Úvod: Každá sestra bude jednou součástí multidisciplinárního týmu. Rozdíly budou jen v pacientech, o které se bude starat a s tím úměrné budou i cíle a realizace plánů multidisciplinárních týmů. Ovšem podstata a záměr zůstává stejný. Uspokojit potřeby pacienta a vnímat jeho potřeby jako potřeby od holistické bytosti. K tomu je vyžadováno více odborníků z řad jednotlivých oborů v multidisciplinárním týmu, který plně spolupracuje za dosažení tohoto cíle.
Cíl: Pro bakalářskou práci byly stanoveny celkem dva cíle. Prvním cílem bylo zhodnotit, jak vnímají sestry své postavení v multidisciplinárním týmu, který pečuje o seniory. Druhým cílem bylo zjistit, jak sestry vnímají přínos multidisciplinárního týmu jako takového.
Metodika: Pro výzkumné šetření byla použita kvantitativní metoda. V rámci kvantitativního výzkumného šetření, kdy cílová skupiny byly sestry pracující v multidisciplinárním týmu pečujícím o seniory. Dotazník obsahoval 22 uzavřených otázek včetně jedné tabulky.
Výsledky: Z výsledků je patrné, že sestry vnímají pozitivně přínos multidisciplinárního týmu jako takového. U sester bylo prokázáno, že se cítí plnohodnotnými členy multidisciplinárních týmů a že spolupracují s ostatními členy v uspokojování potřeb svých pacientů. Sestry, pracující ve fungujících multidisciplinárních týmech mají taktéž větší přehled o individuálních potřebách svých pacientů a s informacemi od multidisciplinárního týmu dokážou poskytovat kvalitnější ošetřovatelskou péči. Sdílení informací v rámci multidisciplinárního týmu sestry rovněž hodnotí jako pozitivní.
Závěr: Došli jsme k závěru, že správně fungující multidisciplinární tým, který obsahuje sestry je nedílnou součástí správné a kvalitní péče o pacienty. Výsledky této práce by mohly být přínosem v oblasti vzdělávání, praxe.
Anotace v angličtině
Introduction: Each nurse will be part of a multidisciplinary team. The differences will be only in the patients who will take care of them, and the goals and implementation plans of multidisciplinary teams will be proportional to that. However, the essence and intention remain the same. Satisfy the needs of the patient and perceive his needs as needs from a holistic being. To do this, more experts from individual fields in a multidisciplinary team are required, who fully cooperate to achieve this goal.
Objective: A total of two objectives were set for the bachelor's thesis. The first goal was to evaluate how nurses perceive their position in a multidisciplinary team that cares for the elderly. The second goal was to find out how nurses perceive the benefits of a multidisciplinary team as such.
Methodology: A quantitative method was used for the research survey. A questionnaire collection, where the target groups were nurses working in a multidisciplinary team caring for the elderly. The questionnaire contained 22 closed questions, including one table.
Results: The results show that the nurses perceive the contribution of the multidisciplinary team positively as such. Nurses have been shown to feel as complete members of multidisciplinary teams and to work with other members to meet the needs of their patients. Nurses working in functioning multidisciplinary teams also have a better overview of the individual needs of their patients and, with information from the multidisciplinary team, are able to provide better nursing care. Nurses also consider the sharing of information within the multidisciplinary team to be positive.
Conclusion: We conclude that a well-functioning multidisciplinary team of nurses is an integral part of proper and quality patient care. The results of this work could be beneficial in the field of education, practice.
Klíčová slova
Multidisciplinární tým, ošetřovatelství, péče o seniory, postavení sestry, vztah sestra senior
Klíčová slova v angličtině
Care for the elderly, multidisciplinary team, nurse senior relation, nursing, position of nurse
Rozsah průvodní práce
76 s. (103 651 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Každá sestra bude jednou součástí multidisciplinárního týmu. Rozdíly budou jen v pacientech, o které se bude starat a s tím úměrné budou i cíle a realizace plánů multidisciplinárních týmů. Ovšem podstata a záměr zůstává stejný. Uspokojit potřeby pacienta a vnímat jeho potřeby jako potřeby od holistické bytosti. K tomu je vyžadováno více odborníků z řad jednotlivých oborů v multidisciplinárním týmu, který plně spolupracuje za dosažení tohoto cíle.
Cíl: Pro bakalářskou práci byly stanoveny celkem dva cíle. Prvním cílem bylo zhodnotit, jak vnímají sestry své postavení v multidisciplinárním týmu, který pečuje o seniory. Druhým cílem bylo zjistit, jak sestry vnímají přínos multidisciplinárního týmu jako takového.
Metodika: Pro výzkumné šetření byla použita kvantitativní metoda. V rámci kvantitativního výzkumného šetření, kdy cílová skupiny byly sestry pracující v multidisciplinárním týmu pečujícím o seniory. Dotazník obsahoval 22 uzavřených otázek včetně jedné tabulky.
Výsledky: Z výsledků je patrné, že sestry vnímají pozitivně přínos multidisciplinárního týmu jako takového. U sester bylo prokázáno, že se cítí plnohodnotnými členy multidisciplinárních týmů a že spolupracují s ostatními členy v uspokojování potřeb svých pacientů. Sestry, pracující ve fungujících multidisciplinárních týmech mají taktéž větší přehled o individuálních potřebách svých pacientů a s informacemi od multidisciplinárního týmu dokážou poskytovat kvalitnější ošetřovatelskou péči. Sdílení informací v rámci multidisciplinárního týmu sestry rovněž hodnotí jako pozitivní.
Závěr: Došli jsme k závěru, že správně fungující multidisciplinární tým, který obsahuje sestry je nedílnou součástí správné a kvalitní péče o pacienty. Výsledky této práce by mohly být přínosem v oblasti vzdělávání, praxe.
Anotace v angličtině
Introduction: Each nurse will be part of a multidisciplinary team. The differences will be only in the patients who will take care of them, and the goals and implementation plans of multidisciplinary teams will be proportional to that. However, the essence and intention remain the same. Satisfy the needs of the patient and perceive his needs as needs from a holistic being. To do this, more experts from individual fields in a multidisciplinary team are required, who fully cooperate to achieve this goal.
Objective: A total of two objectives were set for the bachelor's thesis. The first goal was to evaluate how nurses perceive their position in a multidisciplinary team that cares for the elderly. The second goal was to find out how nurses perceive the benefits of a multidisciplinary team as such.
Methodology: A quantitative method was used for the research survey. A questionnaire collection, where the target groups were nurses working in a multidisciplinary team caring for the elderly. The questionnaire contained 22 closed questions, including one table.
Results: The results show that the nurses perceive the contribution of the multidisciplinary team positively as such. Nurses have been shown to feel as complete members of multidisciplinary teams and to work with other members to meet the needs of their patients. Nurses working in functioning multidisciplinary teams also have a better overview of the individual needs of their patients and, with information from the multidisciplinary team, are able to provide better nursing care. Nurses also consider the sharing of information within the multidisciplinary team to be positive.
Conclusion: We conclude that a well-functioning multidisciplinary team of nurses is an integral part of proper and quality patient care. The results of this work could be beneficial in the field of education, practice.
Klíčová slova
Multidisciplinární tým, ošetřovatelství, péče o seniory, postavení sestry, vztah sestra senior
Klíčová slova v angličtině
Care for the elderly, multidisciplinary team, nurse senior relation, nursing, position of nurse
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Pokud má být péče o pacienta splněna ze všech aspektů jeho individuality, musí na pracovišti správně fungovat multidisciplinární tým. Ať se jedná o domov pro seniory, odborné zdravotnické zařízení či nemocnici, sestra je nedílnou součástí tohoto týmu. Ke správné funkčnosti multidisciplinárního týmu musí každý člen tohoto týmu být zodpovědný, znalý své profese a respektovat práci ostatních členů týmu.
Cíl práce:
Cíl 1: Zhodnotit vnímaní sester ohledně jejich postavení v multidisciplinárním týmu pečujícím o seniory.
Cíl 2: Zhodnotit, jak vnímají sestry přínos multidisciplinárního týmu.
Hypotézy:
1. Sestra jako součást multidisciplinárního týmu hodnotí kvalitu spolupráce v týmu kladně.
2. Sestra při spolupráci multidisciplinárního týmu má zvýšené znalosti o potřebách jednotlivých klientů.
3. Spokojenost sester s multidisciplinárním týmem je závislá na základě schopnosti práce týmu ve specifických oblastech.
Metodika:
V práci bude zvolena kvantitativní strategie, metoda dotazování a technika sběru dat dotazníkem.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor bude tvořen sestrami pracujícími na specifických odděleních. Dotazované budou sestry, které poskytují ošetřovatelskou péči o seniorům v nemocničním zařízení a ve zdravotně-sociálním zařízení. Bude se jednat o sestry s různým stupněm vzdělání nebo funkcemi (sestry pracující na oddělení, staniční sestry, vrchní sestry).
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky bakalářské práce budou přínosem pro sestry pečující o seniory. Taktéž může být práce použita studenty při studiu probírané tématiky. Dále může být bakalářská práce použita jako informační materiál pro veřejnost.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Pokud má být péče o pacienta splněna ze všech aspektů jeho individuality, musí na pracovišti správně fungovat multidisciplinární tým. Ať se jedná o domov pro seniory, odborné zdravotnické zařízení či nemocnici, sestra je nedílnou součástí tohoto týmu. Ke správné funkčnosti multidisciplinárního týmu musí každý člen tohoto týmu být zodpovědný, znalý své profese a respektovat práci ostatních členů týmu.
Cíl práce:
Cíl 1: Zhodnotit vnímaní sester ohledně jejich postavení v multidisciplinárním týmu pečujícím o seniory.
Cíl 2: Zhodnotit, jak vnímají sestry přínos multidisciplinárního týmu.
Hypotézy:
1. Sestra jako součást multidisciplinárního týmu hodnotí kvalitu spolupráce v týmu kladně.
2. Sestra při spolupráci multidisciplinárního týmu má zvýšené znalosti o potřebách jednotlivých klientů.
3. Spokojenost sester s multidisciplinárním týmem je závislá na základě schopnosti práce týmu ve specifických oblastech.
Metodika:
V práci bude zvolena kvantitativní strategie, metoda dotazování a technika sběru dat dotazníkem.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor bude tvořen sestrami pracujícími na specifických odděleních. Dotazované budou sestry, které poskytují ošetřovatelskou péči o seniorům v nemocničním zařízení a ve zdravotně-sociálním zařízení. Bude se jednat o sestry s různým stupněm vzdělání nebo funkcemi (sestry pracující na oddělení, staniční sestry, vrchní sestry).
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky bakalářské práce budou přínosem pro sestry pečující o seniory. Taktéž může být práce použita studenty při studiu probírané tématiky. Dále může být bakalářská práce použita jako informační materiál pro veřejnost.
Seznam doporučené literatury
PERSILY, A. C., 2013. Team Leadership and Partnering in Nursing and Health Care. New York: Springer Publishing Company, LLC. ISBN 978-0-8261-9988-1.
HRDÁ, K., 2018. Multidisciplinární tým v akci. Praha: Domov Sue Ryder. ISBN 978-80-907190-1-9.
MACHÁČOVÁ, K., HOLMEROVÁ, I., 2019 Aktivní gerontologie, aneb, Jak stárnout dobře. Praha: Mladá fronta. Medical services. ISBN 978-80-204-5489-8.
SVOZILOVÁ, A., 2016. Projektový management: systémový přístup k řízení projektů. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0075-0.
ZRUBÁKOVÁ, K., KRAJČÍK, Š., 2016. Farmakoterapie v geriatrii. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5229-7.
Seznam doporučené literatury
PERSILY, A. C., 2013. Team Leadership and Partnering in Nursing and Health Care. New York: Springer Publishing Company, LLC. ISBN 978-0-8261-9988-1.
HRDÁ, K., 2018. Multidisciplinární tým v akci. Praha: Domov Sue Ryder. ISBN 978-80-907190-1-9.
MACHÁČOVÁ, K., HOLMEROVÁ, I., 2019 Aktivní gerontologie, aneb, Jak stárnout dobře. Praha: Mladá fronta. Medical services. ISBN 978-80-204-5489-8.
SVOZILOVÁ, A., 2016. Projektový management: systémový přístup k řízení projektů. 3., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0075-0.
ZRUBÁKOVÁ, K., KRAJČÍK, Š., 2016. Farmakoterapie v geriatrii. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5229-7.