Tématem bakalářské práce je efektivita cyklu workshopů ve vztahu ke komunikaci s dětmi a snaha zachytit případné změny v chování a komunikaci pedagogů. V teoretické části seznamuje s dalším vzděláváním pedagogických pracovníků, osobnostně orientovaným modelem výchovy a vzdělávání, kompetencemi, jež by měl mít pedagog osvojeny, potřebami dětí prostřednictvím uznávaných psychologů, vnitřní motivací a komunikací. V praktické části jsou vymezeny jednotlivé komunikační techniky, průběh pozorování pedagogů a výsledky tohoto pozorování. Taktéž jsou zde vyhodnoceny autoevaluační dotazníky, ve kterých byly otázky cíleny na subjektivní pohled pedagogů na osobní přínos těchto workshopů.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the effectiveness of workshop cycles in relation to communication with children, as well as an attempt to identify possible changes in teachers' behavior and communication. The theoretical part introduces the continuing education of teaching staff, the personality-oriented model of education and training, the competences that teachers should have acquired, the needs of children as recognized by psychologists, intrinsic motivation, and communication. In the practical part, different communication techniques are defined, and the process of observing teachers and the results of these observations are outlined. Self-assessment questionnaires are also evaluated. Included questions were targeted at the educator's subjective view of the personal benefits of these workshops.
Klíčová slova
Další vzdělávání pedagogických pracovníků, osobnostně orientovaný model, potřeby dětí, kompetence předškolního pedagoga, respektující komunikace.
Klíčová slova v angličtině
Further education of teaching staff, personality-oriented model, children's needs,
pre-school teacher competences, respectful communication.
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je efektivita cyklu workshopů ve vztahu ke komunikaci s dětmi a snaha zachytit případné změny v chování a komunikaci pedagogů. V teoretické části seznamuje s dalším vzděláváním pedagogických pracovníků, osobnostně orientovaným modelem výchovy a vzdělávání, kompetencemi, jež by měl mít pedagog osvojeny, potřebami dětí prostřednictvím uznávaných psychologů, vnitřní motivací a komunikací. V praktické části jsou vymezeny jednotlivé komunikační techniky, průběh pozorování pedagogů a výsledky tohoto pozorování. Taktéž jsou zde vyhodnoceny autoevaluační dotazníky, ve kterých byly otázky cíleny na subjektivní pohled pedagogů na osobní přínos těchto workshopů.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor's thesis is the effectiveness of workshop cycles in relation to communication with children, as well as an attempt to identify possible changes in teachers' behavior and communication. The theoretical part introduces the continuing education of teaching staff, the personality-oriented model of education and training, the competences that teachers should have acquired, the needs of children as recognized by psychologists, intrinsic motivation, and communication. In the practical part, different communication techniques are defined, and the process of observing teachers and the results of these observations are outlined. Self-assessment questionnaires are also evaluated. Included questions were targeted at the educator's subjective view of the personal benefits of these workshops.
Klíčová slova
Další vzdělávání pedagogických pracovníků, osobnostně orientovaný model, potřeby dětí, kompetence předškolního pedagoga, respektující komunikace.
Klíčová slova v angličtině
Further education of teaching staff, personality-oriented model, children's needs,
pre-school teacher competences, respectful communication.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá významem celoživotního vzdělávání a jeho efektivitou v oblasti rozvoje komunikativních dovedností učitelů ve vztahu k předškolním dětem. Jejím cílem je ověřit přínos cyklu seminářů z oblasti komunikace s dětmi a zachytit případné změny v chování pedagogů.
Východiskem práce jsou odborné zdroje z oblasti teorie celoživotního vzdělávání a komunikace s dětmi. Součástí práce je též vlastní účast na cyklu seminářů komunikace s dětmi.
Cílem práce bude pokusit se zachytit změny v komunikaci s dětmi u pedagogů před a po absolvování cyklu seminářů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti komunikace s dětmi.
Účastníci pozorování budou seznámeni se záměrem i výsledky pozorování.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá významem celoživotního vzdělávání a jeho efektivitou v oblasti rozvoje komunikativních dovedností učitelů ve vztahu k předškolním dětem. Jejím cílem je ověřit přínos cyklu seminářů z oblasti komunikace s dětmi a zachytit případné změny v chování pedagogů.
Východiskem práce jsou odborné zdroje z oblasti teorie celoživotního vzdělávání a komunikace s dětmi. Součástí práce je též vlastní účast na cyklu seminářů komunikace s dětmi.
Cílem práce bude pokusit se zachytit změny v komunikaci s dětmi u pedagogů před a po absolvování cyklu seminářů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti komunikace s dětmi.
Účastníci pozorování budou seznámeni se záměrem i výsledky pozorování.
Seznam doporučené literatury
1. FABER, Adele, Elaine MAZLISH. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak poslouchaly, aby nám děti důvěřovaly: Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0147-6
2. GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: Malvern, 2012. ISBN: 978-80-87580-06-6
3. HERMANN, Marek. Najděte si svého marťana: Olomouc: apak, 2014. ISBN 978-80-260-6070-3
4. NOVÁČKOVÁ, Jana, Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: PeopleComm, 2020. ISBN 978-80-87917-71-8
5. SVOBODOVÁ, Eva, Miluše VÍTEČKOVÁ a kol. Osobnost předškolního pedagoga. Sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0
6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
7. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
8. VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2614-4
9. MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0198-4.
10. VETEŠKA, Jaroslav. Přehled Andragogiky. Úvod do studia vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
11. SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
12. SVOBODOVÁ, Eva. Aby nám tu bylo hezky, Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1852-4
13. MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-486-9.
Seznam doporučené literatury
1. FABER, Adele, Elaine MAZLISH. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak poslouchaly, aby nám děti důvěřovaly: Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0147-6
2. GORDON, Thomas. Výchova bez poražených: Malvern, 2012. ISBN: 978-80-87580-06-6
3. HERMANN, Marek. Najděte si svého marťana: Olomouc: apak, 2014. ISBN 978-80-260-6070-3
4. NOVÁČKOVÁ, Jana, Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován: PeopleComm, 2020. ISBN 978-80-87917-71-8
5. SVOBODOVÁ, Eva, Miluše VÍTEČKOVÁ a kol. Osobnost předškolního pedagoga. Sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1243-0
6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
7. MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
8. VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2614-4
9. MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: [praktická příručka pro učitele]. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0198-4.
10. VETEŠKA, Jaroslav. Přehled Andragogiky. Úvod do studia vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
11. SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
12. SVOBODOVÁ, Eva. Aby nám tu bylo hezky, Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1852-4
13. MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-486-9.