Bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání významu vody v preprimárním vzdělá-vání a její potenciál pro rozvoj dětského vnímání a porozumění. Cílem je přiblížit dětem význam vody a její role v našem životě prostřednictvím autorské knihy s příběhem o kapce vody a ověřit tuto knihu v praxi. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zaměřuje na význam vody z ekologického hlediska, její spojitost s kulturami a uměním a začlenění tématu vody do Rámcového vzděláva-cího programu pro předškolní věk. Dále jsou v práci zkoumána vybraná literární díla pro děti, která se věnují tématu vody. Praktická část práce zahrnuje popis autorské knihy a navržené, realizované edukační aktivity spojené s ní, které mají rozšířit dětské znalosti o vodě a rozvinout jejich estetický pohled na tento živelný prvek. Práce je zaměřena na propojení teorie s praktickými výstupy a zkoumá efektivitu vzdělávacích metod v oblasti vnímání a porozumění vody ve vzděláva-cím procesu předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on exploring the significance of water in early child-hood education and its potential for developing children's perception and un-derstanding. The aim is to introduce children to the importance of water and its role in our lives through an original storybook about a water droplet and to veri-fy this book in practice. The thesis is divided into two parts. The theoretical part focuses on the importance of water from an ecological perspective, its connection to cultures and art, and the incorporation of the water theme into the Frame-work Educational Program for Preschool Age. Furthermore, the thesis examines selected literary works for children that address the theme of water. The practical part of the thesis includes a description of the author's book and proposed edu-cational activities associated with it, aimed at expanding children's knowledge about water and developing their aesthetic perception of this elemental compo-nent. The thesis is focused on linking theory with practical outputs and explores the effectiveness of educational methods in the area of perceiving and un-derstanding water in the educational process of preschool children.
Klíčová slova
vodní živel; estetické vnímání; kniha; příběh; prepimární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
water element; aesthetic perception; book; story; pre-primary education
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání významu vody v preprimárním vzdělá-vání a její potenciál pro rozvoj dětského vnímání a porozumění. Cílem je přiblížit dětem význam vody a její role v našem životě prostřednictvím autorské knihy s příběhem o kapce vody a ověřit tuto knihu v praxi. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zaměřuje na význam vody z ekologického hlediska, její spojitost s kulturami a uměním a začlenění tématu vody do Rámcového vzděláva-cího programu pro předškolní věk. Dále jsou v práci zkoumána vybraná literární díla pro děti, která se věnují tématu vody. Praktická část práce zahrnuje popis autorské knihy a navržené, realizované edukační aktivity spojené s ní, které mají rozšířit dětské znalosti o vodě a rozvinout jejich estetický pohled na tento živelný prvek. Práce je zaměřena na propojení teorie s praktickými výstupy a zkoumá efektivitu vzdělávacích metod v oblasti vnímání a porozumění vody ve vzděláva-cím procesu předškolních dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on exploring the significance of water in early child-hood education and its potential for developing children's perception and un-derstanding. The aim is to introduce children to the importance of water and its role in our lives through an original storybook about a water droplet and to veri-fy this book in practice. The thesis is divided into two parts. The theoretical part focuses on the importance of water from an ecological perspective, its connection to cultures and art, and the incorporation of the water theme into the Frame-work Educational Program for Preschool Age. Furthermore, the thesis examines selected literary works for children that address the theme of water. The practical part of the thesis includes a description of the author's book and proposed edu-cational activities associated with it, aimed at expanding children's knowledge about water and developing their aesthetic perception of this elemental compo-nent. The thesis is focused on linking theory with practical outputs and explores the effectiveness of educational methods in the area of perceiving and un-derstanding water in the educational process of preschool children.
Klíčová slova
vodní živel; estetické vnímání; kniha; příběh; prepimární vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
water element; aesthetic perception; book; story; pre-primary education
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude seznámení dětí předškolního věku s tématem vodního živlu prostřednictvím souboru výtvarných činností zaměřených na estetické i enviromentální vnímaní. Tyto aktivity bude doprovázeny motivačním prvkem v podobě ilustrovaného příběhu. Součástí práce bude zjištění a vyhodnocení celkového výchovně-vzdělávacího potenciálu takto koncipovaných aktivit.
Teoretická část: Teoretická část práce bude zaměřena na problematiku vývoje a tvorby didaktických pomůcek pro děti předškolního věku a jejich uplatnění v mateřské škole. Pozornost zde bude věnována otázkám motivace dítěte skrze ilustrační tvorbu. Dále se teoretická část práce bude stručně zaobírat fenoménem vody ve výtvarném umění napříč jeho historií a celkovým potenciálem dané tematiky pro enviromentální vzdělávání.
Praktická část: Praktická část práce bude tvořena přípravou, realizací a dokumentací výtvarných činností na téma vodní živel za pomoci ilustrovaného příběhu v prostředí MŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude seznámení dětí předškolního věku s tématem vodního živlu prostřednictvím souboru výtvarných činností zaměřených na estetické i enviromentální vnímaní. Tyto aktivity bude doprovázeny motivačním prvkem v podobě ilustrovaného příběhu. Součástí práce bude zjištění a vyhodnocení celkového výchovně-vzdělávacího potenciálu takto koncipovaných aktivit.
Teoretická část: Teoretická část práce bude zaměřena na problematiku vývoje a tvorby didaktických pomůcek pro děti předškolního věku a jejich uplatnění v mateřské škole. Pozornost zde bude věnována otázkám motivace dítěte skrze ilustrační tvorbu. Dále se teoretická část práce bude stručně zaobírat fenoménem vody ve výtvarném umění napříč jeho historií a celkovým potenciálem dané tematiky pro enviromentální vzdělávání.
Praktická část: Praktická část práce bude tvořena přípravou, realizací a dokumentací výtvarných činností na téma vodní živel za pomoci ilustrovaného příběhu v prostředí MŠ.
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Portál.
Dostál, J. (2008). Učební pomůcky a zásada názornosti (I. vydání). Votobia.
Chaloupka, (1981). Uměleckonaučná literatura pro děti: refetáty a diskusní příspěvky. Společnosti přátel knihy pro děti.
Javna, S. (2012). 50 nápadů, jak přispět k záchraně planety. Akropolis.
Křížová, Ž. (2021). Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání. Raabe.
Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. SARAH.
Roeselová, V. (2000). Námět ve výtvarné výchově. SARAH.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Portál.
Syruček, M. (2011). Voda, jak ji neznáme. Epocha.
Šmelová, E., Prášilová, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Portál.
Wigan, M. (2010). Umění ilustrace: vizuální myšlení. Computer Press.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Grada.
Seznam doporučené literatury
Čeňková, J. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Portál.
Dostál, J. (2008). Učební pomůcky a zásada názornosti (I. vydání). Votobia.
Chaloupka, (1981). Uměleckonaučná literatura pro děti: refetáty a diskusní příspěvky. Společnosti přátel knihy pro děti.
Javna, S. (2012). 50 nápadů, jak přispět k záchraně planety. Akropolis.
Křížová, Ž. (2021). Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání. Raabe.
Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. SARAH.
Roeselová, V. (2000). Námět ve výtvarné výchově. SARAH.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Portál.
Syruček, M. (2011). Voda, jak ji neznáme. Epocha.
Šmelová, E., Prášilová, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Portál.
Wigan, M. (2010). Umění ilustrace: vizuální myšlení. Computer Press.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Grada.