Tato bakalářská práce se zabývá změnami v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky v důsledku koronavirové pandemie. Pandemie způsobená virem Covid-19 zasáhla v roce 2020 celý svět včetně České republiky. České školy tak v březnu 2020 podlehly celorepublikovému nařízení zavření škol a byly nuceny zahájit distanční formu výuky, která vyžadovala naprosto jiný způsob komunikace než ta prezenční. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy týkající se mezilidské komunikace, rozebírá komunikaci v pedagogickém prostředí, tedy mezi učiteli a žáky. Dále popisuje vliv koronavirové pandemie na české školství, průběh distanční výuky a s ní spojené druhy digitálních technologií, které byly používány v této době. Praktická část je zaměřena na smíšené výzkumné šetření, které odhalí, k jakým změnám v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky v důsledku koronavirové pandemie došlo. Zvolenými metodami sběru dat je dotazníkové šetření, které bude realizováno mezi žáky a polostrukturovaný rozhovor s vybranými učiteli.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with changes in pedagogical communication between teachers and pupils as a result of the coronavirus pandemic. In 2020, the pandemic caused by the Covid-19 virus affected the entire world, including the Czech Republic. In March 2020, Czech schools succumbed to the nationwide order to close schools and were forced to start distance education, which required a completely different method of communication than face-to-face. The bachelor's thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part explains basic concepts related to interpersonal communication, analyses communication in the pedagogical environment, i.e. between teachers and pupils. It also describes the impact of the coronavirus pandemic on Czech education, the course of distance learning and types of digital technologies that were used at that time. The practical part is focused on a mixed research investigation that will reveal what changes in pedagogical communication between teachers and pupils have occurred as a result of the coronavirus pandemic. The chosen methods of data collection are a questionnaire survey that will be carried out among pupils and a semi-structured interview with selected teachers.
Tato bakalářská práce se zabývá změnami v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky v důsledku koronavirové pandemie. Pandemie způsobená virem Covid-19 zasáhla v roce 2020 celý svět včetně České republiky. České školy tak v březnu 2020 podlehly celorepublikovému nařízení zavření škol a byly nuceny zahájit distanční formu výuky, která vyžadovala naprosto jiný způsob komunikace než ta prezenční. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vysvětluje základní pojmy týkající se mezilidské komunikace, rozebírá komunikaci v pedagogickém prostředí, tedy mezi učiteli a žáky. Dále popisuje vliv koronavirové pandemie na české školství, průběh distanční výuky a s ní spojené druhy digitálních technologií, které byly používány v této době. Praktická část je zaměřena na smíšené výzkumné šetření, které odhalí, k jakým změnám v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky v důsledku koronavirové pandemie došlo. Zvolenými metodami sběru dat je dotazníkové šetření, které bude realizováno mezi žáky a polostrukturovaný rozhovor s vybranými učiteli.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with changes in pedagogical communication between teachers and pupils as a result of the coronavirus pandemic. In 2020, the pandemic caused by the Covid-19 virus affected the entire world, including the Czech Republic. In March 2020, Czech schools succumbed to the nationwide order to close schools and were forced to start distance education, which required a completely different method of communication than face-to-face. The bachelor's thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part explains basic concepts related to interpersonal communication, analyses communication in the pedagogical environment, i.e. between teachers and pupils. It also describes the impact of the coronavirus pandemic on Czech education, the course of distance learning and types of digital technologies that were used at that time. The practical part is focused on a mixed research investigation that will reveal what changes in pedagogical communication between teachers and pupils have occurred as a result of the coronavirus pandemic. The chosen methods of data collection are a questionnaire survey that will be carried out among pupils and a semi-structured interview with selected teachers.
Bakalářská práce bude zaměřena na změny v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky, ke kterým došlo v důsledku koronavirové pandemie. Teoretická část bude zaměřena na pedagogickou komunikaci ve škole, konkrétně mezi žákem a učitelem. Praktická část bude zaměřena na smíšené výzkumné šetření. Zvolenými metodami sběru dat bude dotazníkové šetření, které bude realizováno mezi žáky a polostrukturovaný rozvor s vybranými učiteli.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na změny v pedagogické komunikaci mezi učiteli a žáky, ke kterým došlo v důsledku koronavirové pandemie. Teoretická část bude zaměřena na pedagogickou komunikaci ve škole, konkrétně mezi žákem a učitelem. Praktická část bude zaměřena na smíšené výzkumné šetření. Zvolenými metodami sběru dat bude dotazníkové šetření, které bude realizováno mezi žáky a polostrukturovaný rozvor s vybranými učiteli.
Seznam doporučené literatury
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024707381.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu, 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 8027192250.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024707381.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu, 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 8027192250.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.