Předkládaná diplomová práce se zabývá subjektivním vnímáním vlastní životní situace a celkového životního příběhu dospělého jedince se zrakovým postižením a s dětskou mozkovou obrnou. Jedinec je vnímán v kontextu celé jeho rodiny, a tak jsou nedílnou součástí výpovědi dalších rodinných příslušníků. Cílem práce je detailní popis života dospělého jedince pohledem několika generací jeho rodiny. Pod-otázky jsou bližší specifikací hlavní výzkumné otázky. Pro dosažení cíle byla prováděna analýza narativních rozhovorů se samotným jedincem s postižením, jeho rodiči, babičkou, sestrou a neteří. Narativní rozhovory nám umožnily detailněji zachytit subjektivní prožívání každého člena rodiny. V teoretické části je stručně popsáno zrakové postižení a taktéž dětská mozková obrna. Dále se práce zaměřuje na specifika vyplývající ze zrakového postižení v souvislosti s osobnostním pojetím jedince. Další důležitou kapitolou je rodina dítěte s postižením, která má na jedince bezesporu velký vliv. Osamělost, která doprovází osoby s postižením, je nedílnou součástí celkového pojetí na námi stanovenou otázku. Zdravotní postižení je součástí společnosti. Dříve, resp. před rokem 1989 tomu tak nebylo. Potkat jedince s jakýmkoliv postižením se nestávalo příliš často. Pro dnešní společnost se může zdát tato skutečnost poněkud nepředstavitelná. Diplomová práce umožňuje nahlédnout do doby, kdy možnosti, přístupy a celkový pohled na rodinu s jedincem s postižením byly od samého začátku naprosto odlišné, než je tomu dnes. Výsledky výzkumného šetření poukazují na vliv nedostatečné podpory v tehdejší době, která mohla určitým způsobem ovlivnit nejen jedincovu, ale i rodinnou současnost.
Data sesbíraná k diplomové práci mohou být využita jako výukový materiál studijních programů, které připravují studenty na jejich budoucí pomáhající profesi. Dále mohou být přínosem rodinám, které se nacházejí v podobné situaci.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the subjective perception of one's own life situation and life story of an adult with visual impairment and cerebral palsy. Person is perceived in the context of his entire family, and so the accounts of other family members are also integral. The aim of this thesis is to detail the life of an adult individual through the eyes of several generations of his family. The sub-questions are a closer specification of the main research question. To achieve the aim, narrative interviews were analysed with the individual with a disability himself, his parents, grandmother, sister and niece. The narrative interviews allowed us to capture in more detail the subjective experiences of each family member. In the theoretical part, the visual impairment and cerebral palsy are briefly described. Furthermore, the thesis focuses on the specifics resulting from visual impairment in relation to the individual's personality. Another important chapter is the family with a child with a disability, which undoubtedly has a great influence on the individual. The loneliness that accompanies a person with a disability is an integral part of the overall conception of the question we have set out. Disability is part of society. Previously, or rather before 1989, this was not the case. It was not very common to meet individuals with any disability. For today's society, this fact may seem somewhat unimaginable. The thesis gives an insight into a time when the possibilities, approaches and overall view of a family with an individual with a disability were from the very beginning completely different than they are today. The results of the research investigation point to the influence of the lack of support at that time, which may have had some impact not only on the individual but also on the family's present.
The data collected for this thesis can be used as teaching material for degree programs that prepare students for their future helping profession. Furthermore, they can be beneficial to families who are in similar situations.
Klíčová slova
Zrakové postižení, rodina, rodina s dítětem s postižením, osamocení
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, family, family with a disabled child, loneliness
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá subjektivním vnímáním vlastní životní situace a celkového životního příběhu dospělého jedince se zrakovým postižením a s dětskou mozkovou obrnou. Jedinec je vnímán v kontextu celé jeho rodiny, a tak jsou nedílnou součástí výpovědi dalších rodinných příslušníků. Cílem práce je detailní popis života dospělého jedince pohledem několika generací jeho rodiny. Pod-otázky jsou bližší specifikací hlavní výzkumné otázky. Pro dosažení cíle byla prováděna analýza narativních rozhovorů se samotným jedincem s postižením, jeho rodiči, babičkou, sestrou a neteří. Narativní rozhovory nám umožnily detailněji zachytit subjektivní prožívání každého člena rodiny. V teoretické části je stručně popsáno zrakové postižení a taktéž dětská mozková obrna. Dále se práce zaměřuje na specifika vyplývající ze zrakového postižení v souvislosti s osobnostním pojetím jedince. Další důležitou kapitolou je rodina dítěte s postižením, která má na jedince bezesporu velký vliv. Osamělost, která doprovází osoby s postižením, je nedílnou součástí celkového pojetí na námi stanovenou otázku. Zdravotní postižení je součástí společnosti. Dříve, resp. před rokem 1989 tomu tak nebylo. Potkat jedince s jakýmkoliv postižením se nestávalo příliš často. Pro dnešní společnost se může zdát tato skutečnost poněkud nepředstavitelná. Diplomová práce umožňuje nahlédnout do doby, kdy možnosti, přístupy a celkový pohled na rodinu s jedincem s postižením byly od samého začátku naprosto odlišné, než je tomu dnes. Výsledky výzkumného šetření poukazují na vliv nedostatečné podpory v tehdejší době, která mohla určitým způsobem ovlivnit nejen jedincovu, ale i rodinnou současnost.
Data sesbíraná k diplomové práci mohou být využita jako výukový materiál studijních programů, které připravují studenty na jejich budoucí pomáhající profesi. Dále mohou být přínosem rodinám, které se nacházejí v podobné situaci.
Anotace v angličtině
The present thesis deals with the subjective perception of one's own life situation and life story of an adult with visual impairment and cerebral palsy. Person is perceived in the context of his entire family, and so the accounts of other family members are also integral. The aim of this thesis is to detail the life of an adult individual through the eyes of several generations of his family. The sub-questions are a closer specification of the main research question. To achieve the aim, narrative interviews were analysed with the individual with a disability himself, his parents, grandmother, sister and niece. The narrative interviews allowed us to capture in more detail the subjective experiences of each family member. In the theoretical part, the visual impairment and cerebral palsy are briefly described. Furthermore, the thesis focuses on the specifics resulting from visual impairment in relation to the individual's personality. Another important chapter is the family with a child with a disability, which undoubtedly has a great influence on the individual. The loneliness that accompanies a person with a disability is an integral part of the overall conception of the question we have set out. Disability is part of society. Previously, or rather before 1989, this was not the case. It was not very common to meet individuals with any disability. For today's society, this fact may seem somewhat unimaginable. The thesis gives an insight into a time when the possibilities, approaches and overall view of a family with an individual with a disability were from the very beginning completely different than they are today. The results of the research investigation point to the influence of the lack of support at that time, which may have had some impact not only on the individual but also on the family's present.
The data collected for this thesis can be used as teaching material for degree programs that prepare students for their future helping profession. Furthermore, they can be beneficial to families who are in similar situations.
Klíčová slova
Zrakové postižení, rodina, rodina s dítětem s postižením, osamocení
Klíčová slova v angličtině
Visual impairment, family, family with a disabled child, loneliness
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce bude zachytit detailní popis životního příběhu jedince se zrakovým postižením a jeho rodiny napříč více generacemi.\\
V teoretické části bude popsáno zrakové postižení, vliv rodiny a možnosti v dané době.\\
Výzkumná část se bude zabývat narativní analýzou biografických rozhovorů, která nám pomůže lépe uchopit vývoj jedince se zrakovým postižením a prožívání celé rodiny od narození až po jeho dospělost. Zaměříme se na klíčové životní situace respondenta a také jak probíhaly okolnosti stanovení diagnózy a poskytování následné péče.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem diplomové práce bude zachytit detailní popis životního příběhu jedince se zrakovým postižením a jeho rodiny napříč více generacemi.\\
V teoretické části bude popsáno zrakové postižení, vliv rodiny a možnosti v dané době.\\
Výzkumná část se bude zabývat narativní analýzou biografických rozhovorů, která nám pomůže lépe uchopit vývoj jedince se zrakovým postižením a prožívání celé rodiny od narození až po jeho dospělost. Zaměříme se na klíčové životní situace respondenta a také jak probíhaly okolnosti stanovení diagnózy a poskytování následné péče.
Seznam doporučené literatury
BIENERTOVÁ, J. Sociální rehabilitace - specifika integrace osob se zrakovou disabilitou. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 2014. ISSN 1211-2658\\
ČÁP, DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968\\
ČERMÁK, I., ŘIHÁČEK, T., HYTYCH, R. a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Vyd.1. Brno: Masarykova univerzita, 2013.ISBN 978-80-210-6382-2\\
DEVLIN, N. J., SHAH, K. K., FENG, Y., MULHERN, B., & van Hout, B. Valuing health-related quality of life: An EQ-5D-5L value set for England. Health
Economics, 2018, 27(1), 7-22. https://doi.org/10.1002/hec.3564\\
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7\\
JURKOVIČOVÁ, P. a kol. Komunikace a lidé se smyslovým postižením: metodický materiál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2649-5\\
KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001, ISBN 80-7216-191-1\\
KIMPLOVÁ, T. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9\\
LUDÍKOVÁ, L. a kol.,. Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3286-1\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Vyšehrad, 2017. ISBN: 978-80-7429-797-7\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4\\
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál, 2012. 978-80-262-0217-2\\
SOBOTKOVÁ, DITTRICHOVÁ a kolektiv. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada Publishing, a,s. 2003. ISBN 80-247-0398-X
Seznam doporučené literatury
BIENERTOVÁ, J. Sociální rehabilitace - specifika integrace osob se zrakovou disabilitou. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 2014. ISSN 1211-2658\\
ČÁP, DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968\\
ČERMÁK, I., ŘIHÁČEK, T., HYTYCH, R. a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Vyd.1. Brno: Masarykova univerzita, 2013.ISBN 978-80-210-6382-2\\
DEVLIN, N. J., SHAH, K. K., FENG, Y., MULHERN, B., & van Hout, B. Valuing health-related quality of life: An EQ-5D-5L value set for England. Health
Economics, 2018, 27(1), 7-22. https://doi.org/10.1002/hec.3564\\
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0030-7\\
JURKOVIČOVÁ, P. a kol. Komunikace a lidé se smyslovým postižením: metodický materiál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2649-5\\
KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001, ISBN 80-7216-191-1\\
KIMPLOVÁ, T. Ztráta zraku: úvod do psychologické problematiky. Ostrava: Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-917-9\\
LUDÍKOVÁ, L. a kol.,. Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3286-1\\
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Vyšehrad, 2017. ISBN: 978-80-7429-797-7\\
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9\\
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4\\
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny (3. vyd). Praha: Portál, 2012. 978-80-262-0217-2\\
SOBOTKOVÁ, DITTRICHOVÁ a kolektiv. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada Publishing, a,s. 2003. ISBN 80-247-0398-X