Tato bakalářská práce se zabývá sportovní přípravou studentů oboru Zdravotnický záchranář na vysokých školách v České republice. V současné době je zdravotnický záchranář fyzicky zatížen používáním přístrojové techniky, která je součástí vybavení výjezdového vozidla Zdravotnické záchranné služby, a také manipulací s pacienty. Studenti jsou na vysokých školách připravováni nejen vědomostně, ale výuka zahrnuje i fyzickou přípravu.
Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je definována práce zdravotnického záchranáře a základní složky Integrovaného záchranného systému. Dále se zabývá teorií sportovního výkonu, náplní sportovní přípravy a sportovních kurzů oboru Zdravotnický záchranář na Jihočeské univerzitě. Empirická část byla provedena kvantitativní metodou dotazovaní, technikou dotazníku vlastní konstrukce. Výzkumný soubor tvořili studenti oboru Zdravotnický záchranář z jednotlivých vysokých škol v České republice. Cílem bylo analyzovat náplň sportovní přípravy a zjistit subjektivní hodnocení náročnosti sportovní přípravy a fyzické připravenosti studentů oboru Zdravotnický záchranář. K těmto cílům byly vytvořeny dvě hypotézy. H2: Subjektivní hodnocení náročnosti sportovní přípravy pro studenty oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice se liší a H3: Subjektivní hodnocení fyzické připravenosti na sportovní přípravu oboru Zdravotnický záchranář se mezi ženami a muži neliší. K prvnímu cíli byla stanovena výzkumná otázka, která se dotazuje na rozdíly v náplni sportovní přípravy na jednotlivých vysokých školách v České republice.
Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že náročnost sportovní přípravy se na jednotlivých vysokých školách v České republice podle hodnocení studentů liší a hodnocení mezi ženami a muži se výrazně neliší. Rozdíly v náplni sportovní přípravy mezi jednotlivými školami nejsou významné. Tato práce může být použita pro návrh úpravy akreditace oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých školách v České republice.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis concerns the sports training of students in the paramedics' fields at Czech universities. Nowadays, a paramedic is physically stressed by using the instrumentation technics, which are a part of the Medical Rescue Service vehicles, and manipulating patients. The university students have been prepared not only by obtaining knowledge but also by physical preparations.
The thesis is divided into the theoretical and the empirical parts. The theoretical part defines the work of a paramedic and the base part of the Integrated Rescue System. Moreover, it deals with a theory of sports achievement, the content of the sports preparation, and the sports courses in the Paramedic fields at the University of South Bohemia. The empirical part was performed by the quantitative method of the survey, by an own questionnaire technique. The research samples come from students
in the Paramedic field at particular Czech universities. The survey aimed to analyze
the content of the sports preparation and to find out the subjective evaluation
of the severity of the sports preparation and the physical readiness of the students. There are two hypotheses. H2: The subjective assessment of the demandingness of the sports preparation is different at particular Czech universities, and H3: The subjective assessment of the physical readiness for the sports preparation in the Paramedic field is the same for both men and women. There is a specific research question for the first aim, which asked about differences in contents of the sports preparation in particular universities in the Czech Republic. The investigative survey detected that according to the students' evaluations, the severity of the sports preparation differs among the Czech universities. Moreover, differences between males and females, were evaluated without significant distinction. Differences in the content of the sports preparation among the particular universities are not considerable. This bachelor's thesis may work as a proposal for adjusting the accreditation in the Paramedic field at the Czech universities.
Klíčová slova
Student vysoké školy, zdravotnický záchranář, kondiční příprava, fyzická zdatnost, sport
Klíčová slova v angličtině
Student of university, paramedic, conditional training, physical readiness, sport
Rozsah průvodní práce
59 s. (83 430 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá sportovní přípravou studentů oboru Zdravotnický záchranář na vysokých školách v České republice. V současné době je zdravotnický záchranář fyzicky zatížen používáním přístrojové techniky, která je součástí vybavení výjezdového vozidla Zdravotnické záchranné služby, a také manipulací s pacienty. Studenti jsou na vysokých školách připravováni nejen vědomostně, ale výuka zahrnuje i fyzickou přípravu.
Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je definována práce zdravotnického záchranáře a základní složky Integrovaného záchranného systému. Dále se zabývá teorií sportovního výkonu, náplní sportovní přípravy a sportovních kurzů oboru Zdravotnický záchranář na Jihočeské univerzitě. Empirická část byla provedena kvantitativní metodou dotazovaní, technikou dotazníku vlastní konstrukce. Výzkumný soubor tvořili studenti oboru Zdravotnický záchranář z jednotlivých vysokých škol v České republice. Cílem bylo analyzovat náplň sportovní přípravy a zjistit subjektivní hodnocení náročnosti sportovní přípravy a fyzické připravenosti studentů oboru Zdravotnický záchranář. K těmto cílům byly vytvořeny dvě hypotézy. H2: Subjektivní hodnocení náročnosti sportovní přípravy pro studenty oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice se liší a H3: Subjektivní hodnocení fyzické připravenosti na sportovní přípravu oboru Zdravotnický záchranář se mezi ženami a muži neliší. K prvnímu cíli byla stanovena výzkumná otázka, která se dotazuje na rozdíly v náplni sportovní přípravy na jednotlivých vysokých školách v České republice.
Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že náročnost sportovní přípravy se na jednotlivých vysokých školách v České republice podle hodnocení studentů liší a hodnocení mezi ženami a muži se výrazně neliší. Rozdíly v náplni sportovní přípravy mezi jednotlivými školami nejsou významné. Tato práce může být použita pro návrh úpravy akreditace oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých školách v České republice.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis concerns the sports training of students in the paramedics' fields at Czech universities. Nowadays, a paramedic is physically stressed by using the instrumentation technics, which are a part of the Medical Rescue Service vehicles, and manipulating patients. The university students have been prepared not only by obtaining knowledge but also by physical preparations.
The thesis is divided into the theoretical and the empirical parts. The theoretical part defines the work of a paramedic and the base part of the Integrated Rescue System. Moreover, it deals with a theory of sports achievement, the content of the sports preparation, and the sports courses in the Paramedic fields at the University of South Bohemia. The empirical part was performed by the quantitative method of the survey, by an own questionnaire technique. The research samples come from students
in the Paramedic field at particular Czech universities. The survey aimed to analyze
the content of the sports preparation and to find out the subjective evaluation
of the severity of the sports preparation and the physical readiness of the students. There are two hypotheses. H2: The subjective assessment of the demandingness of the sports preparation is different at particular Czech universities, and H3: The subjective assessment of the physical readiness for the sports preparation in the Paramedic field is the same for both men and women. There is a specific research question for the first aim, which asked about differences in contents of the sports preparation in particular universities in the Czech Republic. The investigative survey detected that according to the students' evaluations, the severity of the sports preparation differs among the Czech universities. Moreover, differences between males and females, were evaluated without significant distinction. Differences in the content of the sports preparation among the particular universities are not considerable. This bachelor's thesis may work as a proposal for adjusting the accreditation in the Paramedic field at the Czech universities.
Klíčová slova
Student vysoké školy, zdravotnický záchranář, kondiční příprava, fyzická zdatnost, sport
Klíčová slova v angličtině
Student of university, paramedic, conditional training, physical readiness, sport
Zásady pro vypracování
Současný stav: Studenti oboru Zdravotnický záchranář jsou připravováni na výkon povolání na vysokých školách, včetně sportovní přípravy. Zdravotnický záchranář je fyzicky zatížen více než běžný občan. Je zatížen materiálním vybavením, které používá v rámci svého výkonu povolání, a také manipulací s pacienty.
Cíle práce: 1. Analyzovat náplň sportovní přípravy oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice. 2. Zjistit, jak studenti oboru Zdravotnický záchranář subjektivně hodnotí náročnost sportovní přípravy. 3. Zjistit, jak studenti oboru Zdravotnický záchranář subjektivně hodnotí svoji fyzickou připravenost při studiu.
Hypotézy a výzkumné otázky: 1. Jaké existují rozdíly v náplni sportovní přípravy oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice? 2. Subjektivní hodnocení náročnosti sportovní přípravy pro studenty oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice se liší. 3. Subjektivní hodnocení fyzické připravenosti na sportovní přípravu oboru Zdravotnický záchranář se mezi ženami a muži neliší.
Metodika: K získání dat bude využito kvantitativní výzkumné šetření, metodou dotazování, technikou dotazníku vlastní konstrukce s využitím Likertovy škály. Dále bude využita k získání dat analýza dokumentů.
Výzkumný soubor: Budou osloveni studenti oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice. Dále bude použita analýza dokumentů.
Využití v praxi: Práce může být využita jako inspirace k úpravám akreditací pro obor Zdravotnický záchranář.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Studenti oboru Zdravotnický záchranář jsou připravováni na výkon povolání na vysokých školách, včetně sportovní přípravy. Zdravotnický záchranář je fyzicky zatížen více než běžný občan. Je zatížen materiálním vybavením, které používá v rámci svého výkonu povolání, a také manipulací s pacienty.
Cíle práce: 1. Analyzovat náplň sportovní přípravy oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice. 2. Zjistit, jak studenti oboru Zdravotnický záchranář subjektivně hodnotí náročnost sportovní přípravy. 3. Zjistit, jak studenti oboru Zdravotnický záchranář subjektivně hodnotí svoji fyzickou připravenost při studiu.
Hypotézy a výzkumné otázky: 1. Jaké existují rozdíly v náplni sportovní přípravy oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice? 2. Subjektivní hodnocení náročnosti sportovní přípravy pro studenty oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice se liší. 3. Subjektivní hodnocení fyzické připravenosti na sportovní přípravu oboru Zdravotnický záchranář se mezi ženami a muži neliší.
Metodika: K získání dat bude využito kvantitativní výzkumné šetření, metodou dotazování, technikou dotazníku vlastní konstrukce s využitím Likertovy škály. Dále bude využita k získání dat analýza dokumentů.
Výzkumný soubor: Budou osloveni studenti oboru Zdravotnický záchranář na jednotlivých vysokých školách v České republice. Dále bude použita analýza dokumentů.
Využití v praxi: Práce může být využita jako inspirace k úpravám akreditací pro obor Zdravotnický záchranář.
Seznam doporučené literatury
ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře: v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009. ISBN 978-807-3761-301.
JANSA, Petr, Josef DOVALIL a Václav BUNC. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9.
Seznam doporučené literatury
ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře: v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009. ISBN 978-807-3761-301.
JANSA, Petr, Josef DOVALIL a Václav BUNC. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9.