Cílem bakalářské práce je zmapování výchovy ke zdraví v rodinné výchově na základní škole
v České republice a zahraničí. Rodinná výchova je důležitou součástí výchovy ke zdraví
v rámci vzdělávacího systému a obecného života. V historii byly pokusy o zavedení rodinné
výchovy jako výukového předmětu, které byly kvůli nedostatku akreditovaných učitelů
zrušeny. Místo rodinné výchovy začala výuka výchovy ke zdraví. Výuka je uskutečněna
pomocí kurikula Školního vzdělávacího programu a Rámcového vzdělávacího programu
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Vysoká úroveň výuky výchovy ke zdraví je
ovlivněna nízkým počtem odborníků a vyspělostí států. Podle většiny autorů je největším
problémem výchovy ke zdraví nedostatek veřejných informací a nezájem občanů o vedení
zdravého způsobu života. Tuto skutečnost mají změnit programy pod záštitou Světové
zdravotnické organizace.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is mapping of health education in family education at primary
school in the Czech Republic and abroad. Family education is an important part of health
education within the education system and general life. In history, there have been attempts to
introduce family education as a subject, which has been canceled due to a lack of accredited
teachers. Instead of family upbringing, health education began. Teaching is carried out using
the curriculum of the School Educational Program and the Framework Educational Program of
the Ministry of Education, Youth and Sports. The high level of health education teaching is
influenced by the low number of professionals and the maturity of the states. According to
most authors, the biggest problem of health education is the lack of public information and the
lack of interest of citizens in leading a healthy lifestyle. Programs under the auspices of the
World Health Organization are set to change this.
Klíčová slova
rodina, rodinná výchova, výchova, zdraví, výchova ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
family, family education, upbringing, health, health education
Rozsah průvodní práce
45 s. (59 731 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zmapování výchovy ke zdraví v rodinné výchově na základní škole
v České republice a zahraničí. Rodinná výchova je důležitou součástí výchovy ke zdraví
v rámci vzdělávacího systému a obecného života. V historii byly pokusy o zavedení rodinné
výchovy jako výukového předmětu, které byly kvůli nedostatku akreditovaných učitelů
zrušeny. Místo rodinné výchovy začala výuka výchovy ke zdraví. Výuka je uskutečněna
pomocí kurikula Školního vzdělávacího programu a Rámcového vzdělávacího programu
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Vysoká úroveň výuky výchovy ke zdraví je
ovlivněna nízkým počtem odborníků a vyspělostí států. Podle většiny autorů je největším
problémem výchovy ke zdraví nedostatek veřejných informací a nezájem občanů o vedení
zdravého způsobu života. Tuto skutečnost mají změnit programy pod záštitou Světové
zdravotnické organizace.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is mapping of health education in family education at primary
school in the Czech Republic and abroad. Family education is an important part of health
education within the education system and general life. In history, there have been attempts to
introduce family education as a subject, which has been canceled due to a lack of accredited
teachers. Instead of family upbringing, health education began. Teaching is carried out using
the curriculum of the School Educational Program and the Framework Educational Program of
the Ministry of Education, Youth and Sports. The high level of health education teaching is
influenced by the low number of professionals and the maturity of the states. According to
most authors, the biggest problem of health education is the lack of public information and the
lack of interest of citizens in leading a healthy lifestyle. Programs under the auspices of the
World Health Organization are set to change this.
Klíčová slova
rodina, rodinná výchova, výchova, zdraví, výchova ke zdraví
Klíčová slova v angličtině
family, family education, upbringing, health, health education
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Správné pochopení úlohy výchovy ke zdraví v rodinné výchově.\\
Cíl práce:\\
Popsat principy a úkoly, které má rodinná výchova při realizaci výchovy ke zdraví.\\
Postup řešení - metody:\\
Metodou rešerší vypracovat zdařilou kompilaci obsahující následující témata- například výchova ke zdraví v rodinné výchově, rodina jako významný výchovný činitel, funkce rodiny při seznamování se se zdravou výživou, zdravým živ. stylem. Dále pak popsat rodinnou výchovu jako výukový předmět, který často zastává jediný zdroj "výchovy ke zdraví" na školách.\\
Využití výsledků:\\
Ve výuce, v praxi.\\
Specializace v disciplině: Výchova ke zdraví\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Správné pochopení úlohy výchovy ke zdraví v rodinné výchově.\\
Cíl práce:\\
Popsat principy a úkoly, které má rodinná výchova při realizaci výchovy ke zdraví.\\
Postup řešení - metody:\\
Metodou rešerší vypracovat zdařilou kompilaci obsahující následující témata- například výchova ke zdraví v rodinné výchově, rodina jako významný výchovný činitel, funkce rodiny při seznamování se se zdravou výživou, zdravým živ. stylem. Dále pak popsat rodinnou výchovu jako výukový předmět, který často zastává jediný zdroj "výchovy ke zdraví" na školách.\\
Využití výsledků:\\
Ve výuce, v praxi.\\
Specializace v disciplině: Výchova ke zdraví\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.\\
GILLERNOVÁ, I. Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In:\\
RAŠKOVÁ, Miluše. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. Monografie. 190 s. ISBN 978-80-244-2077-6\\
BŘEZINOVÁ, Jitka. Problematika sexuální výchovy na základní škole. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2012, 129 s. (41 595).\\
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.\\
HOSKOVCOVÁ, S. Jak posilovat psychikou odolnost dítěte. Rodina a škola. Roč. LIII.,
2006, č. 3, s.14 - 17.\\
NEŠPOR, K. Prevence problémů s návykovými látkami u dětí a dospívajících :
Praktická příručka pro rodiče. Praha : FIT IN, 1996.\\
BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách.Vyd. Grada Publishing s.r.o., 1998. ISBN 80-7169-629-3\\
DUNOVSK, J., DYTRYCH, Z., MATĚJÍ ČEK, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. Praha:Grada Publishing, 1995.\\
VANÍČKOVÁ, E. PROVAZNÍK, K. a kol. Sexuální násilí na dětech. Vyd. Praha: Portál, 1999.\\
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.\\
GILLERNOVÁ, I. Změny rodičovských stylů výchovy v české rodině. In:\\
RAŠKOVÁ, Miluše. Připravenost učitele k sexuální výchově v kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. Monografie. 190 s. ISBN 978-80-244-2077-6\\
BŘEZINOVÁ, Jitka. Problematika sexuální výchovy na základní škole. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2012, 129 s. (41 595).\\
HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0135-9.\\
HOSKOVCOVÁ, S. Jak posilovat psychikou odolnost dítěte. Rodina a škola. Roč. LIII.,
2006, č. 3, s.14 - 17.\\
NEŠPOR, K. Prevence problémů s návykovými látkami u dětí a dospívajících :
Praktická příručka pro rodiče. Praha : FIT IN, 1996.\\
BENTOVIM, A. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách.Vyd. Grada Publishing s.r.o., 1998. ISBN 80-7169-629-3\\
DUNOVSK, J., DYTRYCH, Z., MATĚJÍ ČEK, Z. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. Praha:Grada Publishing, 1995.\\
VANÍČKOVÁ, E. PROVAZNÍK, K. a kol. Sexuální násilí na dětech. Vyd. Praha: Portál, 1999.\\