Bakalářská práce se v teoretické části se zabývá především lidovou písní obecně, její
charakteristikou a využitím v mateřské škole. Zaměřuje se na propojení lidových písní s
ostatními hudebními činnostmi: pěveckými, hudebně - pohybovými, poslechovými a
instrumentálními. Věnuje se také možnostem využití lidových písní ve všech oblastech
vzdělávacího obsahu rámcového vzdělávacího programu. Dále pojednávám o plánování
ve třídě mateřské školy a evaluaci tematických celků.
Praktická části obsahuje týdenní vzdělávací programy, které vycházejí z lidových písní.
Programy pro jaro a léto jsou následně zrealizovány a vyhodnoceny na základě reakcí
dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis in the theoretical part deals primarily with folk song in general, its
characterization and use in kindergarten. It focuses on connecting folk songs with other
musical activities: singing, musically - movement, listening and instrumental. It is also
dedicated to the possibilities of using folk songs in all areas of educational content of
the framework educational programs. I also discuss planning in the kindergarten
classroom and evaluation of thematic units.
The practical part includes weekly educational programs that are based on folk songs.
Spring and summer programs are subsequently implemented and evaluated because of
children's reactions.
Klíčová slova
lidová hudba, mateřská škola, hudební činnosti, zpěv
Klíčová slova v angličtině
folk song, kindergarten, singing activities, preschool education
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se v teoretické části se zabývá především lidovou písní obecně, její
charakteristikou a využitím v mateřské škole. Zaměřuje se na propojení lidových písní s
ostatními hudebními činnostmi: pěveckými, hudebně - pohybovými, poslechovými a
instrumentálními. Věnuje se také možnostem využití lidových písní ve všech oblastech
vzdělávacího obsahu rámcového vzdělávacího programu. Dále pojednávám o plánování
ve třídě mateřské školy a evaluaci tematických celků.
Praktická části obsahuje týdenní vzdělávací programy, které vycházejí z lidových písní.
Programy pro jaro a léto jsou následně zrealizovány a vyhodnoceny na základě reakcí
dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis in the theoretical part deals primarily with folk song in general, its
characterization and use in kindergarten. It focuses on connecting folk songs with other
musical activities: singing, musically - movement, listening and instrumental. It is also
dedicated to the possibilities of using folk songs in all areas of educational content of
the framework educational programs. I also discuss planning in the kindergarten
classroom and evaluation of thematic units.
The practical part includes weekly educational programs that are based on folk songs.
Spring and summer programs are subsequently implemented and evaluated because of
children's reactions.
Klíčová slova
lidová hudba, mateřská škola, hudební činnosti, zpěv
Klíčová slova v angličtině
folk song, kindergarten, singing activities, preschool education
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je sestavit program lidových písní, které je možné využít v mateřské škole v průběhu roku, vybranou píseň realizovat v mateřské škole v rámci integrovaného tematického vzdělávání v každém z ročních období a její realizaci vyhodnotit.
Teoretická část se bude zabývat lidovou písní obecně, pěveckými činnostmi v mateřské škole, propojením lidových písní s ostatními hudebními činnostmi (poslechovými, instrumentálními a hudebně pohybovými) a možnostmi využití lidové písně ve všech oblastech vzdělávacího obsahu rámcového programu. Dále autorka pojedná o plánování ve třídě mateřské školy a evaluaci tematických celků.
V rámci praktické části autorka pro každé roční období zpracuje na základě jedné lidové písně týdenní vzdělávací program pro konkrétní třídu v mateřské škole, tento program zrealizuje a vyhodnotí z hlediska reakcí dětí a naplnění plánovaných výstupů. Využije metodu přímého pozorování, pozorování videonahrávky, rozhovor s dětmi, popř. analýzu produktů dětí.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je sestavit program lidových písní, které je možné využít v mateřské škole v průběhu roku, vybranou píseň realizovat v mateřské škole v rámci integrovaného tematického vzdělávání v každém z ročních období a její realizaci vyhodnotit.
Teoretická část se bude zabývat lidovou písní obecně, pěveckými činnostmi v mateřské škole, propojením lidových písní s ostatními hudebními činnostmi (poslechovými, instrumentálními a hudebně pohybovými) a možnostmi využití lidové písně ve všech oblastech vzdělávacího obsahu rámcového programu. Dále autorka pojedná o plánování ve třídě mateřské školy a evaluaci tematických celků.
V rámci praktické části autorka pro každé roční období zpracuje na základě jedné lidové písně týdenní vzdělávací program pro konkrétní třídu v mateřské škole, tento program zrealizuje a vyhodnotí z hlediska reakcí dětí a naplnění plánovaných výstupů. Využije metodu přímého pozorování, pozorování videonahrávky, rozhovor s dětmi, popř. analýzu produktů dětí.
Seznam doporučené literatury
JANOVSKÁ, Olga. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: TANDEM, 2005.
Jurkovič, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012.
KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006.
SYSLOVÁ, Zora a ŠTĚPÁNKOVÁ, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole, Praha: Portál, 2019.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 2016.
ŠMELOVÁ, Eva a PRÁŠILOVÁ, Michaela et all. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018.
TYLLNER, Lubomír. Úvod do studia lidové písně. České Budějovice: PF, 1989.
ZEZULA, Jiří. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021
Seznam doporučené literatury
JANOVSKÁ, Olga. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: TANDEM, 2005.
Jurkovič, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012.
KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2002.
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2006.
SYSLOVÁ, Zora a ŠTĚPÁNKOVÁ, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole, Praha: Portál, 2019.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál, 2016.
ŠMELOVÁ, Eva a PRÁŠILOVÁ, Michaela et all. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018.
TYLLNER, Lubomír. Úvod do studia lidové písně. České Budějovice: PF, 1989.
ZEZULA, Jiří. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021