Diplomová práce pojednává o svobodné vůli, převážně z historického hlediska, Konkrétně tedy z pohledu Akvinského a Suáreze. Do protikladu k nim je uveden Hobbes, který zastává naprosto odlišné stanovisko. V této diplomové práci jde především o srovnání koncepcí svobodné vůle Akvinského a Suáreze.
V prvních kapitole se pojednává o svobodné vůli obecně, v následující kapitole jsou vyjmenovány nejrůznější směry, které se svobodnou vůlí zabývají. Další kapitoly jsou věnovány Akvinskému, Suárezovy a Hobbesovi. V poslední kapitole jsou stanoviska těchto autorů porovnávány.
Anotace v angličtině
he diploma thesis deals with free will, mainly from a historical point of view, specifically from the point of view of Aquinas and Suárez. They are contrasted with Hobbes, who takes a completely different position. In this diploma thesis, it is mainly a comparison of the concepts of free will of Aquinas and Suárez.
In the first chapter, free will is discussed in general, in the following chapter, various directions that deal with free will are listed. Other chapters are devoted to Aquinas, Suárez and Hobbes. In the last chapter, the opinions of these authors are compared.
Diplomová práce pojednává o svobodné vůli, převážně z historického hlediska, Konkrétně tedy z pohledu Akvinského a Suáreze. Do protikladu k nim je uveden Hobbes, který zastává naprosto odlišné stanovisko. V této diplomové práci jde především o srovnání koncepcí svobodné vůle Akvinského a Suáreze.
V prvních kapitole se pojednává o svobodné vůli obecně, v následující kapitole jsou vyjmenovány nejrůznější směry, které se svobodnou vůlí zabývají. Další kapitoly jsou věnovány Akvinskému, Suárezovy a Hobbesovi. V poslední kapitole jsou stanoviska těchto autorů porovnávány.
Anotace v angličtině
he diploma thesis deals with free will, mainly from a historical point of view, specifically from the point of view of Aquinas and Suárez. They are contrasted with Hobbes, who takes a completely different position. In this diploma thesis, it is mainly a comparison of the concepts of free will of Aquinas and Suárez.
In the first chapter, free will is discussed in general, in the following chapter, various directions that deal with free will are listed. Other chapters are devoted to Aquinas, Suárez and Hobbes. In the last chapter, the opinions of these authors are compared.
2) v jaké mohutnosti (aktivní potenci) se formálně nachází svoboda stvořené příčiny
3) jak je svobodná příčina determinována soudem rozumu
hlavní cíl práce: srovnání Akvinského a Suárezovy koncepce
Zásady pro vypracování
1) existence a definice svobodné příčiny
2) v jaké mohutnosti (aktivní potenci) se formálně nachází svoboda stvořené příčiny
3) jak je svobodná příčina determinována soudem rozumu
hlavní cíl práce: srovnání Akvinského a Suárezovy koncepce
Seznam doporučené literatury
PENNER, Sydney, Free and Rational: Suárez on the Will
SUAREZ, Francisco,On Efficient Causality, Metaphysical disputations 17, 18, and 19 translated by Alfred J. Freddoso, by Yale university 1994, ISBN: 0-300-06007-6
PINK, Thomas, Suarez, Hobbes and the scholastic tradition in action theory, 1998
PEROUTKA, David, Tomistická filosofická antropologie, Praha 2012, ISBN: 978-80-87183-42-7
PEROUTKA, David, "Svoboda vůle podle Tomáše Akvinského", in: Svoboda od antiky po současnost, A. Havlíček (ed.), Ústí nad Labem, FF UJEP 2012
Seznam doporučené literatury
PENNER, Sydney, Free and Rational: Suárez on the Will
SUAREZ, Francisco,On Efficient Causality, Metaphysical disputations 17, 18, and 19 translated by Alfred J. Freddoso, by Yale university 1994, ISBN: 0-300-06007-6
PINK, Thomas, Suarez, Hobbes and the scholastic tradition in action theory, 1998
PEROUTKA, David, Tomistická filosofická antropologie, Praha 2012, ISBN: 978-80-87183-42-7