Tato bakalářská práce se zabývá problematikou kvality života jedince s poruchou pozornosti. Zaměřuje se na vliv poruchy pozornosti na důležité oblasti života, které významně ovlivňují jeho kvalitu. Dále se zaobírá životními hodnotami a cíli a v neposlední řadě také subjektivním vnímáním ADHD jedinci, kteří s těmito syndromy žijí. Odpovědi na výše zmíněné cíle byly zjišťovány prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti vybranými respondenty a dotazníkového šetření s využitím metody SEIQoL jako nástroje pro hodnocení kvality života. Z výzkumu vyplývá, že porucha pozornosti zasahuje do životního fungování a ovlivňuje kvalitu života. Mezi životními hodnotami a cíli dominovala oblast mezilidských vztahů, ve smyslu vzájemné opory a podpory. V syndromu ADHD byl spatřen i pozitivní rozměr, který může být v životě přínosem. Je důležité vnímat každého jedince jako jedinečnou osobnost, brát zřetel a ohled na symptomy způsobené poruchou pozornosti a neznevažovat je. Právě banalizace často narušuje nejen vztah mezi lidmi, ale může se negativně podepsat také na vztahu sama k sobě.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of quality of life of an individual with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), with particular attention paid to the impacts of ADHD on important areas of life that significantly affect the quality of life. In addition, the thesis also deals with values and goals and subjective perception of the above syndrome of individuals diagnosed and living with ADHD. The answers to those questions were obtained through semi-structured interviews with five selected respondents and a questionnaire survey focusing on SEIQoL method as a tool to evaluate the quality of life. The results of the research show that Attention Deficit Hyperactivity Disorder interferes with daily functioning in life and influences the quality of life. The most important value in life was identified to be the area of interpersonal relations in the sense of mutual support and mainstay. The respondents have mentioned positive dimension of ADHD syndrome that can be considered as benefit in life. It is very important to consider each person as unique individual who should be treated with respect. Moreover, it is also important to take the symptoms of ADHD into consideration and not make light of them, as trivialization is what negatively affects human relationships, and it may even result in a distortion of one´s relationship with oneself.
Klíčová slova
porucha pozornosti, životní spokojenost, kvalita života, hodnotová orientace
Klíčová slova v angličtině
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, life satisfaction, life quality, value orientation
Rozsah průvodní práce
75 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou kvality života jedince s poruchou pozornosti. Zaměřuje se na vliv poruchy pozornosti na důležité oblasti života, které významně ovlivňují jeho kvalitu. Dále se zaobírá životními hodnotami a cíli a v neposlední řadě také subjektivním vnímáním ADHD jedinci, kteří s těmito syndromy žijí. Odpovědi na výše zmíněné cíle byly zjišťovány prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti vybranými respondenty a dotazníkového šetření s využitím metody SEIQoL jako nástroje pro hodnocení kvality života. Z výzkumu vyplývá, že porucha pozornosti zasahuje do životního fungování a ovlivňuje kvalitu života. Mezi životními hodnotami a cíli dominovala oblast mezilidských vztahů, ve smyslu vzájemné opory a podpory. V syndromu ADHD byl spatřen i pozitivní rozměr, který může být v životě přínosem. Je důležité vnímat každého jedince jako jedinečnou osobnost, brát zřetel a ohled na symptomy způsobené poruchou pozornosti a neznevažovat je. Právě banalizace často narušuje nejen vztah mezi lidmi, ale může se negativně podepsat také na vztahu sama k sobě.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of quality of life of an individual with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), with particular attention paid to the impacts of ADHD on important areas of life that significantly affect the quality of life. In addition, the thesis also deals with values and goals and subjective perception of the above syndrome of individuals diagnosed and living with ADHD. The answers to those questions were obtained through semi-structured interviews with five selected respondents and a questionnaire survey focusing on SEIQoL method as a tool to evaluate the quality of life. The results of the research show that Attention Deficit Hyperactivity Disorder interferes with daily functioning in life and influences the quality of life. The most important value in life was identified to be the area of interpersonal relations in the sense of mutual support and mainstay. The respondents have mentioned positive dimension of ADHD syndrome that can be considered as benefit in life. It is very important to consider each person as unique individual who should be treated with respect. Moreover, it is also important to take the symptoms of ADHD into consideration and not make light of them, as trivialization is what negatively affects human relationships, and it may even result in a distortion of one´s relationship with oneself.
Klíčová slova
porucha pozornosti, životní spokojenost, kvalita života, hodnotová orientace
Klíčová slova v angličtině
Attention Deficit Hyperactivity Disorder, life satisfaction, life quality, value orientation
Zásady pro vypracování
Obsah teoretické části bude zahrnovat přehled dostupných dat a informací ohledně problematiky týkající se poruch pozornosti. Informace budou čerpány především z uvedené literatury a zahraničních vědeckých článků.\\
V praktické části bakalářské práce se autorka bude věnovat zejména otázce, jakým způsobem zasahuje porucha pozornosti do života konkrétních jedinců s diagnostikovanou poruchou pozornosti - popíše konkrétní projevy, které zasahují do života vybraných jedinců a významně jej ovlivňují. Dále zda se jednotlivé projevy liší u mužů a žen, jak poruchu pozornosti vnímají a jaký k ní zaujímají postoj. Pro praktickou část bakalářské práce bude zvolena metoda kvalitativního výzkumu, konkrétně individuální hloubkový rozhovor s vybranými respondenty. Respondentů bude celkem 4-5, jedná se o osoby starší 17ti let obou pohlaví, které studují střední či vysokou školu, popřípadě jsou absolventy výše uvedených škol a poruchu pozornosti mají diagnostikovanou z dětství.
Zásady pro vypracování
Obsah teoretické části bude zahrnovat přehled dostupných dat a informací ohledně problematiky týkající se poruch pozornosti. Informace budou čerpány především z uvedené literatury a zahraničních vědeckých článků.\\
V praktické části bakalářské práce se autorka bude věnovat zejména otázce, jakým způsobem zasahuje porucha pozornosti do života konkrétních jedinců s diagnostikovanou poruchou pozornosti - popíše konkrétní projevy, které zasahují do života vybraných jedinců a významně jej ovlivňují. Dále zda se jednotlivé projevy liší u mužů a žen, jak poruchu pozornosti vnímají a jaký k ní zaujímají postoj. Pro praktickou část bakalářské práce bude zvolena metoda kvalitativního výzkumu, konkrétně individuální hloubkový rozhovor s vybranými respondenty. Respondentů bude celkem 4-5, jedná se o osoby starší 17ti let obou pohlaví, které studují střední či vysokou školu, popřípadě jsou absolventy výše uvedených škol a poruchu pozornosti mají diagnostikovanou z dětství.
Seznam doporučené literatury
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-630-4.\\
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.\\
KESSLER, Zoë. Královna chaosu: ADHD podle Zoë. Přeložil Petra DIESTLEROVÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1541-7.\\
LAVER-BRADBURY, Cathy, Margaret THOMPSON a Anne WEEKS. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1035-1.\\
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. V Praze: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.\\
SALINE, Sharon. Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli. Přeložil Monika KITTOVÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1513-4.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.\\
ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. Jak se žije s ADHD: co se stane, když vám vstoupí do života, jaké to je žít s nimi a s námi. Praha: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-30-5.\\
ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. O ADHD v dospívání a dospělosti. Praha: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88290-07-0.\\
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.\\
Elektronické zdroje:\\
About ADHD-Overview: https://chadd.org/about-adhd/overview/\\
Adaptive will: The evolution of attention deficit disorder Andrew Lakoff: \\
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/%28SICI%291520-6696%28200021%2936%3A2%3C149%3A%3AAID-JHBS3%3E3.0.CO%3B2-9\\
Attention deficit disorder in adults: https://www.cfp.ca/content/cfp/51/1/53.full.pdf
Seznam doporučené literatury
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-630-4.\\
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.\\
KESSLER, Zoë. Královna chaosu: ADHD podle Zoë. Přeložil Petra DIESTLEROVÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1541-7.\\
LAVER-BRADBURY, Cathy, Margaret THOMPSON a Anne WEEKS. Šest kroků ke zvládnutí ADHD: manuál pro rodiče i učitele. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1035-1.\\
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. V Praze: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.\\
SALINE, Sharon. Co by vaše dítě s ADHD chtělo, abyste věděli. Přeložil Monika KITTOVÁ. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1513-4.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.\\
ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. Jak se žije s ADHD: co se stane, když vám vstoupí do života, jaké to je žít s nimi a s námi. Praha: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-30-5.\\
ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. O ADHD v dospívání a dospělosti. Praha: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88290-07-0.\\
ŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.\\
Elektronické zdroje:\\
About ADHD-Overview: https://chadd.org/about-adhd/overview/\\
Adaptive will: The evolution of attention deficit disorder Andrew Lakoff: \\
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/%28SICI%291520-6696%28200021%2936%3A2%3C149%3A%3AAID-JHBS3%3E3.0.CO%3B2-9\\
Attention deficit disorder in adults: https://www.cfp.ca/content/cfp/51/1/53.full.pdf