Cílem této práce je za pomoci narativního zkoumání porozumět zkušenosti těch vychovatelů, kteří měli možnost interakce s deprivovanými a subdeprivovanými dětmi. Konkrétně je práce zaměřena na lidi poskytující pěstounskou péči. Teoretická část práce představuje základní psychologické konstrukty, které pomáhají osvětlit problematiku deprivačního syndromu. Práce ke zkoumání zmiňovaného jevu využívá v praktické části kvalitativní nástroje.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to understand the experience of those educators who had the opportunity to interact with deprived children with the help of narrative research. Specifically, the thesis is focused on people providing foster care. The theoretical part of the thesis presents basic psychological constructs that help shed light on the issue of deprivation syndrome. The thesis uses qualitative tools in the practical part to research the mentioned phenomenon.
Psychic deprivation, subdeprivation, emotional bond (attachment), influence of surroundings, misunderstanding, disturbed development, deprived child, foster care, risks of interaction.
Rozsah průvodní práce
57 s. (143 283 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je za pomoci narativního zkoumání porozumět zkušenosti těch vychovatelů, kteří měli možnost interakce s deprivovanými a subdeprivovanými dětmi. Konkrétně je práce zaměřena na lidi poskytující pěstounskou péči. Teoretická část práce představuje základní psychologické konstrukty, které pomáhají osvětlit problematiku deprivačního syndromu. Práce ke zkoumání zmiňovaného jevu využívá v praktické části kvalitativní nástroje.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is to understand the experience of those educators who had the opportunity to interact with deprived children with the help of narrative research. Specifically, the thesis is focused on people providing foster care. The theoretical part of the thesis presents basic psychological constructs that help shed light on the issue of deprivation syndrome. The thesis uses qualitative tools in the practical part to research the mentioned phenomenon.
Psychic deprivation, subdeprivation, emotional bond (attachment), influence of surroundings, misunderstanding, disturbed development, deprived child, foster care, risks of interaction.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je za pomocí narativního zkoumání porozumět zkušenosti těch vychovatelů, kteří měli možnost interakce s deprivovanými a subdeprivovanými dětmi. Konkrétně je práce zaměřena na lidi poskytující pěstounskou péči.
Teoretická část práce bude představovat základní psychologické konstrukty, které pomohou osvětlit problematiku deprivačního syndromu.
Práce počítá pro účely praktické části použít kvalitativní nástroje ke zkoumání zmiňovaného jevu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je za pomocí narativního zkoumání porozumět zkušenosti těch vychovatelů, kteří měli možnost interakce s deprivovanými a subdeprivovanými dětmi. Konkrétně je práce zaměřena na lidi poskytující pěstounskou péči.
Teoretická část práce bude představovat základní psychologické konstrukty, které pomohou osvětlit problematiku deprivačního syndromu.
Práce počítá pro účely praktické části použít kvalitativní nástroje ke zkoumání zmiňovaného jevu.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. 1. vyd., Praha: Portál, 2012. 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. dopl. vyd., Praha: Karolinum, 2011. 399 s. ISBN 9788024619835.
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. 5. vyd., Praha: Portál, 2008. 108 s. ISBN 9788073675042.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, něvěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. 1. vyd., Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATĚJČEK, Z. Osvojejí a pěstounská péče. 1. vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
MATĚJČEK, Z., BUBLEOVÁ, V., KOVAŘÍK, J. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. 1. vyd., Praha: Psychiatrické centrum, 1997. 69 s. ISBN 80-85121
ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
Seznam doporučené literatury
BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. 1. vyd., Praha: Portál, 2012. 399 s. ISBN 978-80-262-0076-5
KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Vzpoura deprivantů: o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996. ISBN 80-901776-8-9.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. dopl. vyd., Praha: Karolinum, 2011. 399 s. ISBN 9788024619835.
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. 5. vyd., Praha: Portál, 2008. 108 s. ISBN 9788073675042.
MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, něvěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. 1. vyd., Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-304-8.
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATĚJČEK, Z. Osvojejí a pěstounská péče. 1. vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.
MATĚJČEK, Z., BUBLEOVÁ, V., KOVAŘÍK, J. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. 1. vyd., Praha: Psychiatrické centrum, 1997. 69 s. ISBN 80-85121
ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.