Má bakalářská práce se zabývá výhradně tématikou Slunce a jeho prezentací v rámci výuky na základní škole. První polovina práce je věnována hvězdám, obecným informacím o Slunci (jeho význam, vzdálenost, vznik a vývoj), složení a stavbě Slunce, jeho pohybům, sluneční aktivitě, zatmění a výzkumu. Následuje část, která se zabývá prezentací Slunce v rámci RVP ZV a ŠVP vybraných škol. Druhá část práce je věnována analýze učebnic, názorům a formě výuky oslovených učitelů, a především dotazníkovému šetření, které se zabývá znalostmi žáků o tomto tématu na vybraných školách.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis deals exclusively with the topic of the Sun and its presentation in primary school. The first half of the thesis is devoted to the stars, general information about the Sun (its meaning, distance, origin and evolution), the composition and structure of the Sun, its movements, solar activity, eclipses and research. This is followed by a section on the presentation of the Sun in the framework of the Primary and Secondary School Curricula of selected schools. The second part of the thesis is devoted to the analysis of textbooks, the opinions and form of teaching of the interviewed teachers, and above all to a questionnaire survey which deals with pupils' knowledge of this topic in selected schools.
Klíčová slova
Slunce, hvězdy, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), Školní vzdělávací program (ŠVP), základní škola, učebnice, žáci
Klíčová slova v angličtině
Sun, stars, Framework Education Programme for Primary Education (FPEP), School Education Programme (SEP), primary school, textbooks, pupils
Rozsah průvodní práce
60 s. (86 197 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Má bakalářská práce se zabývá výhradně tématikou Slunce a jeho prezentací v rámci výuky na základní škole. První polovina práce je věnována hvězdám, obecným informacím o Slunci (jeho význam, vzdálenost, vznik a vývoj), složení a stavbě Slunce, jeho pohybům, sluneční aktivitě, zatmění a výzkumu. Následuje část, která se zabývá prezentací Slunce v rámci RVP ZV a ŠVP vybraných škol. Druhá část práce je věnována analýze učebnic, názorům a formě výuky oslovených učitelů, a především dotazníkovému šetření, které se zabývá znalostmi žáků o tomto tématu na vybraných školách.
Anotace v angličtině
My bachelor's thesis deals exclusively with the topic of the Sun and its presentation in primary school. The first half of the thesis is devoted to the stars, general information about the Sun (its meaning, distance, origin and evolution), the composition and structure of the Sun, its movements, solar activity, eclipses and research. This is followed by a section on the presentation of the Sun in the framework of the Primary and Secondary School Curricula of selected schools. The second part of the thesis is devoted to the analysis of textbooks, the opinions and form of teaching of the interviewed teachers, and above all to a questionnaire survey which deals with pupils' knowledge of this topic in selected schools.
Klíčová slova
Slunce, hvězdy, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), Školní vzdělávací program (ŠVP), základní škola, učebnice, žáci
Klíčová slova v angličtině
Sun, stars, Framework Education Programme for Primary Education (FPEP), School Education Programme (SEP), primary school, textbooks, pupils
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se a nastudovat: a) odbornou literaturu o Slunci; b) základní metodické materiály MŠMT; c) vybrané učebnice zeměpisu na základních školách z hlediska výuky této problematiky jako části výuky planetární geografie; c) literaturu týkající se vybraných metod kvalitativního výzkumu (pozorování, práce s literaturou, interview, dotazník).
2. V teoreticko-metodologické části bakalářské práce (celkově přibližně 50 % rozsahu textu práce) - zpracovat přehled literatury; prezentovat použité metody výzkumu výuky tematiky Slunce na ZŠ a zpracovat metodiku zpracování samotné bakalářské práce (BP); podrobně analyzovat problematiku Slunce jako objektu zkoumání planetární geografie (v rozsahu minimálně 25 % BP); provést analýzu učebnic a vyhodnotit jakým způsobem probíhá na ZŠ výuka s problematikou Slunce (vznik, zdroje energie, vývoj, vliv a působení na Zemi, atd..); vyhodnotit jakým způsobem je tato problematika presentována v rámci RVP a ŠVP.
3. V rámci empirické části BP - na vybraných základních školách provést výzkum názorů učitelů na možnosti výuky a další souvislosti výuky o Slunci, a výzkum vědomostí, zájmu a vztahů žáku k této problematice, a to formou vybraných forem rozhovorů a dotazníkového šetření (zpracované v rozsahu asi 25 % textu BP); zjištěné skutečnosti podrobně analyzovat a zhodnotit, včetně návrhu eventuální změny v přístupu ve výuce dané problematiky a ukotvení téma v rámci RVP a ŠVP (v rozsahu asi 25 % BP).
4. Diskutovat a shrnout výsledky bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se a nastudovat: a) odbornou literaturu o Slunci; b) základní metodické materiály MŠMT; c) vybrané učebnice zeměpisu na základních školách z hlediska výuky této problematiky jako části výuky planetární geografie; c) literaturu týkající se vybraných metod kvalitativního výzkumu (pozorování, práce s literaturou, interview, dotazník).
2. V teoreticko-metodologické části bakalářské práce (celkově přibližně 50 % rozsahu textu práce) - zpracovat přehled literatury; prezentovat použité metody výzkumu výuky tematiky Slunce na ZŠ a zpracovat metodiku zpracování samotné bakalářské práce (BP); podrobně analyzovat problematiku Slunce jako objektu zkoumání planetární geografie (v rozsahu minimálně 25 % BP); provést analýzu učebnic a vyhodnotit jakým způsobem probíhá na ZŠ výuka s problematikou Slunce (vznik, zdroje energie, vývoj, vliv a působení na Zemi, atd..); vyhodnotit jakým způsobem je tato problematika presentována v rámci RVP a ŠVP.
3. V rámci empirické části BP - na vybraných základních školách provést výzkum názorů učitelů na možnosti výuky a další souvislosti výuky o Slunci, a výzkum vědomostí, zájmu a vztahů žáku k této problematice, a to formou vybraných forem rozhovorů a dotazníkového šetření (zpracované v rozsahu asi 25 % textu BP); zjištěné skutečnosti podrobně analyzovat a zhodnotit, včetně návrhu eventuální změny v přístupu ve výuce dané problematiky a ukotvení téma v rámci RVP a ŠVP (v rozsahu asi 25 % BP).
4. Diskutovat a shrnout výsledky bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. (1992): Planetární geografie, Praha, Karolinum, 82 s.
REES, M., ed. (2006): Vesmír, Praha, Euromedia Group, 512 s.
kol. autorů: Hvězdářská ročenka, různé ročníky
Dušek, J., Gabzdyl, P.: Lexikon vesmíru, B4U Publishing,
Dušek, J.: Náš vesmír, Aventinum
Horský, Z., Mikulášek, Z., Pokorný, Z.: Sto astronomických omylů přivedených na pravou míru. Svoboda, Praha, 1988.
Kleczek, J.: Velká encyklopedie vesmíru. Academia, Praha, 2002
Macháček, M.: Fyzika pro gymnázia - Astrofyzika. Prometheus, Praha, 1998.
Mikulášek, Z., Pokorný, Z.: Záludné otázky astronomie. Díl 1. - 6., Rovnost, Brno, 1993 - 1996.
Mikulášek, Z., Pokorný, Z.: 220 Záludných otázek astronomie. Rovnost, Brno, 1996.
Petrželová, J.: ABC hvězdáře, Aventinum, 2010.
Vanýsek, V.: Základy astronomie a astrofyziky, Academia, 1980
Janík, J., Mikulášek, Z. : Obecná astronomie, dostupne online na: http://astro.physics.muni.cz/documents/lecture_notes/
Štefl, V., Krtička, J.: Historie astronomie, dostupne online na: http://astro.physics.muni.cz/documents/lecture_notes/
Zejda, M.: Základy astronomie 1 a 2, dostupne online na: http://astro.physics.muni.cz/documents/lecture_notes/
učebnice zeměpisu pro ZŠ obsahující danou problematiku
ČERBA, O (2003). Geografické metody výzkumu. In: Databázové systémy GIS [online]. Plzeň, ZČU (http://gis.zcu.cz/studium/dbg2/Materialy/html/index.html, 25.6.2013)
IVANIČKA, K. (1983): Základy teórie a metodológie socioekonomickej geografie. Bratislava, SPN, 448 s.
MIRVALD, S. (1998): Metody geografického výzkumu I. Plzeň: Západočeská univerzita, 51 s.
ŘEZANKOVÁ, H. (2007): Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha, Professional Publishing, 212 s.
SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha, Management Press, 160 s.
SKOKAN, L. (2004): Úvod do teorie geografie I. Ústí nad Labem, UJEP, 147 s.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. (1992): Planetární geografie, Praha, Karolinum, 82 s.
REES, M., ed. (2006): Vesmír, Praha, Euromedia Group, 512 s.
kol. autorů: Hvězdářská ročenka, různé ročníky
Dušek, J., Gabzdyl, P.: Lexikon vesmíru, B4U Publishing,
Dušek, J.: Náš vesmír, Aventinum
Horský, Z., Mikulášek, Z., Pokorný, Z.: Sto astronomických omylů přivedených na pravou míru. Svoboda, Praha, 1988.
Kleczek, J.: Velká encyklopedie vesmíru. Academia, Praha, 2002
Macháček, M.: Fyzika pro gymnázia - Astrofyzika. Prometheus, Praha, 1998.
Mikulášek, Z., Pokorný, Z.: Záludné otázky astronomie. Díl 1. - 6., Rovnost, Brno, 1993 - 1996.
Mikulášek, Z., Pokorný, Z.: 220 Záludných otázek astronomie. Rovnost, Brno, 1996.
Petrželová, J.: ABC hvězdáře, Aventinum, 2010.
Vanýsek, V.: Základy astronomie a astrofyziky, Academia, 1980
Janík, J., Mikulášek, Z. : Obecná astronomie, dostupne online na: http://astro.physics.muni.cz/documents/lecture_notes/
Štefl, V., Krtička, J.: Historie astronomie, dostupne online na: http://astro.physics.muni.cz/documents/lecture_notes/
Zejda, M.: Základy astronomie 1 a 2, dostupne online na: http://astro.physics.muni.cz/documents/lecture_notes/
učebnice zeměpisu pro ZŠ obsahující danou problematiku
ČERBA, O (2003). Geografické metody výzkumu. In: Databázové systémy GIS [online]. Plzeň, ZČU (http://gis.zcu.cz/studium/dbg2/Materialy/html/index.html, 25.6.2013)
IVANIČKA, K. (1983): Základy teórie a metodológie socioekonomickej geografie. Bratislava, SPN, 448 s.
MIRVALD, S. (1998): Metody geografického výzkumu I. Plzeň: Západočeská univerzita, 51 s.
ŘEZANKOVÁ, H. (2007): Analýza dat z dotazníkových šetření. Praha, Professional Publishing, 212 s.
SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha, Management Press, 160 s.
SKOKAN, L. (2004): Úvod do teorie geografie I. Ústí nad Labem, UJEP, 147 s.