Bakalářská práce úprava přístupnosti prostředí pro žáka se zrakovým postižením na základní škole se zabývá možnostmi přístupnosti prostředí základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Cílem bakalářské práce je vytvoření adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat kvalitativní popis přístupnosti prostředí školy pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením. Dílčím cílem kvalifikační práce je evaluace opatření přístupnosti konkrétního školního prostředí pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením a zpracování obecných doporučení adaptace prostředí školy na potřeby žáků se zrakovým postižením.
Teoretická část se zabývá vymezením pojmu zrakového postižení, vzděláváním žáků se zrakovým postižením, samostatným pohybem a prostorovou orientací, úpravou prostředí.
Praktická část obsahuje kvalitativní popis přístupnosti prostředí žákyně se zrakovým postižením zařazené na základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Jsou zde vyzdvihnuty především pomůcky žáků se zrakovým postižením, které slouží pro lepší a efektivnější samostatnou práci žáků. Tyto pomůcky mají zásadní význam při poskytování rovných příležitostí a podporování inkluzivního vzdělávání. Obecná doporučení v závěru bakalářské práce informují o dostupných nástrojích a strategiích, které mohou přispět k lepšímu porozumění a podpoře inkluzivního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on improving accessibility of the environment for a student with visual impairment at mainstream primary schools explores the possibilities of making mainstream primary schools more accessible for students with visual impairments. The aim of the thesis is to create an adequate theoretical basis related to the chosen topic and, based on that, provide a qualitative description of the school environment's accessibility for the education of a student with visual impairment. A partial objective of the thesis is to evaluate the accessibility measures in a specific school environment for the education of a student with visual impairment and provide general recommendations for adapting the school environment to the needs of students with visual impairments.
The theoretical part defines the concept of visual impairment, education of students with visual impairments, independent mobility, spatial orientation, and environmental modifications.
The practical part includes a qualitative description of the accessibility of the environment for a female student with visual impairment enrolled in a mainstream primary school. It highlights the assistive devices primarily used by students with visual impairments to enhance their independent work and emphasizes the crucial importance of these devices in providing equal opportunities and supporting inclusive education. The general recommendations provided at the end of the bachelor's thesis inform about available tools and strategies that can contribute to better understanding and support of inclusive education.
Klíčová slova
zrakové postižení, žák se zrakovým postižením, vzdělávání žáků se zrakovým postižením, úprava přístupnosti prostředí
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, student with visual impairment, education of students with visual impairment, environmental accessibility modification
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce úprava přístupnosti prostředí pro žáka se zrakovým postižením na základní škole se zabývá možnostmi přístupnosti prostředí základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Cílem bakalářské práce je vytvoření adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat kvalitativní popis přístupnosti prostředí školy pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením. Dílčím cílem kvalifikační práce je evaluace opatření přístupnosti konkrétního školního prostředí pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením a zpracování obecných doporučení adaptace prostředí školy na potřeby žáků se zrakovým postižením.
Teoretická část se zabývá vymezením pojmu zrakového postižení, vzděláváním žáků se zrakovým postižením, samostatným pohybem a prostorovou orientací, úpravou prostředí.
Praktická část obsahuje kvalitativní popis přístupnosti prostředí žákyně se zrakovým postižením zařazené na základní škole hlavního vzdělávacího proudu. Jsou zde vyzdvihnuty především pomůcky žáků se zrakovým postižením, které slouží pro lepší a efektivnější samostatnou práci žáků. Tyto pomůcky mají zásadní význam při poskytování rovných příležitostí a podporování inkluzivního vzdělávání. Obecná doporučení v závěru bakalářské práce informují o dostupných nástrojích a strategiích, které mohou přispět k lepšímu porozumění a podpoře inkluzivního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on improving accessibility of the environment for a student with visual impairment at mainstream primary schools explores the possibilities of making mainstream primary schools more accessible for students with visual impairments. The aim of the thesis is to create an adequate theoretical basis related to the chosen topic and, based on that, provide a qualitative description of the school environment's accessibility for the education of a student with visual impairment. A partial objective of the thesis is to evaluate the accessibility measures in a specific school environment for the education of a student with visual impairment and provide general recommendations for adapting the school environment to the needs of students with visual impairments.
The theoretical part defines the concept of visual impairment, education of students with visual impairments, independent mobility, spatial orientation, and environmental modifications.
The practical part includes a qualitative description of the accessibility of the environment for a female student with visual impairment enrolled in a mainstream primary school. It highlights the assistive devices primarily used by students with visual impairments to enhance their independent work and emphasizes the crucial importance of these devices in providing equal opportunities and supporting inclusive education. The general recommendations provided at the end of the bachelor's thesis inform about available tools and strategies that can contribute to better understanding and support of inclusive education.
Klíčová slova
zrakové postižení, žák se zrakovým postižením, vzdělávání žáků se zrakovým postižením, úprava přístupnosti prostředí
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, student with visual impairment, education of students with visual impairment, environmental accessibility modification
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. \\
Cílem bakalářského projektu je vytvoření adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat návrh úpravy prostředí školy v souladu s principy přístupnosti prostředí hlavního vzdělávacího proudu pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické ověření navržených opatření a jejich následná evaluace.\\ V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, rozhovor a pozorování. Způsob výběru výzkumného vzorku v souladu se zvolenou strategií bude záměrný.\\
Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů základních škol při vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude po obsahové a formální stránce zpracována v souladu s metodickými pokyny pro zpracování kvalifikačních prací KPES a dalšími vnitřními normami PF JU. \\
Cílem bakalářského projektu je vytvoření adekvátní teoretické báze ke zvolenému tématu a na jejím podkladě zpracovat návrh úpravy prostředí školy v souladu s principy přístupnosti prostředí hlavního vzdělávacího proudu pro vzdělávání žáka se zrakovým postižením. Dílčím cílem bakalářské práce je praktické ověření navržených opatření a jejich následná evaluace.\\ V souladu s výše formulovaným cílem bakalářského projektu bude pro naplnění cílů zvolena kvalitativní strategie. Využitými technikami pro sběr kvalitativních dat budou především analýza dokumentů, rozhovor a pozorování. Způsob výběru výzkumného vzorku v souladu se zvolenou strategií bude záměrný.\\
Výstupy kvalifikační práce budou využitelné především v aplikační oblasti, tj. v přímé práci pedagogů základních škol při vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
Seznam doporučené literatury
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.\\
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5. \\
POŽÁR, L., 2000. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava. 341 s.
ISBN 80-88774-74-8.\\
RÖDEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova Univerzita, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.\\
PRÁZDNÁ, R. Problematika osob se zrakovým postižením. in Sociální práce s osobami se zdravotním postižením. JU v Českých Budějovicích, 2019, s.77-83,ISBN 978-80-7394-738
Zákon č. 99/2019 Sb. o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů ?2021 [cit. 12-7-2021].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99
Seznam doporučené literatury
JANKOVÁ, J. A KOL., 2015. Katalog podpůrných opatření - dílčí část, pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Jana Palackého v Olomouci. 234 s. ISBN 978-80-244-4649-3.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M., 2015. Dítě s postižením zraku. Praha: Portál. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., 2004. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 126 s. ISBN 80-7315-063-8.\\
LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D. 2013. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 87 s. ISBN 978-80-244-3697-5. \\
POŽÁR, L., 2000. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava. 341 s.
ISBN 80-88774-74-8.\\
RÖDEROVÁ, P. 2016. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova Univerzita, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1.\\
PRÁZDNÁ, R. Problematika osob se zrakovým postižením. in Sociální práce s osobami se zdravotním postižením. JU v Českých Budějovicích, 2019, s.77-83,ISBN 978-80-7394-738
Zákon č. 99/2019 Sb. o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů ?2021 [cit. 12-7-2021].
Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99