Tato bakalářská práce pojednává o pleoptických cvičeních u dětí s poruchami binokulárního vidění v mateřské škole. Jejím cílem je vymezené téma zpravovat v rovině teoretické a na tomto podkladě vytvořit didaktické materiály, příp. pracovní listy zaměřené na rozvoj dílčích zrakových dovedností. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické použití vytvořených materiálů a pomůcek v edukačním procesu a jejich následná evaluace.
K naplnění cílů byla zvolena kvalitativní strategie. Zvolenými metodami k dosáhnutí cílů byly analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Po provedené evaluaci byly všechny vytvořené didaktické materiály shledány vhodnými pro zařazení do edukačního procesu.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí: z části teoretické a části praktické. Jak část teoretická, tak i část praktická obsahují 6 kapitol.
V teoretické části jsou krátce představeny témata zrakového postižení, binokulárního vidění, poruch binokulárního vidění, náprav a léčby poruch binokulárního vidění, charakteristiky dítěte předškolního věku a vzdělávání dětí se zrakovým postižením v předškolním věku.
V praktické části jsou v prvních kapitolách představeny cíle bakalářské práce a metody použité pro dosažení těchto cílů. V dalších kapitolách jsou popsány vytvořené didaktické materiály a průběh jejich ověřování v MŠ. Poslední kapitoly se zaměřují na vyhodnocení didaktických materiálů a na diskuzi k tomuto tématu.
Vytvořené výstupy práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol, které vzdělávají žáky se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis is about pleoptic exercises for children with binocular vision disorders in kindergarten. Its aim is to process the delineated theme in theoretic way and based on that create didactic materials, eventually worksheets focused on development of particular visual abilities. The partial aim of this bachelor´s thesis is practical use of the created materials and tools in educational process and its following evaluation.
To reach these aims the qualitative strategy was chosen. Selected methods for reaching these aims were analysis of documents, half-structured interview and observing. After evaluation were all of those created didactic materials considered suitable for inclusion into the educational process.
The bachelor´s thesis consists of two parts: the theoretical part and the practical part. As the theoretical part, the practical part includes 6 chapters.
In the theoretical part the themes as the vision impairment, the binocular vision, the binocular vision disorders, the correction and treatment of binocular vision, the characteristic of the preschool children and the specifics of the preschool education children with visual impairment are described.
In the first chapters of the practical part are introduced aims of bachelor´s thesis and the methods used to reach these aims. In next chapters are described the created didactic materials and the process of its evaluation in kindergarten. The last chapters are focused on evaluation of didactic materials and on discussion about this topic.
The created outputs will be usable especially in application area, i.e. in direct work of pedagogues working in kindergartens where are the children with vision impairment being educated.
Klíčová slova
Pleoptika, pleoptická cvičení, binokulární vidění, poruchy binokulárního vidění, zrakové postižení, předškolní věk, mateřská škola
Tato bakalářská práce pojednává o pleoptických cvičeních u dětí s poruchami binokulárního vidění v mateřské škole. Jejím cílem je vymezené téma zpravovat v rovině teoretické a na tomto podkladě vytvořit didaktické materiály, příp. pracovní listy zaměřené na rozvoj dílčích zrakových dovedností. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické použití vytvořených materiálů a pomůcek v edukačním procesu a jejich následná evaluace.
K naplnění cílů byla zvolena kvalitativní strategie. Zvolenými metodami k dosáhnutí cílů byly analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Po provedené evaluaci byly všechny vytvořené didaktické materiály shledány vhodnými pro zařazení do edukačního procesu.
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí: z části teoretické a části praktické. Jak část teoretická, tak i část praktická obsahují 6 kapitol.
V teoretické části jsou krátce představeny témata zrakového postižení, binokulárního vidění, poruch binokulárního vidění, náprav a léčby poruch binokulárního vidění, charakteristiky dítěte předškolního věku a vzdělávání dětí se zrakovým postižením v předškolním věku.
V praktické části jsou v prvních kapitolách představeny cíle bakalářské práce a metody použité pro dosažení těchto cílů. V dalších kapitolách jsou popsány vytvořené didaktické materiály a průběh jejich ověřování v MŠ. Poslední kapitoly se zaměřují na vyhodnocení didaktických materiálů a na diskuzi k tomuto tématu.
Vytvořené výstupy práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol, které vzdělávají žáky se zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis is about pleoptic exercises for children with binocular vision disorders in kindergarten. Its aim is to process the delineated theme in theoretic way and based on that create didactic materials, eventually worksheets focused on development of particular visual abilities. The partial aim of this bachelor´s thesis is practical use of the created materials and tools in educational process and its following evaluation.
To reach these aims the qualitative strategy was chosen. Selected methods for reaching these aims were analysis of documents, half-structured interview and observing. After evaluation were all of those created didactic materials considered suitable for inclusion into the educational process.
The bachelor´s thesis consists of two parts: the theoretical part and the practical part. As the theoretical part, the practical part includes 6 chapters.
In the theoretical part the themes as the vision impairment, the binocular vision, the binocular vision disorders, the correction and treatment of binocular vision, the characteristic of the preschool children and the specifics of the preschool education children with visual impairment are described.
In the first chapters of the practical part are introduced aims of bachelor´s thesis and the methods used to reach these aims. In next chapters are described the created didactic materials and the process of its evaluation in kindergarten. The last chapters are focused on evaluation of didactic materials and on discussion about this topic.
The created outputs will be usable especially in application area, i.e. in direct work of pedagogues working in kindergartens where are the children with vision impairment being educated.
Klíčová slova
Pleoptika, pleoptická cvičení, binokulární vidění, poruchy binokulárního vidění, zrakové postižení, předškolní věk, mateřská škola
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. \\
Cílem bakalářské práce je vymezené téma zpracovat v rovině teoretické a na tomto podkladě vytvořit didaktické materiály, příp. pracovní listy zaměřené na rozvoj dílčích zrakových dovedností. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické použití vytvořených, materiálů a pomůcek v edukačním procesu a jejich následná evaluace. \\
V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie, která bude úvodní fází tvorby i evaluace. Využitými technikami pro realizaci této etapy budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrnou volbou budou pro realizaci cílů zvoleni žáci s poruchou binokulárního vidění. \\
Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol, které vzdělávají žáky se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. \\
Cílem bakalářské práce je vymezené téma zpracovat v rovině teoretické a na tomto podkladě vytvořit didaktické materiály, příp. pracovní listy zaměřené na rozvoj dílčích zrakových dovedností. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické použití vytvořených, materiálů a pomůcek v edukačním procesu a jejich následná evaluace. \\
V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie, která bude úvodní fází tvorby i evaluace. Využitými technikami pro realizaci této etapy budou především analýza dokumentů, polostrukturovaný rozhovor a pozorování. Záměrnou volbou budou pro realizaci cílů zvoleni žáci s poruchou binokulárního vidění. \\
Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů mateřských škol, které vzdělávají žáky se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu.
Seznam doporučené literatury
HOROVÁ, L., PICKOVÁ, E., 2012. Šimonovy pracovní listy: Rozlišování geometrických tvarů. Praha: Portál. 62 s. ISBN 978-80-262-0187-8.\\
HROMÁDKOVÁ, L., 2011. Šilhání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 162 s. ISBN 978-80-7013-530-3.\\
HYCL, J., 2000. Šilhání a tupozrakost: informace pro pacienty. Praha: Septima. 15 s. ISBN 8072540882 80-7254-088 -2.\\
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.\\
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5. \\
POŽÁR, L., 2000. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava. 341 s.
ISBN 80-88774-74-8.\\
RÖDEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova Univerzita, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.
Seznam doporučené literatury
HOROVÁ, L., PICKOVÁ, E., 2012. Šimonovy pracovní listy: Rozlišování geometrických tvarů. Praha: Portál. 62 s. ISBN 978-80-262-0187-8.\\
HROMÁDKOVÁ, L., 2011. Šilhání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. 162 s. ISBN 978-80-7013-530-3.\\
HYCL, J., 2000. Šilhání a tupozrakost: informace pro pacienty. Praha: Septima. 15 s. ISBN 8072540882 80-7254-088 -2.\\
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.\\
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5. \\
POŽÁR, L., 2000. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava. 341 s.
ISBN 80-88774-74-8.\\
RÖDEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova Univerzita, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.