nových médiích. Posledním porovnávaným hlediskem je výsledné hodnocení studentů ve vztahu k výběru média.
Respondenty výzkumu jsou studenti druhé části základního kurzu inženýrské matematiky na Ekonomické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kterým bylo pro účely testování zadáno několik sad úloh k osvojování učiva. Testové otázky byly vybrány na základě specifikační tabulky a splňovaly požadavky na validitu, reliabilitu, praktičnost, obtížnost a citlivost. Splněním vlastností dobrého měření tak mohly být hlavní a vedlejší výzkumné otázky, ke kterým byly na základě teorie formulované hypotézy, kvantitativně zpracovány a formulované hypotézy verifikovány.
Anotace v angličtině
The Czech education market at the primary and secondary level offers a wide variety of printed textbooks, which are more and more accompanied by I-textbooks and also by hybrid textbooks. Elementary school pupils and their counterparts in secondary schools may practice their mathematical skills using various mathematical exercises, which help them achieve a solid foundation necessary for successfully completing university mathematics courses. The teaching materials for the university level are not issued widely, as it is for elementary and secondary schools, universities usually use their materials, and the university teachers recommend them to their students. Some of the teachers present to their students printed practice books, and others use digital teaching portals available online. Seldomly the teachers provide the teaching materials to their students according to their individual learning styles. This approach is a core issue of the presented research.
The thesis consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part presents the theoretical background of the research, including the definition and classification of textbooks and the functional structure textbook analysis and categorization of the mathematical text. A particular chapter is devoted to the university education level, specifics of the mathematical text, and the didactical principles in the context of textbook selection.
The empirical part presents the conducted research methodology following the results of previous pieces of research in variable conditions. The main objective of the work is to identify the different viewpoints on the work with a printed university mathematics textbook and an I-textbook. The main viewpoints are the number of used hints necessary for solving mathematical problems, the students' error rate, and the time the students need to solve these problems. Other research questions deal with the selection preferences of the students regarding the media and the utility of interactive elements in new media.
The research respondents are first-year university students participating in the introductory course of engineering Mathematics at the Faculty of Economics at the University of South Bohemia in České Budějovice who were given several sets of mathematical problems to solve and to help them to acquire the given subject matter. These problems were selected based on a specification table to meet the necessary validity, reliability, practicability, and sensitivity so that the posed research questions and formulated hypotheses could be processed quantitatively and verified.
Klíčová slova
Funkčně strukturální analýza, Matematický výzkum učebnic, Preference studentů, Tištěná učebnice vs. I-učebnice, Technologie ve vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
Functional structural analysis, Mathematical research of textbooks, Printed textbook vs. I-book , Student preferences, Technology of Education
Zásady pro vypracování
Studie se bude zabývat komparací práce s tištěnou a interaktivní variantou učebnice ve vybraných kapitolách matematiky v terciálním vzdělávání. Studentka provede analýzu strukturních komponent matematických tištěných učebnic a I-učebnic a v praktické části práce se zaměří na hledání rozdílností při práci s těmito odlišnými výukovými materiály.
Disertační projekt bude zpracován v několika fázích:
- Studium literatury
- Analýza výchozího stavu
- Strukturální analýza tištěných učebnic a I-učebnic
- Vlastní výzkum a jeho vyhodnocení
- Návrhy pro další možný rozvoj
Zásady pro vypracování
Studie se bude zabývat komparací práce s tištěnou a interaktivní variantou učebnice ve vybraných kapitolách matematiky v terciálním vzdělávání. Studentka provede analýzu strukturních komponent matematických tištěných učebnic a I-učebnic a v praktické části práce se zaměří na hledání rozdílností při práci s těmito odlišnými výukovými materiály.
Disertační projekt bude zpracován v několika fázích:
- Studium literatury
- Analýza výchozího stavu
- Strukturální analýza tištěných učebnic a I-učebnic
- Vlastní výzkum a jeho vyhodnocení
- Návrhy pro další možný rozvoj
Seznam doporučené literatury
1. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
2. Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
3. Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
4. Miller, R. G. (1966). Simultaneous Statistical Inference. Springer.
5. Sangwin, Ch. J. (2013). Computer aided assessment of mathematics. Oxford University Press.
6. Noyes J. M., & Garland K. J. (2008). Computer vs. paper-based tasks: Are they equivalent? Ergonomics, 51(9), 1352-1375.
7. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
8. Vyhledání další relevantní literatury je součástí řešení disertačního projektu.
Seznam doporučené literatury
1. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
2. Knecht, P., & Janík, T. (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
3. Maňák, J., & Knecht, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido.
4. Miller, R. G. (1966). Simultaneous Statistical Inference. Springer.
5. Sangwin, Ch. J. (2013). Computer aided assessment of mathematics. Oxford University Press.
6. Noyes J. M., & Garland K. J. (2008). Computer vs. paper-based tasks: Are they equivalent? Ergonomics, 51(9), 1352-1375.
7. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
8. Vyhledání další relevantní literatury je součástí řešení disertačního projektu.