Bakalářská práce na téma "Důvody rodičů k volbě waldorfské školy pro základní vzdělání jejich dětí" je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část se zaobírá historií alternativní pedagogiky se zvláštním důrazem na klasické reformní školy, jejichž jednotlivé koncepce představuje. Waldorfskou pedagogiku probírá zvlášť, představuje její historii a první waldorfskou školu, pedagogickou filosofii, základy antroposofie a základní principy jejího praktického fungování. Praktická část práce je pojata jako kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů s vybranými rodiči waldorfských žáků jedné konkrétní základní waldorfské školy. Cílem výzkumu je poznat jednotlivé důvody vybraných rodičů pro umístění jejich dětí do této konkrétní základní waldorfské školy a pochopit je v jejich jedinečném životním kontextu. V závěru práce je vyjádřeno nové pochopení waldorfské školy jako užitečného impulzu v systému vzdělávání a cesty laskavého přístupu ve výchově, v němž se může snadno zhlédnout široká veřejnost.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis on "Parents' reasons for choosing a Waldorf school method for their children's primary education" is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the history of alternative education with special emphasis on the classical reform schools and presents their individual concepts. Waldorf education is discussed separately, introducing its history and the first Waldorf school, teaching philosophy, the basics of anthroposophy and the basic principles of its practical function. The practical part is conceived as qualitative research in the form of interviews with selected parents of Waldorf pupils from one particular Waldorf primary school. The aim of the research is to learn about selected parents' individual reasons for placing their children in this particular Waldorf primary school and to understand these reasons in relation to their unique life context. The thesis concludes with a new understanding of the Waldorf school as a useful impulse in the education system and a way of a kind approach in educative practice that can be easily embraced by the general public.
Klíčová slova
Alternativní školy, klasické reformní pedagogické hnutí, pedocentrismus, waldorfská pedagogika, Rudolf Steiner
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, pedagogical reform movement, pedocentrism, Waldorf school, Rudolf Steiner
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma "Důvody rodičů k volbě waldorfské školy pro základní vzdělání jejich dětí" je rozdělena do teoretické a praktické části. Teoretická část se zaobírá historií alternativní pedagogiky se zvláštním důrazem na klasické reformní školy, jejichž jednotlivé koncepce představuje. Waldorfskou pedagogiku probírá zvlášť, představuje její historii a první waldorfskou školu, pedagogickou filosofii, základy antroposofie a základní principy jejího praktického fungování. Praktická část práce je pojata jako kvalitativní výzkum ve formě rozhovorů s vybranými rodiči waldorfských žáků jedné konkrétní základní waldorfské školy. Cílem výzkumu je poznat jednotlivé důvody vybraných rodičů pro umístění jejich dětí do této konkrétní základní waldorfské školy a pochopit je v jejich jedinečném životním kontextu. V závěru práce je vyjádřeno nové pochopení waldorfské školy jako užitečného impulzu v systému vzdělávání a cesty laskavého přístupu ve výchově, v němž se může snadno zhlédnout široká veřejnost.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis on "Parents' reasons for choosing a Waldorf school method for their children's primary education" is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the history of alternative education with special emphasis on the classical reform schools and presents their individual concepts. Waldorf education is discussed separately, introducing its history and the first Waldorf school, teaching philosophy, the basics of anthroposophy and the basic principles of its practical function. The practical part is conceived as qualitative research in the form of interviews with selected parents of Waldorf pupils from one particular Waldorf primary school. The aim of the research is to learn about selected parents' individual reasons for placing their children in this particular Waldorf primary school and to understand these reasons in relation to their unique life context. The thesis concludes with a new understanding of the Waldorf school as a useful impulse in the education system and a way of a kind approach in educative practice that can be easily embraced by the general public.
Klíčová slova
Alternativní školy, klasické reformní pedagogické hnutí, pedocentrismus, waldorfská pedagogika, Rudolf Steiner
Klíčová slova v angličtině
Alternative education, pedagogical reform movement, pedocentrism, Waldorf school, Rudolf Steiner
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bude obsahovat základní charakteristiku a principy alternativního a tradičního školství. Následně bude pozornost zaměřena na waldorfskou pedagogiku, jejího zakladatele R. Steinera a na osobnost učitele ve waldorfské škole.
V praktické části práce se autorka zaměří na ZŠ Svobodnou školu v Písku, kterou nejprve přestaví a za pomoci kvalitativního výzkumného designu - rozhovorů, se pokusí najít odpovědi na výzkumné otázky, které se budou týkat důvodů, proč rodiče zvolili pro své děti právě waldorfskou alternativní školu.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část bude obsahovat základní charakteristiku a principy alternativního a tradičního školství. Následně bude pozornost zaměřena na waldorfskou pedagogiku, jejího zakladatele R. Steinera a na osobnost učitele ve waldorfské škole.
V praktické části práce se autorka zaměří na ZŠ Svobodnou školu v Písku, kterou nejprve přestaví a za pomoci kvalitativního výzkumného designu - rozhovorů, se pokusí najít odpovědi na výzkumné otázky, které se budou týkat důvodů, proč rodiče zvolili pro své děti právě waldorfskou alternativní školu.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Portál.
Buber, M. (1996). Já a ty. Votobia.
Carlgren, F. (1991). Výchova ke svobodě. Baltazar.
Dahlin, B. (2007). The Waldorf School - Cultivating Humanity? A report from an evaluation of Waldorf schools in Sweden. Karlstad University.
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (1996). Waldorfská škola. Hanex.
Hopf, A. (2001). Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Univerzita Karlova.
Keller, G. (2007). Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Malvern.
Lamb, G. (2004). The Social Mission of Waldorf Education. The Association of Waldorf Schools of North America.
Macková, S. (2004). Dramatická výchova. Janáčkova akademie múzických umění.
Nicol, J., & Taplin, J. T. (2012). Understanding the Steiner Waldorf Approach: Early Years Education in Practice. Routledge.
Pleštil, D. (2019). Prameny waldorfské pedagogiky 1. Akademie waldorfské pedagogiky, Semily.
Pleštil, D. (2020). Prameny waldorfské pedagogiky 2. Akademie waldorfské pedagogiky, Semily.
Pol, M. (1995). Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Masarykova univerzita.
Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Grada.
Průcha, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál.
Řiháček, T., Čermák, I. & Hytych, R. a kol. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univerzita.
Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin. M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: theory method and research. Sage.
Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny, Grada.
Svobodová, J., & Jůva, V. (1996). Alternativní školy. Paido.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Seznam doporučené literatury
Bendl, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Portál.
Buber, M. (1996). Já a ty. Votobia.
Carlgren, F. (1991). Výchova ke svobodě. Baltazar.
Dahlin, B. (2007). The Waldorf School - Cultivating Humanity? A report from an evaluation of Waldorf schools in Sweden. Karlstad University.
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (1996). Waldorfská škola. Hanex.
Hopf, A. (2001). Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Univerzita Karlova.
Keller, G. (2007). Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Malvern.
Lamb, G. (2004). The Social Mission of Waldorf Education. The Association of Waldorf Schools of North America.
Macková, S. (2004). Dramatická výchova. Janáčkova akademie múzických umění.
Nicol, J., & Taplin, J. T. (2012). Understanding the Steiner Waldorf Approach: Early Years Education in Practice. Routledge.
Pleštil, D. (2019). Prameny waldorfské pedagogiky 1. Akademie waldorfské pedagogiky, Semily.
Pleštil, D. (2020). Prameny waldorfské pedagogiky 2. Akademie waldorfské pedagogiky, Semily.
Pol, M. (1995). Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy?. Masarykova univerzita.
Procházka, M. (2012). Sociální pedagogika. Grada.
Průcha, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál.
Řiháček, T., Čermák, I. & Hytych, R. a kol. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Masarykova univerzita.
Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin. M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: theory method and research. Sage.
Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny, Grada.
Svobodová, J., & Jůva, V. (1996). Alternativní školy. Paido.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.