Bakalářská práce hodnotí pohybové schopnosti mladších žáků oddílu SK Čtyři Dvory za účelem rozvoje pohybových schopností u dětí ve věku od 10 do 12 let a nastavení správného tréninkového plánu na základě dosažených výsledků. Studie proběhla na základě aplikace motorických testů, skóre testové baterie, diferenčního skóre a apliko-vané korelace. Uvedené metody proběhly na základě prvního Testu a posléze Re-testu se zaměřením na vytrvalost a fyzickou sílu. Výsledky ukazují výrazné zlepšení v Leh-sedu opakovaně a Běhu po dobu 12 minut, přičemž stav pohybové aktivity mezi testy je stabilní. Silná negativní korelace byla zjištěna mezi Během na 12 minut a Člunkovém běhu na 4x10 metrů, to naznačuje, že hráči s vyšší výkonností v jednom testu mají ten-denci vykazovat nižší výkonnost ve druhém. Tato zjištění lze využít pro tréninkové programy, podporující komplexní rozvoj mladých sportovců. V kvalitním tréninkovém programu je však důležité zohlednit i další faktory, jako je technika, taktika a psycholo-gické dovednosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis evaluates the movement abilities of younger pupils of the SK Čtyři Dvory club in order to develop movement abilities in children aged 10 to 12 years and to establish a proper training plan based on the results obtained. The study was conducted on the basis of the application of motor tests, test battery scores, diffe-rential scores, and applied correlation. The above methods were carried out based on the first Test and then Re-test focusing on endurance and physical strength. The results show a significant improvement in Leh-sit Repeatedly and Running for 12 minutes, with a stable physical activity status between tests. A strong negative correlation was found between the During for 12 minutes and the Boat Run for 4x10 meters; this suggests that players with higher performance abilities in one test tend to show lower performance in the other. These findings can be used for training programs promoting the holistic development of young athletes. However, it is also important to consider other factors such as technique, tactics, and psychological skills in a quality training program.
Klíčová slova
Pohybové schopnosti, motorické testy, rozvoj sportovců
Klíčová slova v angličtině
Movement skills, motor tests, athlete development
Rozsah průvodní práce
54 s. (77170 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce hodnotí pohybové schopnosti mladších žáků oddílu SK Čtyři Dvory za účelem rozvoje pohybových schopností u dětí ve věku od 10 do 12 let a nastavení správného tréninkového plánu na základě dosažených výsledků. Studie proběhla na základě aplikace motorických testů, skóre testové baterie, diferenčního skóre a apliko-vané korelace. Uvedené metody proběhly na základě prvního Testu a posléze Re-testu se zaměřením na vytrvalost a fyzickou sílu. Výsledky ukazují výrazné zlepšení v Leh-sedu opakovaně a Běhu po dobu 12 minut, přičemž stav pohybové aktivity mezi testy je stabilní. Silná negativní korelace byla zjištěna mezi Během na 12 minut a Člunkovém běhu na 4x10 metrů, to naznačuje, že hráči s vyšší výkonností v jednom testu mají ten-denci vykazovat nižší výkonnost ve druhém. Tato zjištění lze využít pro tréninkové programy, podporující komplexní rozvoj mladých sportovců. V kvalitním tréninkovém programu je však důležité zohlednit i další faktory, jako je technika, taktika a psycholo-gické dovednosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis evaluates the movement abilities of younger pupils of the SK Čtyři Dvory club in order to develop movement abilities in children aged 10 to 12 years and to establish a proper training plan based on the results obtained. The study was conducted on the basis of the application of motor tests, test battery scores, diffe-rential scores, and applied correlation. The above methods were carried out based on the first Test and then Re-test focusing on endurance and physical strength. The results show a significant improvement in Leh-sit Repeatedly and Running for 12 minutes, with a stable physical activity status between tests. A strong negative correlation was found between the During for 12 minutes and the Boat Run for 4x10 meters; this suggests that players with higher performance abilities in one test tend to show lower performance in the other. These findings can be used for training programs promoting the holistic development of young athletes. However, it is also important to consider other factors such as technique, tactics, and psychological skills in a quality training program.
Klíčová slova
Pohybové schopnosti, motorické testy, rozvoj sportovců
Klíčová slova v angličtině
Movement skills, motor tests, athlete development
Zásady pro vypracování
Současná moderní doba se vyznačuje různými názory, postoji, způsoby chování k prostředí, ve kterém žijeme. Platí to i životním stylu. Zdravý životní styl zahrnuje velkou šíři aspektů, které pozitivně ovlivňují kvalitu zdraví. Mezi nejčastěji diskutovanými jeho složkami se v ČR objevuje výživa a pohybová aktivita. Sportovní pohybové aktivity se staly významnou součástí zdravého způsobu života velkého množství obyvatel, příjemnou a užitečnou náplní volného času Zejména u dětí, je vzhledem k narůstající hypokinezi žádoucí, využívat jejich zájmu k podpoře pohybové aktivnosti a zvyšování tělesné zdatnosti v kontextu prevence podpory zdraví. Z toho vychází i cíl této bakalářské práce. Sestavit a ověřit intervenční program zaměřený na pohybové schopnosti (všestrannost) dětí s využitím řízené pohybové aktivity ve fotbalové tréninku. To obnáší sestavit a ověřit tréninkový program v délce trvání 3 měsíce (mimo soutěžní období, 1-2krát týdně). Soubor -děti ve věku 10-12 let, počet osob 15-20. Pro změření efektu použít standardizovanou metodu, pro hodnocení úrovně pohybových schopností s aplikací test - re test. Hodnoty statisticky zpracovat.\\
Plán práce:\\
" říjen a listopad-2022 příprava projektu (obsah a organizace programu, způsob hodnocení efektivity výcviku)\\
" prosinec 2022-únor 2023 aplikace výcvikového programu včetně hodnocení (začátek, konec)\\
" březen 2023 - zpracování výsledků a teoretická část práce\\
" březen 2023\\
" duben 2023 zpracování výzkumné části bakalářské práce a dokončení manuskriptu, odevzdání bakalářské práce\\
" 8 konzultací v průběhu zpracování BP (vzhledem k formě studia mohou být online v programu MS Teams)\\
" Zpracovat prezentaci pro obhajobu bakalářské práce v programu PowerPoint.\\
Zásady pro vypracování
Současná moderní doba se vyznačuje různými názory, postoji, způsoby chování k prostředí, ve kterém žijeme. Platí to i životním stylu. Zdravý životní styl zahrnuje velkou šíři aspektů, které pozitivně ovlivňují kvalitu zdraví. Mezi nejčastěji diskutovanými jeho složkami se v ČR objevuje výživa a pohybová aktivita. Sportovní pohybové aktivity se staly významnou součástí zdravého způsobu života velkého množství obyvatel, příjemnou a užitečnou náplní volného času Zejména u dětí, je vzhledem k narůstající hypokinezi žádoucí, využívat jejich zájmu k podpoře pohybové aktivnosti a zvyšování tělesné zdatnosti v kontextu prevence podpory zdraví. Z toho vychází i cíl této bakalářské práce. Sestavit a ověřit intervenční program zaměřený na pohybové schopnosti (všestrannost) dětí s využitím řízené pohybové aktivity ve fotbalové tréninku. To obnáší sestavit a ověřit tréninkový program v délce trvání 3 měsíce (mimo soutěžní období, 1-2krát týdně). Soubor -děti ve věku 10-12 let, počet osob 15-20. Pro změření efektu použít standardizovanou metodu, pro hodnocení úrovně pohybových schopností s aplikací test - re test. Hodnoty statisticky zpracovat.\\
Plán práce:\\
" říjen a listopad-2022 příprava projektu (obsah a organizace programu, způsob hodnocení efektivity výcviku)\\
" prosinec 2022-únor 2023 aplikace výcvikového programu včetně hodnocení (začátek, konec)\\
" březen 2023 - zpracování výsledků a teoretická část práce\\
" březen 2023\\
" duben 2023 zpracování výzkumné části bakalářské práce a dokončení manuskriptu, odevzdání bakalářské práce\\
" 8 konzultací v průběhu zpracování BP (vzhledem k formě studia mohou být online v programu MS Teams)\\
" Zpracovat prezentaci pro obhajobu bakalářské práce v programu PowerPoint.\\
Seznam doporučené literatury
Dovalil, J. a kol. (2009). Výkon a trénink ve sportu (4th ed.). Praha: Olympia.\\
Frömel. K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinantropologii. Olomouc: UP.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Chmelík, F. (2014). Manuál pro publikování v kinantropologii podle normy APA. Olomouc: FTK UP.\\
Jebavý, R. & Zumr, T. (2009). Posilování s balančními pomůckami. Praha: Grada.\\
Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál.\\
Perič, T. a kol. (2012). Sportovní příprava dětí 2. Praha: Grada.\\
Perič, T.& Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada.\\
Votík, J. & J. Zalabák., J. (2011). Fotbalový trenér: základní průvodce tréninkem. Praha: Grada Publishing, a. s.\\
Seznam doporučené literatury
Dovalil, J. a kol. (2009). Výkon a trénink ve sportu (4th ed.). Praha: Olympia.\\
Frömel. K. (2002). Kompendium psaní a publikování v kinantropologii. Olomouc: UP.\\
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.\\
Chmelík, F. (2014). Manuál pro publikování v kinantropologii podle normy APA. Olomouc: FTK UP.\\
Jebavý, R. & Zumr, T. (2009). Posilování s balančními pomůckami. Praha: Grada.\\
Neuman, J. (2003). Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál.\\
Perič, T. a kol. (2012). Sportovní příprava dětí 2. Praha: Grada.\\
Perič, T.& Dovalil, J. (2010). Sportovní trénink. Praha: Grada.\\
Votík, J. & J. Zalabák., J. (2011). Fotbalový trenér: základní průvodce tréninkem. Praha: Grada Publishing, a. s.\\