Bakalářská práce zkoumá specifika výchovy a vzdělávání dětí z dětského doma a jejich adaptaci na mateřskou školu z hlediska předškolních pedagogů a vychovatelů z dětských domovů. V teoretické části jsou zmíněny pojmy týkající se tohoto tématu. Jedná se o pojmy adaptace, faktory ovlivňující dítě při adaptaci, dětský domov a příčiny umístění do dětského domova. V praktické části jsou popsána specifika, příp. problémy, se kterými se předškolní pedagogové při adaptaci, výchově a vzdělávání dětí z dětského domova setkávají. Tato data byla získána prostřednictvím rozhovorů s předškolními pedagogy a vychovateli z dětských domovů, kteří mají zkušenost s prací s dětmi předškolního věku z dětského domova.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the specific characteristics of upbringing and education of children from a children's home and their adaptation to kindergarten from the point of view of preschool teachers. Concepts related to this topic are described in the theoretical part. These are the concepts of adaptation, factors influencing the child during adaptation, children's home and reasons for placement in a children's home. The practical part describes the specifics and potential problems encountered by pre-school teachers during the adaptation, upbringing and education of children from the children's home. These data were obtained through interviews with preschool teachers who have experience working with preschool children from a children's home.
Klíčová slova
předškolní děti, dětský domov, výchova
Klíčová slova v angličtině
preschool children, children's home, education
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá specifika výchovy a vzdělávání dětí z dětského doma a jejich adaptaci na mateřskou školu z hlediska předškolních pedagogů a vychovatelů z dětských domovů. V teoretické části jsou zmíněny pojmy týkající se tohoto tématu. Jedná se o pojmy adaptace, faktory ovlivňující dítě při adaptaci, dětský domov a příčiny umístění do dětského domova. V praktické části jsou popsána specifika, příp. problémy, se kterými se předškolní pedagogové při adaptaci, výchově a vzdělávání dětí z dětského domova setkávají. Tato data byla získána prostřednictvím rozhovorů s předškolními pedagogy a vychovateli z dětských domovů, kteří mají zkušenost s prací s dětmi předškolního věku z dětského domova.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis examines the specific characteristics of upbringing and education of children from a children's home and their adaptation to kindergarten from the point of view of preschool teachers. Concepts related to this topic are described in the theoretical part. These are the concepts of adaptation, factors influencing the child during adaptation, children's home and reasons for placement in a children's home. The practical part describes the specifics and potential problems encountered by pre-school teachers during the adaptation, upbringing and education of children from the children's home. These data were obtained through interviews with preschool teachers who have experience working with preschool children from a children's home.
Klíčová slova
předškolní děti, dětský domov, výchova
Klíčová slova v angličtině
preschool children, children's home, education
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit specifika výchovy a vzdělání dětí z dětského domova a jejich adaptace na mateřskou školu z pohledu předškolních pedagogů. V teoretických východiscích bude charakterizován pojmem adaptace, fáze adaptace, faktory, které adaptaci ovlivňují, dětský domov, příčiny umístění dětí do dětského domova. V praktické části bude použita metoda rozhovoru s předškolními pedagogy, kteří mají zkušenosti s prací s dětmi z dětského domova.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit specifika výchovy a vzdělání dětí z dětského domova a jejich adaptace na mateřskou školu z pohledu předškolních pedagogů. V teoretických východiscích bude charakterizován pojmem adaptace, fáze adaptace, faktory, které adaptaci ovlivňují, dětský domov, příčiny umístění dětí do dětského domova. V praktické části bude použita metoda rozhovoru s předškolními pedagogy, kteří mají zkušenosti s prací s dětmi z dětského domova.
Seznam doporučené literatury
Griebel, W., & Niesel, R. (2005). Poprvé v mateřské škole. Portál.
Haefele, B., & Wolf-Filsinger, M. (1993). Každý začátek v mateřské škole je těžký. Portál.
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Grada.
Hoskovcová, F (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Grada. Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola: dítě v rodinném prostředí, rodiče a mateřská škola, předškolní vzdělávání, školní programy. Grada
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Grada.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Grada.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Grada.
Mertin, V., Gillernová, I., & Hoskovcová, S. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Portál. Michalová, Z. (2012). Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Portál. Škoviera, A. (2007). Dilemata náhradní výchovy. Portál.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a v dospělosti. Grada.
Žufníček, J. (2012). Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Seznam doporučené literatury
Griebel, W., & Niesel, R. (2005). Poprvé v mateřské škole. Portál.
Haefele, B., & Wolf-Filsinger, M. (1993). Každý začátek v mateřské škole je těžký. Portál.
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Grada.
Hoskovcová, F (2006). Psychická odolnost předškolního dítěte. Grada. Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola: dítě v rodinném prostředí, rodiče a mateřská škola, předškolní vzdělávání, školní programy. Grada
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Grada.
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Grada.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Grada.
Mertin, V., Gillernová, I., & Hoskovcová, S. (2010). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Portál. Michalová, Z. (2012). Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Portál. Škoviera, A. (2007). Dilemata náhradní výchovy. Portál.
Šolcová, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a v dospělosti. Grada.
Žufníček, J. (2012). Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.