Bakalářská práce se zabývá hudební pohádkou interpretovanou dětem předškolního věku. Na začátku byly stručně definovány pojmy související s daným tématem. Zmíněna byla také dramatická výchova, díky jejímž metodám byla hudební pohádka předkládána dětem předškolního věku. Poté byl vymezen samotný předškolní věk a vzdělávací oblasti z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Praktickou část tvoří dvě hlavní výzkumné otázky, na které byly zjišťovány odpovědi pomocí kvalitativního výzkumu, a to metodami otevřeného kódování a strukturovaného rozhovoru. Významnou roli hrála dramatizace hudební pohádky, při které vybrané respondentky aktivně pozorovaly reakce předškolních dětí. S každou respondentkou byl veden individuální strukturovaný rozhovor. Rozhovory byly následně pomocí otevřeného kódování kategorizovány a analyzovány.
Z kvalitativního výzkumného šetření vyplývá, že se dětem interpretovaná hudební pohádka líbila a rovněž byly naplněny všechny vzdělávací oblasti z RVP PV v souvislosti s daným tématem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with a musical fairy tale interpreted for children of preschool age. At the beginning, terms related to the given topic were briefly defined. Dramatic education was also mentioned, thanks to the methods of which musical fairy tales were presented to children of preschool age. After that, the preschool age itself and educational areas from the Framework Educational Program for preschool education were defined.
The practical part consists of two main research questions, the answers to which were ascertained using qualitative research, using the methods of open coding and structured interview. An important role was played by the dramatization of a musical fairy tale, during which the selected respondents actively observed the reactions of preschool children. An individual structured interview was conducted with each respondent. These interviews were then categorized and analyzed using open coding.
The qualitative research shows that the children liked the interpreted musical fairy tale and that all the educational areas from the RVP PV related to the given topic were also fulfilled.
Klíčová slova
Hudební pohádka, dramatizace, děti předškolního věku, vzdělávací oblasti
Klíčová slova v angličtině
Musical fairy tale, dramatization, preschool children, educational areas
Rozsah průvodní práce
57 s. (14 347)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá hudební pohádkou interpretovanou dětem předškolního věku. Na začátku byly stručně definovány pojmy související s daným tématem. Zmíněna byla také dramatická výchova, díky jejímž metodám byla hudební pohádka předkládána dětem předškolního věku. Poté byl vymezen samotný předškolní věk a vzdělávací oblasti z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Praktickou část tvoří dvě hlavní výzkumné otázky, na které byly zjišťovány odpovědi pomocí kvalitativního výzkumu, a to metodami otevřeného kódování a strukturovaného rozhovoru. Významnou roli hrála dramatizace hudební pohádky, při které vybrané respondentky aktivně pozorovaly reakce předškolních dětí. S každou respondentkou byl veden individuální strukturovaný rozhovor. Rozhovory byly následně pomocí otevřeného kódování kategorizovány a analyzovány.
Z kvalitativního výzkumného šetření vyplývá, že se dětem interpretovaná hudební pohádka líbila a rovněž byly naplněny všechny vzdělávací oblasti z RVP PV v souvislosti s daným tématem.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with a musical fairy tale interpreted for children of preschool age. At the beginning, terms related to the given topic were briefly defined. Dramatic education was also mentioned, thanks to the methods of which musical fairy tales were presented to children of preschool age. After that, the preschool age itself and educational areas from the Framework Educational Program for preschool education were defined.
The practical part consists of two main research questions, the answers to which were ascertained using qualitative research, using the methods of open coding and structured interview. An important role was played by the dramatization of a musical fairy tale, during which the selected respondents actively observed the reactions of preschool children. An individual structured interview was conducted with each respondent. These interviews were then categorized and analyzed using open coding.
The qualitative research shows that the children liked the interpreted musical fairy tale and that all the educational areas from the RVP PV related to the given topic were also fulfilled.
Klíčová slova
Hudební pohádka, dramatizace, děti předškolního věku, vzdělávací oblasti
Klíčová slova v angličtině
Musical fairy tale, dramatization, preschool children, educational areas
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude vytvořit a evaluovat hudební pohádku pro předškolní děti.
V teoretické části se bude autorka věnovat hudebním a dramatickým činnostem v předškolním vzdělávání. V praktické části bude kvalitativním výzkumným šetřením na základě pozorování a rozhovorů s učitelkami zjišťovat, jak a v jakých vzdělávacích oblastech hudební pohádka předškolní děti rozvíjela.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude vytvořit a evaluovat hudební pohádku pro předškolní děti.
V teoretické části se bude autorka věnovat hudebním a dramatickým činnostem v předškolním vzdělávání. V praktické části bude kvalitativním výzkumným šetřením na základě pozorování a rozhovorů s učitelkami zjišťovat, jak a v jakých vzdělávacích oblastech hudební pohádka předškolní děti rozvíjela.
Seznam doporučené literatury
Černoušek, M., Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990.
Fošenbauerová, E., Veselý rok s pohádkami: hry a aktivity pro rozvoj školních kompetencí. Praha: Portál, 2016.
Herden, J., Hudba pro děti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
Jenčková, E., Hudební pohádka. 5. upravené vydání. Hradec Králové: Tandem, 2019.
Kubecová, M., Slavíková, M., Pehelová, M., Růžičková, V., Váňová, H., Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2019.
Leština, V., Vytváříme loutky: pro tvořivou hru dětí. Praha: Portál, 1995.
Lišková, M., Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2020.
Švejdová, H., Svobodová, E., Metody a techniky dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2011.
Svobodová, E., Váchová, A., Vítečková, M., Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Praha: Portál, 2012.
Černoušek, M., Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990.
Seznam doporučené literatury
Černoušek, M., Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990.
Fošenbauerová, E., Veselý rok s pohádkami: hry a aktivity pro rozvoj školních kompetencí. Praha: Portál, 2016.
Herden, J., Hudba pro děti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
Jenčková, E., Hudební pohádka. 5. upravené vydání. Hradec Králové: Tandem, 2019.
Kubecová, M., Slavíková, M., Pehelová, M., Růžičková, V., Váňová, H., Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe, 2019.
Leština, V., Vytváříme loutky: pro tvořivou hru dětí. Praha: Portál, 1995.
Lišková, M., Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2020.
Švejdová, H., Svobodová, E., Metody a techniky dramatické výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2011.
Svobodová, E., Váchová, A., Vítečková, M., Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ. Praha: Portál, 2012.
Černoušek, M., Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990.