Cílem diplomové práce je zhodnotit pomocí analýzy rizik, zda se na území ORP Sedlčany mohou vyskytnout rizika, která by mohla vést k mimořádné události. Z důvodu nepřetržitého vývoje nám vznikají nová rizika, na které je potřeba se připravit. Na ně se lze připravit pomocí multikriteriální analýzy, kterou jsem pro území ORP zpracovala. K dosažení těchto cílů jsem si stanovila hrozby, které se na území mohou vyskytnout. Hrozby jsou rozděleny do tří kategorií: přijatelná, podmínečně přijatelná a nepřijatelná. U každé hrozby bylo využito veličin, které určují pravděpodobnost výskytu. Pravděpodobnost i následky byly hodnoceny semikvantitativními škálami, které jsou desetibodové. Koeficienty určují frekvenci, smrtelné dopady, ohrožení osob, poškození životního prostředí, přímé škody a náklady, omezení osob, dobu trvání a omezení společnosti. V rámci šetření bylo zjištěno, že území ORP Sedlčany je ohroženo 36 riziky, které by mohly vést k mimořádné události. V některých případech může mimořádná událost přerůst v situaci, kdy nebudou stačit běžné síly a prostředky k odvrácení. Poté by mohlo dojít k vyhlášení krizového stavu. Takové mimořádné události by podle analýzy rizik byly přirozená povodeň, přívalová povodeň, epidemie a narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu. ORP se nepřipravuje pouze na tyto krizové situace, ale musí být seznámena s typovými plány, které stanovují 23 krizových situací, které by mohly vzniknout bez ohledu na výsledky analýzy rizik. Výsledky byly konzultovány s pracovníkem krizového řízení Janem Kundrlíkem a s Hasičským záchranným sborem v Příbrami, konkrétně s mjr. Mgr. Kristýnou Vojtíškovou.
Anotace v angličtině
The aim of the master thesis is to evaluate, by means of risk analysis, whether risks that could lead to an emergency event could occur in the territory of Sedlčany. Due to the constant development, new risks arise for which it is necessary to prepare. The risks can be prepared for by means of a multi-criteria analysis, which I have prepared for the territory of the ORP. To achieve these objectives, I have identified the threats that may occur in the territory. The threats are divided into three categories: acceptable, conditionally acceptable and unacceptable. For each threat, variables were used to determine the probability of occurrence. Probability and consequences were assessed by semi-quantitative scales that are 10-point scales. The coefficients determine frequency, lethal impact, endangerment of persons, environmental damage, direct damage and cost, constraints on persons, duration, and constraints on society. The investigation revealed that the territory of Sedlčany ORP is threatened by 36 risks that could lead to an emergency. In some cases, an emergency may grow into a situation where the normal forces and means to avert it will not be sufficient. A state of emergency could then be declared. According to the risk analysis, such emergencies would include natural floods, flash floods, epidemics and widespread power outages. The ORP not only prepares for these emergencies, but also needs to know the type of plans that identify 23 emergencies that could occur regardless of the results of the risk analysis. The results were consulted with the crisis management officer Jan Kundrlík and with the Fire Brigade in Příbram, specifically with mjr. Mgr. Kristýna Vojtíšková.
Cílem diplomové práce je zhodnotit pomocí analýzy rizik, zda se na území ORP Sedlčany mohou vyskytnout rizika, která by mohla vést k mimořádné události. Z důvodu nepřetržitého vývoje nám vznikají nová rizika, na které je potřeba se připravit. Na ně se lze připravit pomocí multikriteriální analýzy, kterou jsem pro území ORP zpracovala. K dosažení těchto cílů jsem si stanovila hrozby, které se na území mohou vyskytnout. Hrozby jsou rozděleny do tří kategorií: přijatelná, podmínečně přijatelná a nepřijatelná. U každé hrozby bylo využito veličin, které určují pravděpodobnost výskytu. Pravděpodobnost i následky byly hodnoceny semikvantitativními škálami, které jsou desetibodové. Koeficienty určují frekvenci, smrtelné dopady, ohrožení osob, poškození životního prostředí, přímé škody a náklady, omezení osob, dobu trvání a omezení společnosti. V rámci šetření bylo zjištěno, že území ORP Sedlčany je ohroženo 36 riziky, které by mohly vést k mimořádné události. V některých případech může mimořádná událost přerůst v situaci, kdy nebudou stačit běžné síly a prostředky k odvrácení. Poté by mohlo dojít k vyhlášení krizového stavu. Takové mimořádné události by podle analýzy rizik byly přirozená povodeň, přívalová povodeň, epidemie a narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu. ORP se nepřipravuje pouze na tyto krizové situace, ale musí být seznámena s typovými plány, které stanovují 23 krizových situací, které by mohly vzniknout bez ohledu na výsledky analýzy rizik. Výsledky byly konzultovány s pracovníkem krizového řízení Janem Kundrlíkem a s Hasičským záchranným sborem v Příbrami, konkrétně s mjr. Mgr. Kristýnou Vojtíškovou.
Anotace v angličtině
The aim of the master thesis is to evaluate, by means of risk analysis, whether risks that could lead to an emergency event could occur in the territory of Sedlčany. Due to the constant development, new risks arise for which it is necessary to prepare. The risks can be prepared for by means of a multi-criteria analysis, which I have prepared for the territory of the ORP. To achieve these objectives, I have identified the threats that may occur in the territory. The threats are divided into three categories: acceptable, conditionally acceptable and unacceptable. For each threat, variables were used to determine the probability of occurrence. Probability and consequences were assessed by semi-quantitative scales that are 10-point scales. The coefficients determine frequency, lethal impact, endangerment of persons, environmental damage, direct damage and cost, constraints on persons, duration, and constraints on society. The investigation revealed that the territory of Sedlčany ORP is threatened by 36 risks that could lead to an emergency. In some cases, an emergency may grow into a situation where the normal forces and means to avert it will not be sufficient. A state of emergency could then be declared. According to the risk analysis, such emergencies would include natural floods, flash floods, epidemics and widespread power outages. The ORP not only prepares for these emergencies, but also needs to know the type of plans that identify 23 emergencies that could occur regardless of the results of the risk analysis. The results were consulted with the crisis management officer Jan Kundrlík and with the Fire Brigade in Příbram, specifically with mjr. Mgr. Kristýna Vojtíšková.
SOUČASNÝ STAV: Analýza rizik by měla odpovídat na otázku, kterým hrozbám je město vystaveno, jak moc je město vůči daným hrozbám zranitelné, jaká je pravděpodobnost, že hrozba zneužije určitou zranitelnost a jaký dopad by to na město mohlo mít. Konkrétně tedy na obec s rozšířenou působností Sedlčany. Pro ORP Sedlčany byl zpracován dokument, který řeší připravenost obce. CÍL PRÁCE: Zjišťování rizik, hrozeb, sběr dat a zpracování analýz rizik na vznik mimořádných událostí, vztahující se k ORP Sedlčany a jeho následné porovnání s již existujícím dokumentem. VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jsou na území ORP Sedlčany rizika, které by mohly vést ke vzniku mimořádné události? METODIKA: Metodika práce spočívá ve sběru a zpracování dat, provedení analýzy rizik v daném území, v součinnosti s HZS Příbram a ORP Sedlčany. Využiji metodu analogie, která bude vyhledávat ze všeobecně platných poznatků zabezpečení opatření v ORP Sedlčany. Dále metodu deskripce a obsahové analýzy, která bude uplatněná zejména ve vztahu k problematice uváděné v teoretické části práce. Metoda analyticko-syntetická, která bude využita prakticky v rozsahu celé práce. VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI: Vypracovaný dokument bude sloužit k přípravě k řešení mimořádných událostí na území ORP Sedlčany.
Zásady pro vypracování
SOUČASNÝ STAV: Analýza rizik by měla odpovídat na otázku, kterým hrozbám je město vystaveno, jak moc je město vůči daným hrozbám zranitelné, jaká je pravděpodobnost, že hrozba zneužije určitou zranitelnost a jaký dopad by to na město mohlo mít. Konkrétně tedy na obec s rozšířenou působností Sedlčany. Pro ORP Sedlčany byl zpracován dokument, který řeší připravenost obce. CÍL PRÁCE: Zjišťování rizik, hrozeb, sběr dat a zpracování analýz rizik na vznik mimořádných událostí, vztahující se k ORP Sedlčany a jeho následné porovnání s již existujícím dokumentem. VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jsou na území ORP Sedlčany rizika, které by mohly vést ke vzniku mimořádné události? METODIKA: Metodika práce spočívá ve sběru a zpracování dat, provedení analýzy rizik v daném území, v součinnosti s HZS Příbram a ORP Sedlčany. Využiji metodu analogie, která bude vyhledávat ze všeobecně platných poznatků zabezpečení opatření v ORP Sedlčany. Dále metodu deskripce a obsahové analýzy, která bude uplatněná zejména ve vztahu k problematice uváděné v teoretické části práce. Metoda analyticko-syntetická, která bude využita prakticky v rozsahu celé práce. VYUŽITÍ PRÁCE V PRAXI: Vypracovaný dokument bude sloužit k přípravě k řešení mimořádných událostí na území ORP Sedlčany.
Seznam doporučené literatury
1. ANTUŠÁK, K., KOPECKÝ, Z.: Úvod do teorie krizového managementu II. 1. vyd. Praha: vysoká škola ekonomická v Praze, Oekonomicaa, 2004. ISBN 80-245-0552-5., 2. REKTOŘÍK, J. A KOLEKTIV: Krizový management ve veřejné správě, Teorie a praxe, s. r. o. Praha 2004., 3. ŠENOVSKÝ, M. & ADAMEC, V., 2004. Základy krizového managementu. 2. vyd., Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství. ISBN 80-866-3444-2., 4. Zákon 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, Sbírka zákonů České republiky ISSN 1211-1244., 5. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, Sbírka zákonů České republiky ISSN 1211-1244
Seznam doporučené literatury
1. ANTUŠÁK, K., KOPECKÝ, Z.: Úvod do teorie krizového managementu II. 1. vyd. Praha: vysoká škola ekonomická v Praze, Oekonomicaa, 2004. ISBN 80-245-0552-5., 2. REKTOŘÍK, J. A KOLEKTIV: Krizový management ve veřejné správě, Teorie a praxe, s. r. o. Praha 2004., 3. ŠENOVSKÝ, M. & ADAMEC, V., 2004. Základy krizového managementu. 2. vyd., Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství. ISBN 80-866-3444-2., 4. Zákon 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, Sbírka zákonů České republiky ISSN 1211-1244., 5. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, Sbírka zákonů České republiky ISSN 1211-1244