Cílem této bakalářské práce je vytvořit pro děti z mateřské školy nabídku aktivit, které jim přiblíží artificiální hudbu. Záměrem těchto aktivit je podpořit v dítěti vztah k hudbě, porozumění hudební skladbě a seznámit ho s hudebními nástroji.
Teoretická část práce se zaměřuje na vývoj předškolního dítěte v oblasti emocí, představivosti, pozornosti a hudby. Dále charakterizuje poslechové činnosti v mateřské škole a metodiku těchto činností, a to v každé věkové skupině.
Praktickou část tvoří nabídka činností spjatých s artificiální hudbou, které se prolínají všemi oblastmi vzdělávání.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor's thesis is to create a range of activities for kindergarten children that will introduce them to artificial music. The purpose of these activities is to support the child's relationship to music, understanding of musical composition and familiarize him with musical instruments.
The theoretical part of the thesis focuses on the development of preschool children in the field of emotions, imagination, attention and music. Further characterizes listening activities in the kindergarten and methodology of those activities at any age of child.
The practical part consist of an offer off activities related to artificial music, which are intertwined with all areas of education.
Klíčová slova
předškolní dítě, mateřská škola, artificiální hudba, poslech hudby
Klíčová slova v angličtině
preschool child, kindergarten, artificial music, listening to music
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je vytvořit pro děti z mateřské školy nabídku aktivit, které jim přiblíží artificiální hudbu. Záměrem těchto aktivit je podpořit v dítěti vztah k hudbě, porozumění hudební skladbě a seznámit ho s hudebními nástroji.
Teoretická část práce se zaměřuje na vývoj předškolního dítěte v oblasti emocí, představivosti, pozornosti a hudby. Dále charakterizuje poslechové činnosti v mateřské škole a metodiku těchto činností, a to v každé věkové skupině.
Praktickou část tvoří nabídka činností spjatých s artificiální hudbou, které se prolínají všemi oblastmi vzdělávání.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor's thesis is to create a range of activities for kindergarten children that will introduce them to artificial music. The purpose of these activities is to support the child's relationship to music, understanding of musical composition and familiarize him with musical instruments.
The theoretical part of the thesis focuses on the development of preschool children in the field of emotions, imagination, attention and music. Further characterizes listening activities in the kindergarten and methodology of those activities at any age of child.
The practical part consist of an offer off activities related to artificial music, which are intertwined with all areas of education.
Klíčová slova
předškolní dítě, mateřská škola, artificiální hudba, poslech hudby
Klíčová slova v angličtině
preschool child, kindergarten, artificial music, listening to music
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce má přinést inspiraci k využití poslechu artificiální hudby v mateřské škole. Jejím cílem je sestavit a v praxi ověřit program činností zaměřených na poslech artificiální hudby. Poslech jednotlivých skladeb (či jejich částí) bude zařazen opakovaně a bude propojen s dalšími druhy aktivit, které podporují zájem o hudbu, porozumění hudební skladbě i naplňování dalších cílů RVP PV.
V teoretické části se bude autorka věnovat hudbě v obecné rovině, artificiální hudbě, charakteristice předškolního dítěte v souvislosti s poslechem hudby, především hudebnímu vnímání, představám a emocím v tomto období. Dále se bude zabývat poslechem hudby ve vzdělávacím programu mateřské školy, jeho promítnutím do všech oblastí vzdělávání, metodikou poslechu hudby v mateřské škole.
V praktické části autorka vytvoří výše uvedený program, který zrealizuje v mateřské škole a vyhodnotí z hlediska reakcí dětí na poslech hudby a plnění dalších vzdělávacích cílů. Plán evaluace programu včetně evaluačních kritérií si vytvoří před jeho realizací. Jako hlavní metodu využije přímé zúčastněné pozorování a pozorování videonahrávky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce má přinést inspiraci k využití poslechu artificiální hudby v mateřské škole. Jejím cílem je sestavit a v praxi ověřit program činností zaměřených na poslech artificiální hudby. Poslech jednotlivých skladeb (či jejich částí) bude zařazen opakovaně a bude propojen s dalšími druhy aktivit, které podporují zájem o hudbu, porozumění hudební skladbě i naplňování dalších cílů RVP PV.
V teoretické části se bude autorka věnovat hudbě v obecné rovině, artificiální hudbě, charakteristice předškolního dítěte v souvislosti s poslechem hudby, především hudebnímu vnímání, představám a emocím v tomto období. Dále se bude zabývat poslechem hudby ve vzdělávacím programu mateřské školy, jeho promítnutím do všech oblastí vzdělávání, metodikou poslechu hudby v mateřské škole.
V praktické části autorka vytvoří výše uvedený program, který zrealizuje v mateřské škole a vyhodnotí z hlediska reakcí dětí na poslech hudby a plnění dalších vzdělávacích cílů. Plán evaluace programu včetně evaluačních kritérií si vytvoří před jeho realizací. Jako hlavní metodu využije přímé zúčastněné pozorování a pozorování videonahrávky.
Seznam doporučené literatury
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2.
Herden, J. Hudba pro děti I. Praha: SPN,1978.
HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 2. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN isbn978-80-7331-262-6.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: TANDEM, 2005. KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova: pro předškoláky. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2020. ISBN 978-80-7235-638-6.
NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby. Praha: Votobia, 2003. ISBN 80-7220-143-3.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011
Seznam doporučené literatury
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 978-80-246-0965-2.
Herden, J. Hudba pro děti I. Praha: SPN,1978.
HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 2. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2013. ISBN isbn978-80-7331-262-6.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: TANDEM, 2005. KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova: pro předškoláky. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2020. ISBN 978-80-7235-638-6.
NAVRÁTIL, Miloš. Dějiny hudby: přehled evropských dějin hudby. Praha: Votobia, 2003. ISBN 80-7220-143-3.
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Supraphon, 1989. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011