Předkládaná bakalářská práce byla zaměřena na vytvoření nabídky edukačních aktivit
v rámci environmentální výchovy, jejímž cílem bylo zvýšit povědomí předškolních dětí
o významu včely medonosné jako našeho významného opylovače. Hlavní důraz byl
kladen na hravou formu aktivit, které mají vzbudit zájem dětí o výuku v dané oblasti
a pomocí prožitkových metod učení si uvědomit význam opylovačů pro naši společnost
a lidstvo jako takové. V teoretické části byly vymezeny základní pedagogické pojmy
a terminologie. Další část bakalářské práce byla věnována původu včely medonosné,
její biologii a morfologii. Nedílnou součástí této literární části, popis principu opylování,
jeho dopad na potravinovou produkci a biodiverzitu prostředí.
V praktické části byly představeny aktivity zaměřené na hravou formu prožitkového
učení. Prezentované aktivity byly realizovány v prostředí mateřské školy v Jižních
Čechách a jsou podrobně popsány. Program byl podroben reflexi, která zhodnotila
dopad vzdělávacích nabídek na děti v mateřské školce.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis was focused on creating a range of educational activities
within the framework of environmental education, the aim of which was to raise
the awareness of preschool children about the importance of the honey bee as our
important pollinator. The main emphasis was placed on a playful form of activities that
are intended to arouse children's interest in learning in the given area and, using
experiential learning methods, to realize the importance of pollinators for our society
and humanity as such. Basic pedagogical terms and terminology were defined in the
theoretical part. Another part of the bachelor's thesis was devoted to the origin of the
honey bee, its biology and morphology. An integral part of this literary part,
a description of the principle of pollination, its impact on food production
and environmental biodiversity. In the Practical part, activities focused on a playful
form of experiential learning was presented. The presented activities were
implemented in a kindergarten in South Bohemia and are described in detail.
The program was subjected to reflection, which evaluated the impact of educational
offers on children in kindergarten.
Předkládaná bakalářská práce byla zaměřena na vytvoření nabídky edukačních aktivit
v rámci environmentální výchovy, jejímž cílem bylo zvýšit povědomí předškolních dětí
o významu včely medonosné jako našeho významného opylovače. Hlavní důraz byl
kladen na hravou formu aktivit, které mají vzbudit zájem dětí o výuku v dané oblasti
a pomocí prožitkových metod učení si uvědomit význam opylovačů pro naši společnost
a lidstvo jako takové. V teoretické části byly vymezeny základní pedagogické pojmy
a terminologie. Další část bakalářské práce byla věnována původu včely medonosné,
její biologii a morfologii. Nedílnou součástí této literární části, popis principu opylování,
jeho dopad na potravinovou produkci a biodiverzitu prostředí.
V praktické části byly představeny aktivity zaměřené na hravou formu prožitkového
učení. Prezentované aktivity byly realizovány v prostředí mateřské školy v Jižních
Čechách a jsou podrobně popsány. Program byl podroben reflexi, která zhodnotila
dopad vzdělávacích nabídek na děti v mateřské školce.
Anotace v angličtině
Presented bachelor thesis was focused on creating a range of educational activities
within the framework of environmental education, the aim of which was to raise
the awareness of preschool children about the importance of the honey bee as our
important pollinator. The main emphasis was placed on a playful form of activities that
are intended to arouse children's interest in learning in the given area and, using
experiential learning methods, to realize the importance of pollinators for our society
and humanity as such. Basic pedagogical terms and terminology were defined in the
theoretical part. Another part of the bachelor's thesis was devoted to the origin of the
honey bee, its biology and morphology. An integral part of this literary part,
a description of the principle of pollination, its impact on food production
and environmental biodiversity. In the Practical part, activities focused on a playful
form of experiential learning was presented. The presented activities were
implemented in a kindergarten in South Bohemia and are described in detail.
The program was subjected to reflection, which evaluated the impact of educational
offers on children in kindergarten.
Cílem bakalářské práce je vytvoření a ověření edukačního programu pro předškolní děti ve věku 5-6 let na téma včela medonosná a její význam v procesu opylování rostlin. Program bude navržen s využitím aktivizujících výukových metod a podrobně metodicky rozpracován pro potřeby předškolního vzdělávání v souladu s RVP PV.
Postup řešení bakalářské práce:
1. Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled na téma včela jako významný opylovač. Literární část bude doplněna o zakotvení tohoto tématu v kurikulárních dokumentech pro předškolní vzdělávání.
2. Návrh vlastního výukového programu na dané téma pro předškolní vzdělávání. Součástí návrhu programu bude jeho podrobné metodické rozpracování.
3. Vyhodnocení realizace výukového programu, shrnutí a závěry práce.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je vytvoření a ověření edukačního programu pro předškolní děti ve věku 5-6 let na téma včela medonosná a její význam v procesu opylování rostlin. Program bude navržen s využitím aktivizujících výukových metod a podrobně metodicky rozpracován pro potřeby předškolního vzdělávání v souladu s RVP PV.
Postup řešení bakalářské práce:
1. Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled na téma včela jako významný opylovač. Literární část bude doplněna o zakotvení tohoto tématu v kurikulárních dokumentech pro předškolní vzdělávání.
2. Návrh vlastního výukového programu na dané téma pro předškolní vzdělávání. Součástí návrhu programu bude jeho podrobné metodické rozpracování.
3. Vyhodnocení realizace výukového programu, shrnutí a závěry práce.
Seznam doporučené literatury
Morrisonová, A. (2014). Včelaření krok za krokem. Praha: Knižní Klub.
Opravilová, V. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Splavcová, H. a Vatalová, J. (2021). Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Šefčík, J. (2014). Začínáme včelařit. Praha: Grada.
Tautz, J. a Steen, D. (2018). Zázračný svět včel. Praha: Mladá fronta.
Titěra, D. (2017). Včely zdravé a nemocné. Praha: Brázd
Ostatní odborná literatura
Seznam doporučené literatury
Morrisonová, A. (2014). Včelaření krok za krokem. Praha: Knižní Klub.
Opravilová, V. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Splavcová, H. a Vatalová, J. (2021). Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
Šefčík, J. (2014). Začínáme včelařit. Praha: Grada.
Tautz, J. a Steen, D. (2018). Zázračný svět včel. Praha: Mladá fronta.
Titěra, D. (2017). Včely zdravé a nemocné. Praha: Brázd
Ostatní odborná literatura