Tato práce se zaměřuje na spiritualitu nezletilých matek romského etnika s nařízenou ústavní výchovou.
Práce v první části vymezuje pojmy: spiritualita, spirituální posouzení a jeho proces, sociální práce, sociální pracovník obecně v kontextu spirituálního posouzení. Dále se zaměřuje na téma kultury Romů, jejich tradice a specifika, alternativní religiozitu romského etnika.
V části empirické je popsána charakteristika konkrétního zařízení pro výkon ústavní výchovy, specifika nezletilých matek přijímaných do tohoto zařízení. Popisuje individuální konstrukty spirituality dívek a snahu o porozumění a posouzení, zda je zde spiritualita pomocí či překážkou při řešení obtížné životní situace dívek ve spolupráci se sociálním pracovníkem. Ve výzkumné části byly použity tyto metody: sběr a analýza dokumentů, rozhovor, dotazování a pozorování.
Anotace v angličtině
This work is focusing on spirituality of juvenile mothers of Roma ethnicity placed in institutional care.
In part one the work defines the terms: spirituality, spiritual assessment and it's process, social work, social worker generally in the context of spiritual assessment. Further on it's focusing on the subject of the Roma culture, their traditions and specifics and alternative religiosity of the Roma ethnicity.
The empiric part describes the characteristics of one particular facility delivering institutional care and the specifics of juvenile mothers admitted into this facility. It describes the individual young women's constructs of spirituality, the effort to understand and assess if in this context spirituality is beneficial or an obstacle in solving the young women's difficult life circumstances in collaboration with a social worker. The methods used in the research section are: document collection and analysis, interview, questioning and observation.
Klíčová slova
spiritualita, spirituální posouzení, sociální práce, ústavní výchova, nezletilá matka, romské etnikum
Klíčová slova v angličtině
spirituality, spiritual assassment, social work, institutional care, minor mother, Roma ethnicity
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na spiritualitu nezletilých matek romského etnika s nařízenou ústavní výchovou.
Práce v první části vymezuje pojmy: spiritualita, spirituální posouzení a jeho proces, sociální práce, sociální pracovník obecně v kontextu spirituálního posouzení. Dále se zaměřuje na téma kultury Romů, jejich tradice a specifika, alternativní religiozitu romského etnika.
V části empirické je popsána charakteristika konkrétního zařízení pro výkon ústavní výchovy, specifika nezletilých matek přijímaných do tohoto zařízení. Popisuje individuální konstrukty spirituality dívek a snahu o porozumění a posouzení, zda je zde spiritualita pomocí či překážkou při řešení obtížné životní situace dívek ve spolupráci se sociálním pracovníkem. Ve výzkumné části byly použity tyto metody: sběr a analýza dokumentů, rozhovor, dotazování a pozorování.
Anotace v angličtině
This work is focusing on spirituality of juvenile mothers of Roma ethnicity placed in institutional care.
In part one the work defines the terms: spirituality, spiritual assessment and it's process, social work, social worker generally in the context of spiritual assessment. Further on it's focusing on the subject of the Roma culture, their traditions and specifics and alternative religiosity of the Roma ethnicity.
The empiric part describes the characteristics of one particular facility delivering institutional care and the specifics of juvenile mothers admitted into this facility. It describes the individual young women's constructs of spirituality, the effort to understand and assess if in this context spirituality is beneficial or an obstacle in solving the young women's difficult life circumstances in collaboration with a social worker. The methods used in the research section are: document collection and analysis, interview, questioning and observation.
Klíčová slova
spiritualita, spirituální posouzení, sociální práce, ústavní výchova, nezletilá matka, romské etnikum
Klíčová slova v angličtině
spirituality, spiritual assassment, social work, institutional care, minor mother, Roma ethnicity
Zásady pro vypracování
.
Teoretické vymezení problematiky
Nezletilé matky s nařízenou ústavní výchovou se dostávají do výchovných ústavů, kde je nutná reedukace, na které se podílejí odborní pracovníci v zařízení. V praxi to znamená, že odborný pracovník doprovází nezletilou matku po celou dobu pobytu v ústavním zařízení. Pomáhá jí zaučit v péči o dítě (přebalit, nakrmit, vykoupat, sledovat zdravotní stav, podávat léky, připravovat speciální stravu apod.), o domácnost (vařit, uklízet, prát, žehlit, nakupovat apod.), při kontaktu s úřady (zařízení vydání občanského průkazu, vyplnění formulářů, přiznání dávek, pojištění, zařízení rodných listů dětí apod.). To vše s ohledem na individualitu dívky.
Cíl práce a výzkumná otázka
Cílem výzkumné práce je popsání praxe sociální práce v oblasti spirituálního posouzení s nezletilými matkami v zařízení ústavní výchovy.
VO1: Jak vnímá sama nezletilá matka v ústavním zařízení přístup sociálních pracovníků v oblasti spirituálního posouzení?
VO2: Jaká jsou specifika spirituálního posouzení v praxi sociálního pracovníka v zařízení ústavní výchovy pro nezletilé matky?
Metodika
Pro práci je zvolena kvalitativní strategie s designem případové studie. V této studii bude využita kombinace různých technik sběru dat: analýza dokumentace, rozhovor polostrukturovaný, nativní, dále dotazování a pozorování. Pro fixaci dat z rozhovorů bude využit audiozáznam.
Výběrový soubor
Výběr informantů je cílený, záměrný. Měl by odpovídat zadaným kritériím pro téma výzkumu. Oslovím nezletilé matky s ústavní výchovou ve vybraném zařízení, které o své dítě pečují v prostředí výchovného ústavu.
Etické hledisko výzkumu
Účastníci výzkumu jsou osloveni, zda by souhlasili se svou účastí ve výzkumu. Respondenti vysloví slovní souhlas s výzkumem. Respondenti jsou ubezpečeni, že výzkum je anonymní, jména respondentů se v práci a přepisech rozhovorů nevyskytují. Originální zvukový záznam z rozhovorů bude uložen u autorky, přepisy rozhovorů budou taktéž uloženy u autorky.
Respondenti jsou ujištěni, že pokud jim některá témata hovoru nebudou příjemná, nemusí o nich hovořit.
Předpokládaný přínos pro praxi
Diplomová práce přinese bližší informace o stavu spirituálního posouzení v sociální práci v zařízení ústavní výchovy, popíše možné kulturní spojitosti.
Získaný materiál může být dále podkladem pro další práci odborných pracovníků v těchto zařízeních při zdokonalování úrovně sociální práce s nezletilými matkami.
Zásady pro vypracování
.
Teoretické vymezení problematiky
Nezletilé matky s nařízenou ústavní výchovou se dostávají do výchovných ústavů, kde je nutná reedukace, na které se podílejí odborní pracovníci v zařízení. V praxi to znamená, že odborný pracovník doprovází nezletilou matku po celou dobu pobytu v ústavním zařízení. Pomáhá jí zaučit v péči o dítě (přebalit, nakrmit, vykoupat, sledovat zdravotní stav, podávat léky, připravovat speciální stravu apod.), o domácnost (vařit, uklízet, prát, žehlit, nakupovat apod.), při kontaktu s úřady (zařízení vydání občanského průkazu, vyplnění formulářů, přiznání dávek, pojištění, zařízení rodných listů dětí apod.). To vše s ohledem na individualitu dívky.
Cíl práce a výzkumná otázka
Cílem výzkumné práce je popsání praxe sociální práce v oblasti spirituálního posouzení s nezletilými matkami v zařízení ústavní výchovy.
VO1: Jak vnímá sama nezletilá matka v ústavním zařízení přístup sociálních pracovníků v oblasti spirituálního posouzení?
VO2: Jaká jsou specifika spirituálního posouzení v praxi sociálního pracovníka v zařízení ústavní výchovy pro nezletilé matky?
Metodika
Pro práci je zvolena kvalitativní strategie s designem případové studie. V této studii bude využita kombinace různých technik sběru dat: analýza dokumentace, rozhovor polostrukturovaný, nativní, dále dotazování a pozorování. Pro fixaci dat z rozhovorů bude využit audiozáznam.
Výběrový soubor
Výběr informantů je cílený, záměrný. Měl by odpovídat zadaným kritériím pro téma výzkumu. Oslovím nezletilé matky s ústavní výchovou ve vybraném zařízení, které o své dítě pečují v prostředí výchovného ústavu.
Etické hledisko výzkumu
Účastníci výzkumu jsou osloveni, zda by souhlasili se svou účastí ve výzkumu. Respondenti vysloví slovní souhlas s výzkumem. Respondenti jsou ubezpečeni, že výzkum je anonymní, jména respondentů se v práci a přepisech rozhovorů nevyskytují. Originální zvukový záznam z rozhovorů bude uložen u autorky, přepisy rozhovorů budou taktéž uloženy u autorky.
Respondenti jsou ujištěni, že pokud jim některá témata hovoru nebudou příjemná, nemusí o nich hovořit.
Předpokládaný přínos pro praxi
Diplomová práce přinese bližší informace o stavu spirituálního posouzení v sociální práci v zařízení ústavní výchovy, popíše možné kulturní spojitosti.
Získaný materiál může být dále podkladem pro další práci odborných pracovníků v těchto zařízeních při zdokonalování úrovně sociální práce s nezletilými matkami.
Seznam doporučené literatury
.
BĚHOUNKOVÁ, L., 2012. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. ISBN 978-80-7481-138-8.
DUDLEY, J. R. Spirituality Matters in Social Work: Conntecting Spirituality, Religion, and Practice. New York – London: Routledge, 2016.
HOOK, M. – HUGEN, B. – AGUILAR, M. et all. Spirituality within Religious Traditions in Social Practice. Belmont: Brook/Cole, 2002.
JANSKÝ, P., 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
KAŇÁK, J. Postavení diskursu spirituality v sociální práci. In: Sociální práce/Sociálna práca 4/2015: 30-46.
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8.
MORAVCOVÁ, E., PODANÁ, Z., BURIÁNEK, J., A KOL. Delikvence mládeže. Trendy a souvislosti. Praha: Stanislav Juhaňák – TRITON, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
NAVRÁTIL, P. – JANEBOVÁ, R. et all. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
VÁCLAVÍK, D., 2010. Náboženství a moderní česká společnost. Vyd. 1. Praha : Grada. ISBN 978-80-247-2468-3
Seznam doporučené literatury
.
BĚHOUNKOVÁ, L., 2012. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. ISBN 978-80-7481-138-8.
DUDLEY, J. R. Spirituality Matters in Social Work: Conntecting Spirituality, Religion, and Practice. New York – London: Routledge, 2016.
HOOK, M. – HUGEN, B. – AGUILAR, M. et all. Spirituality within Religious Traditions in Social Practice. Belmont: Brook/Cole, 2002.
JANSKÝ, P., 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
KAŇÁK, J. Postavení diskursu spirituality v sociální práci. In: Sociální práce/Sociálna práca 4/2015: 30-46.
MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., 2011. Mládež a delikvence. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8.
MORAVCOVÁ, E., PODANÁ, Z., BURIÁNEK, J., A KOL. Delikvence mládeže. Trendy a souvislosti. Praha: Stanislav Juhaňák – TRITON, 2015. ISBN 978-80-7387-860-3.
NAVRÁTIL, P. – JANEBOVÁ, R. et all. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
VÁCLAVÍK, D., 2010. Náboženství a moderní česká společnost. Vyd. 1. Praha : Grada. ISBN 978-80-247-2468-3