Cílem této bakalářské práce je analyzovat distanční formu logopedické intervence u dětí předškolního věku v době pandemie covid-19, rozkrýt problémy a pozitiva, které se během jejího užívání objevily. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část vymezuje obor logopedie, vývoj řeči, narušenou komunikační schopnost u dítěte předškolního věku. Dále je v této části popsána telemedicína v době pandemie Covid-19, distanční logopedická intervence a komunikační kanály k její realizaci. Praktická část obsahuje výsledky smíšeného výzkumného šetření. Tvoří ji část kvantitativní, která byla realizována za pomoci online dotazníku, a část kvalitativní, uskutečněná prostřednictvím rozhovoru s klinickou logopedkou. V době pandemie nabízela terapeutka distanční logopedickou intervenci za pomoci videokonzultace.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor thesis is to analyze a distance form of the speech therapy intervention by preschool age children during the COVID-19 pandemic, reveal the problems and benefits appeared during its use.
The text is composed the theoretical and practical part. The theoretical part defines the field of speech therapy, the speech development, communication disorder in preschool child. This section also describes a telemedicine during the COVID-19 pandemic, a distance speech therapy intervention and a communication channels for its implementation.
The practical part contains the results of research investigation. It consists of quantitative research, implemented using an online questionnaire and the qualitative research implemented using an interview with clinical speech therapist. During the pandemic, the therapist offered a distance speech therapy intervention using the videoconferencing.
communication disorder, speech therapy, speech therapy intervention, telemedicine, telerehabilitation, COVID-19, preschool age
Rozsah průvodní práce
92
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je analyzovat distanční formu logopedické intervence u dětí předškolního věku v době pandemie covid-19, rozkrýt problémy a pozitiva, které se během jejího užívání objevily. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část vymezuje obor logopedie, vývoj řeči, narušenou komunikační schopnost u dítěte předškolního věku. Dále je v této části popsána telemedicína v době pandemie Covid-19, distanční logopedická intervence a komunikační kanály k její realizaci. Praktická část obsahuje výsledky smíšeného výzkumného šetření. Tvoří ji část kvantitativní, která byla realizována za pomoci online dotazníku, a část kvalitativní, uskutečněná prostřednictvím rozhovoru s klinickou logopedkou. V době pandemie nabízela terapeutka distanční logopedickou intervenci za pomoci videokonzultace.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor thesis is to analyze a distance form of the speech therapy intervention by preschool age children during the COVID-19 pandemic, reveal the problems and benefits appeared during its use.
The text is composed the theoretical and practical part. The theoretical part defines the field of speech therapy, the speech development, communication disorder in preschool child. This section also describes a telemedicine during the COVID-19 pandemic, a distance speech therapy intervention and a communication channels for its implementation.
The practical part contains the results of research investigation. It consists of quantitative research, implemented using an online questionnaire and the qualitative research implemented using an interview with clinical speech therapist. During the pandemic, the therapist offered a distance speech therapy intervention using the videoconferencing.
communication disorder, speech therapy, speech therapy intervention, telemedicine, telerehabilitation, COVID-19, preschool age
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat distanční formu logopedické intervence u dětí předškolního věku v době pandemie covid-19, rozkrýt problémy a případná pozitiva, které se během jejího užívání objevily. \\
Teoretická východiska se zaměří na vymezení oboru logopedie, vývoj řeči v předškolním věku, narušenou komunikační schopnost u dítěte předškolního věku, logopedickou intervenci a úlohu rodiny v ní, na spolupráce rodiny a logopeda. Dále budou v této části popsány dopady pandemie Covid - 19 na život předškolních dětí a logopedickou intervenci, telemedicína a její legislativní zakotvení, komunikační kanály pro distanční logopedickou intervenci.\\
Výzkumné šetření v praktické části bude smíšené, využita bude metoda dotazníku pro rodiče a rozhovor s klinickými logopedkami. Autorka se zaměří na zjištění, jak distanční logopedická intervence probíhala, jaké komunikační kanály a prostředky byly využívány, jaká byla dle názoru respondentů uspokojivost distanční logopedické péče, jaké problémy se vyskytly a co naopak považují za pozitivní a chtějí to využívat i v době, která umožňuje návštěvy rodičů s dětmi v logopedické ambulanci.\\
Výjimka k vedení kvalifikační práce dle Opatření 7/2017, čl. 20, odst. 9 povolena děkankou PF JU. Plné znění je založeno ve spisu studenta na studijním oddělení.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analyzovat distanční formu logopedické intervence u dětí předškolního věku v době pandemie covid-19, rozkrýt problémy a případná pozitiva, které se během jejího užívání objevily. \\
Teoretická východiska se zaměří na vymezení oboru logopedie, vývoj řeči v předškolním věku, narušenou komunikační schopnost u dítěte předškolního věku, logopedickou intervenci a úlohu rodiny v ní, na spolupráce rodiny a logopeda. Dále budou v této části popsány dopady pandemie Covid - 19 na život předškolních dětí a logopedickou intervenci, telemedicína a její legislativní zakotvení, komunikační kanály pro distanční logopedickou intervenci.\\
Výzkumné šetření v praktické části bude smíšené, využita bude metoda dotazníku pro rodiče a rozhovor s klinickými logopedkami. Autorka se zaměří na zjištění, jak distanční logopedická intervence probíhala, jaké komunikační kanály a prostředky byly využívány, jaká byla dle názoru respondentů uspokojivost distanční logopedické péče, jaké problémy se vyskytly a co naopak považují za pozitivní a chtějí to využívat i v době, která umožňuje návštěvy rodičů s dětmi v logopedické ambulanci.\\
Výjimka k vedení kvalifikační práce dle Opatření 7/2017, čl. 20, odst. 9 povolena děkankou PF JU. Plné znění je založeno ve spisu studenta na studijním oddělení.
Seznam doporučené literatury
AMERICAN HOSPITAL ASSOCIATION. TRENDWATCH. The Promise [online]. 2015 [cit. 2022-04-09] Dostupné z:\\ https://www.aha.org/system/files/research/reports/tw/15jan-tw-telehealth.pdf \\
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.\\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.\\
KLENKOVÁ, J. Terapie v logopedii. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.\\
LECHTA, V. a kolektiv. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.\\
LECHTA, V. a kolektiv. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, s. r. o. 2005. ISBN 80-7178-961-5.\\
LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.\\
STŘEDA, Leoš a Karel HÁNA. EHealth a telemedicína: učebnice pro vysoké školy. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5764-3.\\
SVOBODOVÁ, Lucie. Telemedicínské služby. In: Národný inštitút zdravia [online]. 2013 [cit. 2022-04-09]. Dostupné z:\\ http://www.niz.sk/telemedicinske-sluzby/\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA. I., a kol., Klinická logopedie. 2. vyd. Praha: Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.\\
WHO. TELEMEDICINE. Opportunities and developments in Member States [online]. 2010 [cit. 2022-04-09]. Dostupné z: \\ https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44497/9789241564144_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Seznam doporučené literatury
AMERICAN HOSPITAL ASSOCIATION. TRENDWATCH. The Promise [online]. 2015 [cit. 2022-04-09] Dostupné z:\\ https://www.aha.org/system/files/research/reports/tw/15jan-tw-telehealth.pdf \\
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.\\
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.\\
KLENKOVÁ, J. Terapie v logopedii. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.\\
LECHTA, V. a kolektiv. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.\\
LECHTA, V. a kolektiv. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, s. r. o. 2005. ISBN 80-7178-961-5.\\
LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.\\
STŘEDA, Leoš a Karel HÁNA. EHealth a telemedicína: učebnice pro vysoké školy. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5764-3.\\
SVOBODOVÁ, Lucie. Telemedicínské služby. In: Národný inštitút zdravia [online]. 2013 [cit. 2022-04-09]. Dostupné z:\\ http://www.niz.sk/telemedicinske-sluzby/\\
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA. I., a kol., Klinická logopedie. 2. vyd. Praha: Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.\\
WHO. TELEMEDICINE. Opportunities and developments in Member States [online]. 2010 [cit. 2022-04-09]. Dostupné z: \\ https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44497/9789241564144_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y