Bakalářská práce se zaměřuje na pohybové hry pro děti se zrakovým postižením v mateřské škole. Cílem práce je seskupit teoretické poznatky ke zvolenému tématu a na základě teoretické části vytvořit zásobník pohybových her, které mohou využít speciální pedagogové pro děti se zrakovým postižením v mateřské škole. Pro naplnění těchto cílů je využívána kvalitativní strategie.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu zrakového postižení, jeho příčinami, specifiky vývoje předškolního dítěte se zrakovým postižením a dále pak samotným předškolním vzděláváním a hrou, kde jsou sepsány druhy her nebo například pravidla, které je nutno při hře dodržovat.
Praktická část obsahuje metodický postup, který je složen ze zásobníku pohybových her pro děti se zrakovým postižením a může být použit jako inspirace speciálním pedagogům v mateřské škole.
Metodický postup je rozdělen do čtyř částí, kdy v každé části jsou rozepsány čtyři pohybové hry, dvě pohybové hry určené do třídy a dvě pohybové hry určené na ven. Metodický postup, který obsahuje čtyři části po čtyřech pohybových hrách se člení podle témat, které se týkají ročních období, to znamená, že první část se týká tématu jara, druhá část se týká tématu léta. třetí část se zabývá podzimem a poslední čtvrtá část se zaměřuje na zimu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on movement games for children with visual impairment in kindergarten. The aim of the thesis is to group theoretical knowledge on the chosen topic and based on the theoretical part to create a stack of movement games that can be used by special educators in kindergarten for children with visual impairment. A qualitative strategy is used to fulfill these goals.
The bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of the concept of visual impairment, its causes, the specifics of the development of a preschool child with visual impairment and then the preschool education and play itself, where the types of games or, for example, the rules to be followed during the game are written.
The practical part contains a methodological procedure, which consists of a stack of movement games for children with visual impairment and can be used as inspiration for special educators in kindergartens.
The methodological procedure is divided into four parts, with four movement games in each part, two movement games meant for the classroom and two games meant for outdoors. The methodological procedure, which contains four parts of four movement games, is divided according to the themes of the season, in example the first part concerns the theme of spring, the second part concerns the theme of summer. The third part deals with autumn and the last fourth part focuses on winter.
Klíčová slova
zrakové postižení, dítě se zrakovým postižením, předškolní vzdělávání, mateřská škola, pohybová hra
Klíčová slova v angličtině
visual disorder, child with visual disorder, preschool education, kindergarten, physical play
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na pohybové hry pro děti se zrakovým postižením v mateřské škole. Cílem práce je seskupit teoretické poznatky ke zvolenému tématu a na základě teoretické části vytvořit zásobník pohybových her, které mohou využít speciální pedagogové pro děti se zrakovým postižením v mateřské škole. Pro naplnění těchto cílů je využívána kvalitativní strategie.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí - teoretická a praktická. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu zrakového postižení, jeho příčinami, specifiky vývoje předškolního dítěte se zrakovým postižením a dále pak samotným předškolním vzděláváním a hrou, kde jsou sepsány druhy her nebo například pravidla, které je nutno při hře dodržovat.
Praktická část obsahuje metodický postup, který je složen ze zásobníku pohybových her pro děti se zrakovým postižením a může být použit jako inspirace speciálním pedagogům v mateřské škole.
Metodický postup je rozdělen do čtyř částí, kdy v každé části jsou rozepsány čtyři pohybové hry, dvě pohybové hry určené do třídy a dvě pohybové hry určené na ven. Metodický postup, který obsahuje čtyři části po čtyřech pohybových hrách se člení podle témat, které se týkají ročních období, to znamená, že první část se týká tématu jara, druhá část se týká tématu léta. třetí část se zabývá podzimem a poslední čtvrtá část se zaměřuje na zimu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on movement games for children with visual impairment in kindergarten. The aim of the thesis is to group theoretical knowledge on the chosen topic and based on the theoretical part to create a stack of movement games that can be used by special educators in kindergarten for children with visual impairment. A qualitative strategy is used to fulfill these goals.
The bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of the concept of visual impairment, its causes, the specifics of the development of a preschool child with visual impairment and then the preschool education and play itself, where the types of games or, for example, the rules to be followed during the game are written.
The practical part contains a methodological procedure, which consists of a stack of movement games for children with visual impairment and can be used as inspiration for special educators in kindergartens.
The methodological procedure is divided into four parts, with four movement games in each part, two movement games meant for the classroom and two games meant for outdoors. The methodological procedure, which contains four parts of four movement games, is divided according to the themes of the season, in example the first part concerns the theme of spring, the second part concerns the theme of summer. The third part deals with autumn and the last fourth part focuses on winter.
Klíčová slova
zrakové postižení, dítě se zrakovým postižením, předškolní vzdělávání, mateřská škola, pohybová hra
Klíčová slova v angličtině
visual disorder, child with visual disorder, preschool education, kindergarten, physical play
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. \\
Cílem bakalářské práce je na adekvátní teoretické bázi vytvořit zásobník (inspiromat) pohybových her pro děti se zrakovým postižením předškolního věku zaměřených na jejich komplexní rozvoj. Zásobník pohybových her bude strukturován na typy herních aktivit vhodných pro realizaci v interiéru a exteriéru mateřské školy, tematicky se bude zaměřovat na čtyři roční období. Dílčím cílem bakalářské práce je praktická realizace navržených pohybových her a jejich následná evaluace.\\
V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrným způsobem budou pro realizaci cílů zvoleny děti se zrakovým postižením ve věku 3-7 let.\\
Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. \\
Cílem bakalářské práce je na adekvátní teoretické bázi vytvořit zásobník (inspiromat) pohybových her pro děti se zrakovým postižením předškolního věku zaměřených na jejich komplexní rozvoj. Zásobník pohybových her bude strukturován na typy herních aktivit vhodných pro realizaci v interiéru a exteriéru mateřské školy, tematicky se bude zaměřovat na čtyři roční období. Dílčím cílem bakalářské práce je praktická realizace navržených pohybových her a jejich následná evaluace.\\
V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrným způsobem budou pro realizaci cílů zvoleny děti se zrakovým postižením ve věku 3-7 let.\\
Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, P., 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vydání.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 128 s. ISBN 978-80-244-3307-3.\\
FIDLEROVÁ, D., 2015. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice - Polabiny. 91 s. ISBN 978-80-260-9209-4.\\
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 978-80-244-2742-3.\\
JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D. 2017. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Pasparta, 116 s. ISBN 978-80-88163-61-9.\\
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
JANEČKA, Z. JEŠINA O. Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Fakulta tělesné výchovy. 2007. ISBN neuvedeno)\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174
s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.\\
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5.\\
VACHULOVÁ, J., VACHULE R. a kol. Hry pro těžce zrakově postižené děti. Praha:NOVINÁŘ, 1987. (ISBN neuvedeno)
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, P., 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vydání.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 128 s. ISBN 978-80-244-3307-3.\\
FIDLEROVÁ, D., 2015. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice - Polabiny. 91 s. ISBN 978-80-260-9209-4.\\
FINKOVÁ, D., 2011. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 978-80-244-2742-3.\\
JANKOVÁ, J., MORAVCOVÁ, D. 2017. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Pasparta, 116 s. ISBN 978-80-88163-61-9.\\
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
JANEČKA, Z. JEŠINA O. Vybrané outdoor aktivity jinak zrakově disponovaných osob v letní přírodě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Fakulta tělesné výchovy. 2007. ISBN neuvedeno)\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174
s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.\\
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5.\\
VACHULOVÁ, J., VACHULE R. a kol. Hry pro těžce zrakově postižené děti. Praha:NOVINÁŘ, 1987. (ISBN neuvedeno)