Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na celoživotní vzdělávání z pohledu českých
sester. Teoretická část se věnuje historii vzdělávání, celoživotnímu vzdělávání v Čechách i v zahraničí, motivaci a bariérám v celoživotním vzdělávání sester. Celoživotní vzdělávání sester je jedna z nejdůležitějších částí celkového vzdělání sester, protože dochází neustále ke změnám ve zdravotnictví a sestry musí své znalosti obnovovat a upevňovat. Nehledě na to, že celoživotní vzdělávání sester je v České republice zákonem povinné.
Cíl: Cílem práce bylo zjistit, co české sestry nejvíce motivuje k celoživotnímu
vzdělávání, zda se poznatky získané v rámci celoživotního vzdělávání promítají do
ošetřovatelské praxe, zjistit jaké faktory omezují celoživotní vzdělávání sester a jaké formy celoživotního vzdělávání české sestry nejvíce preferují.
Metodika: Pro tuto práci byla použita kvantitativní metoda šetření. Data byla získaná pomocí vlastního polostrukturovaného dotazníku, který se rozdal mezi 80 sester v nemocnici Prachatice a.s., návratnost činila ale pouze 49 dotazníků.
Výsledky: Sestry k celoživotnímu vzdělávání nejvíce motivuje získávání nových
vědomostí, které používají v ošetřovatelské praxi (71,5 %). Dále jsme zjistili, že
poznatky, které sestry získají v rámci celoživotního vzdělávání, se promítají do
ošetřovatelské praxe (67,4 %). Co se týká faktorů, které omezují sestry v účasti na
celoživotním vzdělávání, nejvíce sestry označovaly časovou náročnost (44,9 %). V
poslední řadě jsme zjistili, že sestry jednoznačně nepreferují jednu formu celoživotního vzdělávání, ale více a těmi jsou: odborný seminář, specializační vzdělávání, inovační a certifikované kurzy, školící akce a konference.
Závěr: Přínosem této bakalářské práce může být inspirace a motivace sester
k celoživotnímu vzdělávání. Dále mohou výsledky posloužit zaměstnavatelům zdravotnických zařízení k větší motivaci sester k dalšímu vzdělávání či k odstranění
bariér, které stojí v cestě sestrám za dalším vzděláváním.
Anotace v angličtině
Introduction: This bachelor's thesis focuses on the topic of lifelong learning from the perspective of Czech nurses. The theoretical part deals with the history of education, lifelong learning in the Czech Republic and abroad, motivation and barriers to the lifelong learning of nurses. Lifelong learning of nurses is one of the essential parts of nurses' general education, as there is a constant change in health care and nurses need to renew and consolidate their knowledge. In addition, the, lifelong learning of nurses is mandatory by law in the Czech Republic.
Aim: The work aimed to find out what motivates Czech nurses the most for lifelong
learning, whether the knowledge gained in the framework of lifelong learning is reflected in nursing practice, what factors limit nurses' lifelong learning and which forms of lifelong learning Czech nurses prefer.
Methodology: A quantitative survey method was used for this work. The data were
obtained using our semi-structured questionnaire distributed among 80 nurses at the
Prachatice Hospital. However, the return was only 49 questionnaires.
Results: Nurses are most motivated to lifelong learning by gaining new knowledge they can use in nursing practice (71.5 %). We also found that nurses' knowledge gained in lifelong learning is reflected in nursing practice (67.4 %). Regarding the factors that limit nurses' participation in lifelong learning, most nurses reported it as time-consuming (44.9 %). Lastly, we found that nurses do not prefer one single form of lifelong learning but more of them. These are professional seminars, specialization education, innovative and certified courses, training events and conferences.
Conclusion: The benefit of this bachelor's thesis can be the inspiration and motivation of nurses for lifelong learning. Furthermore, the results can serve the health care employers to increase the motivation of nurses for further education or remove the barriers that stand in their way to further education.
Klíčová slova
České sestry, celoživotní vzdělávání, vzdělávání sester
Klíčová slova v angličtině
Czech nurses, lifelong learning, education of nurses
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na celoživotní vzdělávání z pohledu českých
sester. Teoretická část se věnuje historii vzdělávání, celoživotnímu vzdělávání v Čechách i v zahraničí, motivaci a bariérám v celoživotním vzdělávání sester. Celoživotní vzdělávání sester je jedna z nejdůležitějších částí celkového vzdělání sester, protože dochází neustále ke změnám ve zdravotnictví a sestry musí své znalosti obnovovat a upevňovat. Nehledě na to, že celoživotní vzdělávání sester je v České republice zákonem povinné.
Cíl: Cílem práce bylo zjistit, co české sestry nejvíce motivuje k celoživotnímu
vzdělávání, zda se poznatky získané v rámci celoživotního vzdělávání promítají do
ošetřovatelské praxe, zjistit jaké faktory omezují celoživotní vzdělávání sester a jaké formy celoživotního vzdělávání české sestry nejvíce preferují.
Metodika: Pro tuto práci byla použita kvantitativní metoda šetření. Data byla získaná pomocí vlastního polostrukturovaného dotazníku, který se rozdal mezi 80 sester v nemocnici Prachatice a.s., návratnost činila ale pouze 49 dotazníků.
Výsledky: Sestry k celoživotnímu vzdělávání nejvíce motivuje získávání nových
vědomostí, které používají v ošetřovatelské praxi (71,5 %). Dále jsme zjistili, že
poznatky, které sestry získají v rámci celoživotního vzdělávání, se promítají do
ošetřovatelské praxe (67,4 %). Co se týká faktorů, které omezují sestry v účasti na
celoživotním vzdělávání, nejvíce sestry označovaly časovou náročnost (44,9 %). V
poslední řadě jsme zjistili, že sestry jednoznačně nepreferují jednu formu celoživotního vzdělávání, ale více a těmi jsou: odborný seminář, specializační vzdělávání, inovační a certifikované kurzy, školící akce a konference.
Závěr: Přínosem této bakalářské práce může být inspirace a motivace sester
k celoživotnímu vzdělávání. Dále mohou výsledky posloužit zaměstnavatelům zdravotnických zařízení k větší motivaci sester k dalšímu vzdělávání či k odstranění
bariér, které stojí v cestě sestrám za dalším vzděláváním.
Anotace v angličtině
Introduction: This bachelor's thesis focuses on the topic of lifelong learning from the perspective of Czech nurses. The theoretical part deals with the history of education, lifelong learning in the Czech Republic and abroad, motivation and barriers to the lifelong learning of nurses. Lifelong learning of nurses is one of the essential parts of nurses' general education, as there is a constant change in health care and nurses need to renew and consolidate their knowledge. In addition, the, lifelong learning of nurses is mandatory by law in the Czech Republic.
Aim: The work aimed to find out what motivates Czech nurses the most for lifelong
learning, whether the knowledge gained in the framework of lifelong learning is reflected in nursing practice, what factors limit nurses' lifelong learning and which forms of lifelong learning Czech nurses prefer.
Methodology: A quantitative survey method was used for this work. The data were
obtained using our semi-structured questionnaire distributed among 80 nurses at the
Prachatice Hospital. However, the return was only 49 questionnaires.
Results: Nurses are most motivated to lifelong learning by gaining new knowledge they can use in nursing practice (71.5 %). We also found that nurses' knowledge gained in lifelong learning is reflected in nursing practice (67.4 %). Regarding the factors that limit nurses' participation in lifelong learning, most nurses reported it as time-consuming (44.9 %). Lastly, we found that nurses do not prefer one single form of lifelong learning but more of them. These are professional seminars, specialization education, innovative and certified courses, training events and conferences.
Conclusion: The benefit of this bachelor's thesis can be the inspiration and motivation of nurses for lifelong learning. Furthermore, the results can serve the health care employers to increase the motivation of nurses for further education or remove the barriers that stand in their way to further education.
Klíčová slova
České sestry, celoživotní vzdělávání, vzdělávání sester
Klíčová slova v angličtině
Czech nurses, lifelong learning, education of nurses
Zásady pro vypracování
Současný stav: Znalosti se staly jedním z nejdůležitějších zdrojů 21. století. Sestry, jako znalostní pracovníci, jsou tak téměř povinné rychle se přizpůsobit novému vývoji v klinické praxi a získat přístup k novým oblastem znalostí a dovedností. Májí možnost se různě specializačně vzdělávat, účastnit se specializačních kurzů, kongresů, seminářů, odborných stáží atd. Celoživotní vzdělávání je v oblasti ošetřovatelské péče důležité, jelikož neustále dochází ke změnám. Dostatečným a kvalitním vzděláváním a získanými zkušenostmi můžeme pacientům poskytnout kvalitní ošetřovatelskou péči.Cíl práce: 1. Zjistit, co české sestry motivuje k celoživotnímu vzdělávání. 2. Zjistit, zda se poznatky získané v rámci celoživotního vzdělávání promítají do ošetřovatelské praxe. 3. Zjistit, jaké faktory omezují celoživotní vzdělávání českých sester. 4. Zjistit, jaké formy celoživotního vzdělávání české sestry preferují. Hypotézy: H1: České sestry jsou nejvíce motivovány finanční odměnou. H2: Získané poznatky, v rámci celoživotního vzdělávání, se promítají do ošetřovatelské praxe. H3: Celoživotní vzdělávání českých sester je nejvíce omezeno časovými možnostmi. H4: České sestry v rámci celoživotního vzdělávání nejvíce preferují účast na odborně vzdělávacím semináři. Metodika: Pro metodiku bude využito kvantitativní výzkumné šetření formou polostrukturovaného dotazníku. Výzkumný soubor: Soubor budou tvořit sestry, s různým stupněm vzdělání a funkcemi, pracující na vybraných odděleních. Využití v praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou být použity jako materiál pro studenty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity a také mohou posloužit jako informační materiál pro zdravotnický personál.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Znalosti se staly jedním z nejdůležitějších zdrojů 21. století. Sestry, jako znalostní pracovníci, jsou tak téměř povinné rychle se přizpůsobit novému vývoji v klinické praxi a získat přístup k novým oblastem znalostí a dovedností. Májí možnost se různě specializačně vzdělávat, účastnit se specializačních kurzů, kongresů, seminářů, odborných stáží atd. Celoživotní vzdělávání je v oblasti ošetřovatelské péče důležité, jelikož neustále dochází ke změnám. Dostatečným a kvalitním vzděláváním a získanými zkušenostmi můžeme pacientům poskytnout kvalitní ošetřovatelskou péči.Cíl práce: 1. Zjistit, co české sestry motivuje k celoživotnímu vzdělávání. 2. Zjistit, zda se poznatky získané v rámci celoživotního vzdělávání promítají do ošetřovatelské praxe. 3. Zjistit, jaké faktory omezují celoživotní vzdělávání českých sester. 4. Zjistit, jaké formy celoživotního vzdělávání české sestry preferují. Hypotézy: H1: České sestry jsou nejvíce motivovány finanční odměnou. H2: Získané poznatky, v rámci celoživotního vzdělávání, se promítají do ošetřovatelské praxe. H3: Celoživotní vzdělávání českých sester je nejvíce omezeno časovými možnostmi. H4: České sestry v rámci celoživotního vzdělávání nejvíce preferují účast na odborně vzdělávacím semináři. Metodika: Pro metodiku bude využito kvantitativní výzkumné šetření formou polostrukturovaného dotazníku. Výzkumný soubor: Soubor budou tvořit sestry, s různým stupněm vzdělání a funkcemi, pracující na vybraných odděleních. Využití v praxi: Výsledky této bakalářské práce mohou být použity jako materiál pro studenty Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity a také mohou posloužit jako informační materiál pro zdravotnický personál.
Seznam doporučené literatury
STAŇKOVÁ, M., 2002. České ošetřovatelství: praktická příručka pro sestry. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Praktické příručky pro sestry. ISBN 80-7013-368-6.
KUTNOHORSKÁ, J., 2010. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3224-4.
VÉVODA, J., 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4732-3.
VONDRÁČEK, L., LUDVÍK, M., 2003. České ošetřovatelství. V Brně: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Praktické příručky pro sestry. ISBN 80-701-3376-7.
GLEN, S., MOULE, P., 2006. E-Learning in Nursing (Nurse Education in Practice). Red Globe Press. ISBN 978-1403945594.
Seznam doporučené literatury
STAŇKOVÁ, M., 2002. České ošetřovatelství: praktická příručka pro sestry. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Praktické příručky pro sestry. ISBN 80-7013-368-6.
KUTNOHORSKÁ, J., 2010. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3224-4.
VÉVODA, J., 2013. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4732-3.
VONDRÁČEK, L., LUDVÍK, M., 2003. České ošetřovatelství. V Brně: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Praktické příručky pro sestry. ISBN 80-701-3376-7.
GLEN, S., MOULE, P., 2006. E-Learning in Nursing (Nurse Education in Practice). Red Globe Press. ISBN 978-1403945594.