Tato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Uplatnění práce bude zejména u pedagogických pracovníků mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při inkluzivním vzdělání předškoláků se zrakovým postižením. Cílem této práce je sestavit edukační program pohybových aktivit. Aktivity mají za úkol rozvíjet oslabené pohybové dovednosti dítěte, které vznikají důsledkem zrakového postižení. Pro naplnění cílů bude zvolena kvalitativní strategie.
Práce se skládá ze dvou částí - části teoretické a praktické. V teoretické části je představena terminologie spjatá k problematice zrakového postižení. Nalezneme zde klasifikaci jednotlivých zrakových vad, nejčastější zrakové vady v předškolním věku a obecná specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením. Dále je zde objasněna problematika pohybu těchto dětí a zejména význam pohybových aktivit pro děti se zrakovým postižením. Poslední kapitola teoretické části je věnovaná možnostem předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením.
Praktická část bakalářské práce obsahuje návrh edukačního programu pohybových aktivit. Tyto aktivity mohou posloužit pedagogům hlavního vzdělávacího proudu mateřských škol v případě, že jim je do třídy integrováno dítě se zmíněným postižením. Aktivity mají ale své využití i u intaktních dětí v mateřských školách i v domácím prostředí.
Pohybové aktivity jsou v edukačním programu zaměřeny především na rozvoj chůze a stability těla. U každé aktivity je uvedena motivace, podrobný popis činnosti s fotodokumentací a případně zvolené pomůcky pro danou aktivitu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focusing on developing motion skills of children with visual impairment in pre-school age. Use of this thesis will be especially by educational staff at a mainstream educational kindergarten in the inclusive education of preschoolers with visual impairment. The aim of this thesis is to build an educational programme of motion activities. Activities are tasked with developing a childrens weakened motion skills due to visual impairment. A qualitative strategy was chosen to reach this aim.
The thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of term visual impairment, the classification of individual visual defects, also the most common visual defects in preschool age and the general specifics of the development od child with visual impairment. In theoretical part is also the issue of the movement and, in particular, the importance of the motion activities for children with visual impairtment. The last chapter of the theoretical part is devoted to the possibilities of preschool education for children with visual impairment.
The practical part includes a suggestion of an educational programme motion activities which can serve the teachers and the educational staff of the mainstream educational kindergartens. They can use it as an inspiration if there is a child with visual impartment integrated into their clasrooms. The activities can be also used for intact children in kindergardens or at home with parents.
In this educational programme are motion activities mainly aimed at developing walking and stability of the body. For each akcivity there is a motivation of the children, detailed description of the activity with photo documentation and also specific aids if they are required to the activity.
Klíčová slova
zrakové postižení, pohybové aktivity, předškolní vzdělávání, rozvoj pohybových dovedností
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, motion activities, preschool education, developing of motion skills
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na rozvoj pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Uplatnění práce bude zejména u pedagogických pracovníků mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při inkluzivním vzdělání předškoláků se zrakovým postižením. Cílem této práce je sestavit edukační program pohybových aktivit. Aktivity mají za úkol rozvíjet oslabené pohybové dovednosti dítěte, které vznikají důsledkem zrakového postižení. Pro naplnění cílů bude zvolena kvalitativní strategie.
Práce se skládá ze dvou částí - části teoretické a praktické. V teoretické části je představena terminologie spjatá k problematice zrakového postižení. Nalezneme zde klasifikaci jednotlivých zrakových vad, nejčastější zrakové vady v předškolním věku a obecná specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením. Dále je zde objasněna problematika pohybu těchto dětí a zejména význam pohybových aktivit pro děti se zrakovým postižením. Poslední kapitola teoretické části je věnovaná možnostem předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením.
Praktická část bakalářské práce obsahuje návrh edukačního programu pohybových aktivit. Tyto aktivity mohou posloužit pedagogům hlavního vzdělávacího proudu mateřských škol v případě, že jim je do třídy integrováno dítě se zmíněným postižením. Aktivity mají ale své využití i u intaktních dětí v mateřských školách i v domácím prostředí.
Pohybové aktivity jsou v edukačním programu zaměřeny především na rozvoj chůze a stability těla. U každé aktivity je uvedena motivace, podrobný popis činnosti s fotodokumentací a případně zvolené pomůcky pro danou aktivitu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focusing on developing motion skills of children with visual impairment in pre-school age. Use of this thesis will be especially by educational staff at a mainstream educational kindergarten in the inclusive education of preschoolers with visual impairment. The aim of this thesis is to build an educational programme of motion activities. Activities are tasked with developing a childrens weakened motion skills due to visual impairment. A qualitative strategy was chosen to reach this aim.
The thesis is divided in two parts - theoretical and practical. The theoretical part deals with the definition of term visual impairment, the classification of individual visual defects, also the most common visual defects in preschool age and the general specifics of the development od child with visual impairment. In theoretical part is also the issue of the movement and, in particular, the importance of the motion activities for children with visual impairtment. The last chapter of the theoretical part is devoted to the possibilities of preschool education for children with visual impairment.
The practical part includes a suggestion of an educational programme motion activities which can serve the teachers and the educational staff of the mainstream educational kindergartens. They can use it as an inspiration if there is a child with visual impartment integrated into their clasrooms. The activities can be also used for intact children in kindergardens or at home with parents.
In this educational programme are motion activities mainly aimed at developing walking and stability of the body. For each akcivity there is a motivation of the children, detailed description of the activity with photo documentation and also specific aids if they are required to the activity.
Klíčová slova
zrakové postižení, pohybové aktivity, předškolní vzdělávání, rozvoj pohybových dovedností
Klíčová slova v angličtině
visual impairment, motion activities, preschool education, developing of motion skills
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se soustředí na problematiku pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením. \\
V teoretické části bakalářské práce bude představena terminologie vztahující se k problematice zrakového postižení, členění a klasifikace jednotlivých zrakových vad s akcentem na nejčastější zrakové vady předškolního věku a dále bude představena oblast pohybu a problematiky pohybu u osob se zrakovým postižením. V neposlední řadě bude objasněn význam pohybových aktivit u dětí se zrakovým postižením pro jejich komplexní rozvoj v předškolním věku. \\
Cílem praktické části bakalářské práce je sestavení edukačního programu pohybových aktivit rozvíjející dítě a jeho oslabené pohybové dovednosti způsobené důsledkem zrakového postižení. Na základě kvalitativního přístupu bude vytvořen edukační program s výše uvedeným zaměřením, který bude následně podroben evaluačním postupům. Výstupy kvalifikační práce budou mít svou uplatnitelnost v přímé práci pedagogických pracovníků mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při inkluzivním vzdělávání předškoláků se zrakovým postižením.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se soustředí na problematiku pohybových dovedností u dětí se zrakovým postižením. \\
V teoretické části bakalářské práce bude představena terminologie vztahující se k problematice zrakového postižení, členění a klasifikace jednotlivých zrakových vad s akcentem na nejčastější zrakové vady předškolního věku a dále bude představena oblast pohybu a problematiky pohybu u osob se zrakovým postižením. V neposlední řadě bude objasněn význam pohybových aktivit u dětí se zrakovým postižením pro jejich komplexní rozvoj v předškolním věku. \\
Cílem praktické části bakalářské práce je sestavení edukačního programu pohybových aktivit rozvíjející dítě a jeho oslabené pohybové dovednosti způsobené důsledkem zrakového postižení. Na základě kvalitativního přístupu bude vytvořen edukační program s výše uvedeným zaměřením, který bude následně podroben evaluačním postupům. Výstupy kvalifikační práce budou mít svou uplatnitelnost v přímé práci pedagogických pracovníků mateřských škol hlavního vzdělávacího proudu při inkluzivním vzdělávání předškoláků se zrakovým postižením.
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, L. Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011, 272 s. ISBN 978-80-7414-372.\\
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-27-1.\\
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Pedagogická fakulta UK. 2000)\\
FIDLEROVÁ, D. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice: [nakladatel neuveden], 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.\\
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053
Seznam doporučené literatury
BLÁHA, L. Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011, 272 s. ISBN 978-80-7414-372.\\
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-27-1.\\
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Pedagogická fakulta UK. 2000)\\
FIDLEROVÁ, D. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice: [nakladatel neuveden], 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.\\
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.\\
KOCHOVÁ, K., SCHAEFEROVÁ, M. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5.\\
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053