Tato bakalářská práce zkoumá pohled rodičů na to, jak regulují chování svých předškolních dětí, jakými způsoby se snaží dětské chování usměrnit, jak tyto postupy a jejich vliv na dítě vnímají a co podle nich vstupuje do kontextu jejich výchovného vedení. V teoretické jsou popsána vývojová specifika předškolního věku, role rodiče, determinanty rodičovského chování, výchova a výchovné prostředky. Praktická část se opírá o kvalitativní výzkumný design, konkrétně mnohonásobnou případovou studii. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se šesti rodiči předškolních dětí. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že rodiče usměrňují chování svých předškolních dětí čtyřmi základními způsoby. Analýza získaných dat rovněž poskytuje vhled do kontextu regulace dětského chování, do něhož rodiče řadí své vlastní prožitky a různorodé determinanty, které modifikují podobu jejich rodičovského chování.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis investigates the view of parents on how they regulate the behavior of their preschool children, the ways in which they try to regulate children's behavior, how they perceive that ways and their influence on the child, and what, according to them, enters the context of their child rearing guidance. In the theoretical part, the developmental specifics of preschool age, the role of the parent, determinants of parental behavior, upbringing and child rearing practices are described. The practical part is based on a qualitative research design, specifically a multiple case study. Data were obtained through semi-structured interviews with six parents of preschool children. The results of the research show that parents regulate their children´s behavior in four basic ways. The analysis of the obtained data also provides insight into the context of the regulation of children's behavior, in which parents place their own experiences and diverse determinants that modify the form of their parental behavior.
Klíčová slova
Výchovné vedení, výchovné prostředky, rodič, předškolní dítě
Tato bakalářská práce zkoumá pohled rodičů na to, jak regulují chování svých předškolních dětí, jakými způsoby se snaží dětské chování usměrnit, jak tyto postupy a jejich vliv na dítě vnímají a co podle nich vstupuje do kontextu jejich výchovného vedení. V teoretické jsou popsána vývojová specifika předškolního věku, role rodiče, determinanty rodičovského chování, výchova a výchovné prostředky. Praktická část se opírá o kvalitativní výzkumný design, konkrétně mnohonásobnou případovou studii. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se šesti rodiči předškolních dětí. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že rodiče usměrňují chování svých předškolních dětí čtyřmi základními způsoby. Analýza získaných dat rovněž poskytuje vhled do kontextu regulace dětského chování, do něhož rodiče řadí své vlastní prožitky a různorodé determinanty, které modifikují podobu jejich rodičovského chování.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis investigates the view of parents on how they regulate the behavior of their preschool children, the ways in which they try to regulate children's behavior, how they perceive that ways and their influence on the child, and what, according to them, enters the context of their child rearing guidance. In the theoretical part, the developmental specifics of preschool age, the role of the parent, determinants of parental behavior, upbringing and child rearing practices are described. The practical part is based on a qualitative research design, specifically a multiple case study. Data were obtained through semi-structured interviews with six parents of preschool children. The results of the research show that parents regulate their children´s behavior in four basic ways. The analysis of the obtained data also provides insight into the context of the regulation of children's behavior, in which parents place their own experiences and diverse determinants that modify the form of their parental behavior.
Klíčová slova
Výchovné vedení, výchovné prostředky, rodič, předškolní dítě
Tématem bakalářské práce jsou výchovné strategie u rodičů malých dětí. Bakalářská práce bude zaměřena na to, jak se postupně vynořují rodičovské výchovné strategie v průběhu předškolního věku dítěte, jak rodiče přemýšlejí o svém výchovném působení a jeho vlivu na dítě, jak se snaží regulovat chování svých dětí, jaké prostředky k tomu používají apod. Teoretická část se bude věnovat problematice výchovy a výchovného vedení dětí, včetně různých pohledů a přístupů k výchově a faktorů, které je ovlivňují. Pozornost bude věnována i prostředkům, které rodiče k regulaci chování svých dětí používají (např. odměny, tresty). Výzkumná část bude mít kvalitativní design - bude realizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru s několika rodiči.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce jsou výchovné strategie u rodičů malých dětí. Bakalářská práce bude zaměřena na to, jak se postupně vynořují rodičovské výchovné strategie v průběhu předškolního věku dítěte, jak rodiče přemýšlejí o svém výchovném působení a jeho vlivu na dítě, jak se snaží regulovat chování svých dětí, jaké prostředky k tomu používají apod. Teoretická část se bude věnovat problematice výchovy a výchovného vedení dětí, včetně různých pohledů a přístupů k výchově a faktorů, které je ovlivňují. Pozornost bude věnována i prostředkům, které rodiče k regulaci chování svých dětí používají (např. odměny, tresty). Výzkumná část bude mít kvalitativní design - bude realizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru s několika rodiči.
Seznam doporučené literatury
Breland-Noble, A.M. (2014). Parenting Across Diverse Contexts. Journal of Child and Family Studies, 23, 173-176. https://doi.org/10.1007/s10826-013-9898-8
Carter, D., & Welch, D. (1981). Parenting Styles and Children's Behavior. Family Relations, 30(2), 191-195. https://doi.org/10.2307/584130
Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Univerzita Karlova.
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV.
Jakešková, J., & Slezáková, S. (2016) Rewards and Punishments in the Education of Preschool Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences 217, 322-328. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.095.
Kohn, A. (2019). Bezpodmínečné rodičovství: cesta od odměn a trestů k lásce a porozumění. Malvern.
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2006). Respektovat a být respektován. Spirála.
Kuppens, S., & Ceulemans, E. (2019). Parenting Styles: A Closer Look at a Well-Known Concept. Journal of Child and Family Studies, 28 (1), 168-181. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1242-x
Matěječek, Z. (1993). Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Portál.
O´Connor, T.G. (2002). Annotation: The ‘effects' of parenting reconsidered: findings, challenges, and applications. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(5), 555-572. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00046
Unell, B.C., & Wyckoff, J. (2004). Výchova bez křiku a pohlavků: ověřená řešení nejobvyklejších problémů chování předškoláků. Mladá fronta.
Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Grada.
Seznam doporučené literatury
Breland-Noble, A.M. (2014). Parenting Across Diverse Contexts. Journal of Child and Family Studies, 23, 173-176. https://doi.org/10.1007/s10826-013-9898-8
Carter, D., & Welch, D. (1981). Parenting Styles and Children's Behavior. Family Relations, 30(2), 191-195. https://doi.org/10.2307/584130
Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Univerzita Karlova.
Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV.
Jakešková, J., & Slezáková, S. (2016) Rewards and Punishments in the Education of Preschool Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences 217, 322-328. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.095.
Kohn, A. (2019). Bezpodmínečné rodičovství: cesta od odměn a trestů k lásce a porozumění. Malvern.
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2006). Respektovat a být respektován. Spirála.
Kuppens, S., & Ceulemans, E. (2019). Parenting Styles: A Closer Look at a Well-Known Concept. Journal of Child and Family Studies, 28 (1), 168-181. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1242-x
Matěječek, Z. (1993). Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Portál.
O´Connor, T.G. (2002). Annotation: The ‘effects' of parenting reconsidered: findings, challenges, and applications. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(5), 555-572. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00046
Unell, B.C., & Wyckoff, J. (2004). Výchova bez křiku a pohlavků: ověřená řešení nejobvyklejších problémů chování předškoláků. Mladá fronta.
Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice, popis, následky. Grada.