Bakalářská práce Netradiční hudební rytmické nástroje se zabývá využitím předmětů všedního dne k provozování elementárních instrumentálních aktivit v mateřské škole. Teoretická část práce je zaměřena na hudební rozvoj dětí v předškolním věku, hudební činnosti v mateřské škole využívané a výroba a hra na vhodné netradiční hudební nástroje. Praktická část je zaměřena na realizaci týdenního plánu zaměřeného na využití předmětů, kterými jsou děti v domácnosti běžně obklopovány, k hudebním činnostem. Ty jsou přizpůsobeny dětem ve věku 3-4 roky. Závěrem tohoto týdenního plánu je sebereflexe a reflexe učitelky. Součástí je také dotazník pro učitele mateřských škol. Cílem tohoto dotazníku je zjistit, zda a jakým způsobem pracují s netradičními hudebními nástroji.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Non-traditional musical rhythmic instruments are engaged in the use of everyday subjects to perform elementary instrumental activities in kindergarten. The theoretical part of the work focuses on the musical development of preschool children, the musical activities used in kindergarten, and the creation and playing of suitable non-traditional musical instruments. The practical part focuses on implementing a weekly plan aimed at using everyday subjects for musical activities. These activities are adapted to children 3-4 years old. The conclusion of this week's plan is self-reflection and reflection by the teacher. It also includes a questionnaire for kindergarten teachers. The aim of this questionnaire is to find out if and how they work with non-traditional musical instruments.
Klíčová slova
netradiční hudební nástroje, rytmické hudební nástroje, hra na hudební nástroje, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
non-traditional musical instruments, rhythmic musical instruments, playing musical instruments, preschool-age
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Netradiční hudební rytmické nástroje se zabývá využitím předmětů všedního dne k provozování elementárních instrumentálních aktivit v mateřské škole. Teoretická část práce je zaměřena na hudební rozvoj dětí v předškolním věku, hudební činnosti v mateřské škole využívané a výroba a hra na vhodné netradiční hudební nástroje. Praktická část je zaměřena na realizaci týdenního plánu zaměřeného na využití předmětů, kterými jsou děti v domácnosti běžně obklopovány, k hudebním činnostem. Ty jsou přizpůsobeny dětem ve věku 3-4 roky. Závěrem tohoto týdenního plánu je sebereflexe a reflexe učitelky. Součástí je také dotazník pro učitele mateřských škol. Cílem tohoto dotazníku je zjistit, zda a jakým způsobem pracují s netradičními hudebními nástroji.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis Non-traditional musical rhythmic instruments are engaged in the use of everyday subjects to perform elementary instrumental activities in kindergarten. The theoretical part of the work focuses on the musical development of preschool children, the musical activities used in kindergarten, and the creation and playing of suitable non-traditional musical instruments. The practical part focuses on implementing a weekly plan aimed at using everyday subjects for musical activities. These activities are adapted to children 3-4 years old. The conclusion of this week's plan is self-reflection and reflection by the teacher. It also includes a questionnaire for kindergarten teachers. The aim of this questionnaire is to find out if and how they work with non-traditional musical instruments.
Klíčová slova
netradiční hudební nástroje, rytmické hudební nástroje, hra na hudební nástroje, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
non-traditional musical instruments, rhythmic musical instruments, playing musical instruments, preschool-age
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na možnosti využití netradičních rytmických nástrojů k rozvoji hudebních schopností a dovedností.
V teoretické části se bude autorka věnovat charakteristice vývojových zvláštností předškolního dítěte s ohledem na rozvoj hudebních schopností a dovedností, dále popíše hudební činnosti v mateřské škole, ve druhé části práce se bude zabývat rytmickými nástroji vhodnými pro hudební činnosti v mateřské škole, dále popíše vhodné netradiční nástroje pro děti předškolního věku.
V praktické části bude vytvořený program seznamování s hrou na netradiční hudební nástroje ověřený v praxi mateřské školy. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních produktů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy programu. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách využívají netradiční hudební nástroje k rozvoji hudebních schopností a dovedností.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je poukázat na možnosti využití netradičních rytmických nástrojů k rozvoji hudebních schopností a dovedností.
V teoretické části se bude autorka věnovat charakteristice vývojových zvláštností předškolního dítěte s ohledem na rozvoj hudebních schopností a dovedností, dále popíše hudební činnosti v mateřské škole, ve druhé části práce se bude zabývat rytmickými nástroji vhodnými pro hudební činnosti v mateřské škole, dále popíše vhodné netradiční nástroje pro děti předškolního věku.
V praktické části bude vytvořený program seznamování s hrou na netradiční hudební nástroje ověřený v praxi mateřské školy. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních produktů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy programu. Další součástí praktické části bude dotazník pro učitelky mateřských škol, kde bude autorka zkoumat, zda a jakým způsobem učitelky v mateřských školách využívají netradiční hudební nástroje k rozvoji hudebních schopností a dovedností.
Seznam doporučené literatury
Coufalová, G., Medek, I., & Synek, J. (2O13). Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů: [slyšet jinak]. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-037-1.
Holas, M. (2013). Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 2. vyd. Nakladatelství Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-262-6.
Hurník, I. (1996). Česká Orffova škola. Muzikservis.
Jurkovič, P. (2007). Na Orffovských cestách I. Písničky pro malé i větší. Churáček-Jc-Audio. ISMN M-706532-00-4.
Kodejška, M., & Váňová, H. (1989). Hudební výchova dětí předškolního věku I. Státní pedagogické nakladatelství. ISBN 80-7066-035-X.
Kopecký, J., Synek, J. & Zouhar, V. (2014). Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování: [slyšet jinak]. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-066-1.
Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7.
Luska, J. (2006). Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1487-2.
Poledňák, I. (2005). Šestnáct kapitolek z hudební psychologie. Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1127-X.
Průša, R. (1999). Česká Orffova škola v učebnicích a metodických materiálech.
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2021
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Supraphon. Comenium musicum (Supraphon).
Sedlák, F. (1989). Psychologie hudebních schopností a dovedností. Supraphon. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.
Seznam doporučené literatury
Coufalová, G., Medek, I., & Synek, J. (2O13). Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů: [slyšet jinak]. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-037-1.
Holas, M. (2013). Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 2. vyd. Nakladatelství Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-262-6.
Hurník, I. (1996). Česká Orffova škola. Muzikservis.
Jurkovič, P. (2007). Na Orffovských cestách I. Písničky pro malé i větší. Churáček-Jc-Audio. ISMN M-706532-00-4.
Kodejška, M., & Váňová, H. (1989). Hudební výchova dětí předškolního věku I. Státní pedagogické nakladatelství. ISBN 80-7066-035-X.
Kopecký, J., Synek, J. & Zouhar, V. (2014). Hudební hry jinak: hry se zvuky a elementární komponování: [slyšet jinak]. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-066-1.
Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7.
Luska, J. (2006). Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-1487-2.
Poledňák, I. (2005). Šestnáct kapitolek z hudební psychologie. Univerzita Palackého. ISBN 80-244-1127-X.
Průša, R. (1999). Česká Orffova škola v učebnicích a metodických materiálech.
RVP PV, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2021
Sedlák, F. (1974). Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Supraphon. Comenium musicum (Supraphon).
Sedlák, F. (1989). Psychologie hudebních schopností a dovedností. Supraphon. Comenium musicum (Supraphon). ISBN 80-7058-073-9.