Diplomová práce s názvem Domácí příprava dětí se SVP v dětském domově se zabývá ochrannou a ústavní výchovou, vývojem dítěte školního věku, speciálními vzdělávacími potřebami, především specifickými poruchami učení a narušenou komunikační schopností a možnostmi podpory těchto dětí.
V praktické části se práce zabývá kvalitativním výzkumem realizovaným v dětských domovech formou rozhovorů s vychovateli a dětmi. Cílem práce je komplexní popis problematiky domácí přípravy dětí se specifickými poruchami učení a dětí s narušenou komunikační schopností žijících v dětském domově.
Anotace v angličtině
The diploma thesis with the title Home preparation of children with special educational needs in a children's home deals with institutional education, the development of a school-age child, special educational needs, especially specific learning disorders and impaired communication skills and the possibilities of supporting these children.
The practical part focuses on the qualitative research carried out in children's homes in the form of interviews with educators and children. The aim of the thesis is to comprehensively describe the issue of home preparation of children with specific learning disabilities and children with impaired communication skills living in a children's home.
Klíčová slova
Dětský domov, domácí příprava, narušená komunikační schopnost (NKS), specifické poruchy učení (SPU), podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Children's home, home preparation, impaired communication ability, specific learning disabilities, support measures.
Rozsah průvodní práce
121s. (177099 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Domácí příprava dětí se SVP v dětském domově se zabývá ochrannou a ústavní výchovou, vývojem dítěte školního věku, speciálními vzdělávacími potřebami, především specifickými poruchami učení a narušenou komunikační schopností a možnostmi podpory těchto dětí.
V praktické části se práce zabývá kvalitativním výzkumem realizovaným v dětských domovech formou rozhovorů s vychovateli a dětmi. Cílem práce je komplexní popis problematiky domácí přípravy dětí se specifickými poruchami učení a dětí s narušenou komunikační schopností žijících v dětském domově.
Anotace v angličtině
The diploma thesis with the title Home preparation of children with special educational needs in a children's home deals with institutional education, the development of a school-age child, special educational needs, especially specific learning disorders and impaired communication skills and the possibilities of supporting these children.
The practical part focuses on the qualitative research carried out in children's homes in the form of interviews with educators and children. The aim of the thesis is to comprehensively describe the issue of home preparation of children with specific learning disabilities and children with impaired communication skills living in a children's home.
Klíčová slova
Dětský domov, domácí příprava, narušená komunikační schopnost (NKS), specifické poruchy učení (SPU), podpůrná opatření.
Klíčová slova v angličtině
Children's home, home preparation, impaired communication ability, specific learning disabilities, support measures.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Domácí příprava dětí se SVP v dětském domově se zaměří na děti se specifickou poruchou učení a narušenou komunikační schopností. Text se bude skládat z teoretické a praktické části.\\
V teoretické části práce bude přiblížena charakteristika a legislativní vymezení ústavní výchovy v České Republice. Dále budou představeny specifické poruchy učení a narušená komunikační schopnost. Popsány budou rovněž podpůrná opatření.\\
Praktická část práce bude realizována v kvalitativním designu. Cílem diplomové práce je komplexní popis problematiky domácí přípravy dětí se specifickou poruchou učení a dětí s narušenou komunikační schopností žijících v dětském domově. Sběr dat bude probíhat formou polostrukturovaných rozhovorů s vychovateli v dětských domovech a dětmi s danými poruchami žijícími v dětských domovech.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce s názvem Domácí příprava dětí se SVP v dětském domově se zaměří na děti se specifickou poruchou učení a narušenou komunikační schopností. Text se bude skládat z teoretické a praktické části.\\
V teoretické části práce bude přiblížena charakteristika a legislativní vymezení ústavní výchovy v České Republice. Dále budou představeny specifické poruchy učení a narušená komunikační schopnost. Popsány budou rovněž podpůrná opatření.\\
Praktická část práce bude realizována v kvalitativním designu. Cílem diplomové práce je komplexní popis problematiky domácí přípravy dětí se specifickou poruchou učení a dětí s narušenou komunikační schopností žijících v dětském domově. Sběr dat bude probíhat formou polostrukturovaných rozhovorů s vychovateli v dětských domovech a dětmi s danými poruchami žijícími v dětských domovech.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Brno: Paido, 2018. ISBN 9788073152666.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026209829.\\
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: D + H, 2015. ISBN 978-80-87295-18-2.\\
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování (využitelné pro základní i střední školy). Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.\\
KREJČOVÁ, Lenka a Zuzana HLADÍKOVÁ. Zvládáme specifické poruchy učení: dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika, 2019. ISBN 978-80-266-1400-5.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Jarmila KLÉGROVÁ. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.\\
ŘÍČAN, Pavel. S dětmi chytře a moudře: psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0343-8.\\
SVOBODA, Jan a Leona JOCHMANNOVÁ. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 9788073879358.\\
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208754.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Brno: Paido, 2018. ISBN 9788073152666.\\
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026209829.\\
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Praha: D + H, 2015. ISBN 978-80-87295-18-2.\\
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování (využitelné pro základní i střední školy). Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.\\
KREJČOVÁ, Lenka a Zuzana HLADÍKOVÁ. Zvládáme specifické poruchy učení: dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika, 2019. ISBN 978-80-266-1400-5.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Jarmila KLÉGROVÁ. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.\\
ŘÍČAN, Pavel. S dětmi chytře a moudře: psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0343-8.\\
SVOBODA, Jan a Leona JOCHMANNOVÁ. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Triton, 2015. ISBN 9788073879358.\\
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.\\
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208754.