Tato bakalářská práce se zabývá vykreslením postav v povídce The Canterville Ghost napsané Oscarem Wildem, která se řadí ke gotické literature, ale zároveň ji svým způsobem paroduje. Humorná povídka The Canterville Ghost dále satiricky poukazuje na rozdíly myšlení mezi Američany a Brity. Teoretická část obsahuje základní charakteristiku gotického žánru, informace o autorovi Oscaru Wildovi a typologii základních gotických postav, jak v rané, tak v pozdní gotické literatuře. V praktické části se nachází popis děje povídky, charakteristika postav a porovnání jejich chování, způsobu vyjadřování nebo vzhledu s jinými gotickými postavami s posouzením, zda a jak odpovídají konvencím gotického žánru.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is the portrayal of the characters in the short story The Canterville Ghost written by Oscar Wilde, which belongs to Gothic literature but at the same time parodies it in its own way. The humorous short story The Canterville Ghost additionally satirizes the differences in thinking between Americans and Britons. The theoretical part provides a basic characterization of the Gothic genre, information about the author Oscar Wilde, and a typology of typical Gothic characters in both early and late Gothic literature. The practical part includes a description of the plot of the story, characterization of the figures, and a comparison of their behaviour, manner of expression, or appearance with other Gothic characters in order to assess to what degree and how they correspond to the conventions of the Gothic genre.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vykreslením postav v povídce The Canterville Ghost napsané Oscarem Wildem, která se řadí ke gotické literature, ale zároveň ji svým způsobem paroduje. Humorná povídka The Canterville Ghost dále satiricky poukazuje na rozdíly myšlení mezi Američany a Brity. Teoretická část obsahuje základní charakteristiku gotického žánru, informace o autorovi Oscaru Wildovi a typologii základních gotických postav, jak v rané, tak v pozdní gotické literatuře. V praktické části se nachází popis děje povídky, charakteristika postav a porovnání jejich chování, způsobu vyjadřování nebo vzhledu s jinými gotickými postavami s posouzením, zda a jak odpovídají konvencím gotického žánru.
Anotace v angličtině
The subject of this bachelor thesis is the portrayal of the characters in the short story The Canterville Ghost written by Oscar Wilde, which belongs to Gothic literature but at the same time parodies it in its own way. The humorous short story The Canterville Ghost additionally satirizes the differences in thinking between Americans and Britons. The theoretical part provides a basic characterization of the Gothic genre, information about the author Oscar Wilde, and a typology of typical Gothic characters in both early and late Gothic literature. The practical part includes a description of the plot of the story, characterization of the figures, and a comparison of their behaviour, manner of expression, or appearance with other Gothic characters in order to assess to what degree and how they correspond to the conventions of the Gothic genre.
Klíčová slova
-
Klíčová slova v angličtině
-
Zásady pro vypracování
Předmětem zkoumání bakalářské práce je způsob vykreslení hlavních postav v humorné povídce Oscara Wildea The Canterville Ghost (1887), jež spojuje parodii gotického žánru se satirickým vyobrazením americké společnosti. Teoretická část představí autora a jeho tvorbu a dále zahrne základní charakteristiku gotického žánru a jeho typických prvků, včetně typologie tradičních gotických postav. Autorka též popíše prvky literárního humoru relevantní pro praktickou část práce. Ta spočívá v interpretační analýze vyobrazení hlavních postav ve srovnání s archetypálními gotickými postavami a uplatnění prvků satiry a parodie v povídce.
Zásady pro vypracování
Předmětem zkoumání bakalářské práce je způsob vykreslení hlavních postav v humorné povídce Oscara Wildea The Canterville Ghost (1887), jež spojuje parodii gotického žánru se satirickým vyobrazením americké společnosti. Teoretická část představí autora a jeho tvorbu a dále zahrne základní charakteristiku gotického žánru a jeho typických prvků, včetně typologie tradičních gotických postav. Autorka též popíše prvky literárního humoru relevantní pro praktickou část práce. Ta spočívá v interpretační analýze vyobrazení hlavních postav ve srovnání s archetypálními gotickými postavami a uplatnění prvků satiry a parodie v povídce.
Seznam doporučené literatury
Balakrishnan, M. (2011). Humour and Fear: A Study of the Humoristic Resources in Wilde's The Canterville Ghost. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:Epos-2011-27-5110/Documento.pdf
Behr, K. E. (1993). The perfect Gentleman: The Representation of Men in the English Gothic Novel, 1762-1820 [PhD thesis]. University of Oxford. https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:57c69640-90ab-4b4e-87a9-5f0c42e649f0.
Botting, F. (2013). Gothic. Routledge.
Freeman, N. (2012). The Victorian ghost story. The Victorian Gothic: An Edinburgh Companion, 93-107.
Green, S. (2020). Grave Desires: Sexual Alterity and Gothic Romance in Oscar Wilde's The Canterville Ghost. Australasian Journal of Victorian Studies, 3(1), 71-79. https://openjournals.library.usyd.edu.au/index.php/AJVS/article/viewFile/13684/12178
Goertz, K. (2013). Beyond Gothic Freedom and Limitation: Jane Austen's Northanger Abbey as an Expansion of Female Independence. The Albatross, 3, 35-35. https://journals.uvic.ca/index.php/albatross/article/view/11788.
Heiland, Donna. Gothic & Gender: An Introduction. Malden: Blackwell, 2004.
Hogle, J. E., & Hogle, J. E. (Eds.). (2002). The Cambridge Companion to Gothic fiction. Cambridge University Press.
Horner, A. (Ed.). (2016). Women and the Gothic: An Edinburgh Companion. Edinburgh University Press.
Jin Beng, S. E. A. C. H. et al. (2020). Negotiating Existential Concerns of Death and Meaninglessness through the Grotesque in Oscar Wilde's The Canterville Ghost. 3L: Southeast Asian Journal of English Language Studies, 26(4). http://journalarticle.ukm.my/16541/1/41379-145060-2-PB.pdf
Ledger, S. (2007). "The New Woman and Feminist Fictions" In Marshall, G. (Ed.). The Cambridge companion to the fin de sicle. Cambridge University Press.
O'Connor, M. (2010). The spectre of genre in 'the Canterville ghost' [Online]. Irish Studies Review, 329-338.
Punter, D. (Ed.). (2015). A New Companion to the Gothic. John Wiley & Sons.
Raby, S. (1997). The Cambridge Companion to Oscar Wilde. Cambridge University Press.
Stevens, David. The Gothic Tradition. Cambridge: Cambridge UP, 2000.
Tearle, O. (2013). The Ghost Story from the Middle Ages to the Twentieth Century: A Ghostly Genre.
Tóth, R. (2010). The Plight of the Gothic Heroine: Female Development and Relationships in Eighteenth Century Female Gothic Fiction. Eger Journal of English Studies X.
Wilburn, L. R. (1987). Oscar Wilde's" The Canterville Ghost": The Power of an Audience. Papers on Language and Literature, 23(1), 41.
Seznam doporučené literatury
Balakrishnan, M. (2011). Humour and Fear: A Study of the Humoristic Resources in Wilde's The Canterville Ghost. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:Epos-2011-27-5110/Documento.pdf
Behr, K. E. (1993). The perfect Gentleman: The Representation of Men in the English Gothic Novel, 1762-1820 [PhD thesis]. University of Oxford. https://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:57c69640-90ab-4b4e-87a9-5f0c42e649f0.
Botting, F. (2013). Gothic. Routledge.
Freeman, N. (2012). The Victorian ghost story. The Victorian Gothic: An Edinburgh Companion, 93-107.
Green, S. (2020). Grave Desires: Sexual Alterity and Gothic Romance in Oscar Wilde's The Canterville Ghost. Australasian Journal of Victorian Studies, 3(1), 71-79. https://openjournals.library.usyd.edu.au/index.php/AJVS/article/viewFile/13684/12178
Goertz, K. (2013). Beyond Gothic Freedom and Limitation: Jane Austen's Northanger Abbey as an Expansion of Female Independence. The Albatross, 3, 35-35. https://journals.uvic.ca/index.php/albatross/article/view/11788.
Heiland, Donna. Gothic & Gender: An Introduction. Malden: Blackwell, 2004.
Hogle, J. E., & Hogle, J. E. (Eds.). (2002). The Cambridge Companion to Gothic fiction. Cambridge University Press.
Horner, A. (Ed.). (2016). Women and the Gothic: An Edinburgh Companion. Edinburgh University Press.
Jin Beng, S. E. A. C. H. et al. (2020). Negotiating Existential Concerns of Death and Meaninglessness through the Grotesque in Oscar Wilde's The Canterville Ghost. 3L: Southeast Asian Journal of English Language Studies, 26(4). http://journalarticle.ukm.my/16541/1/41379-145060-2-PB.pdf
Ledger, S. (2007). "The New Woman and Feminist Fictions" In Marshall, G. (Ed.). The Cambridge companion to the fin de sicle. Cambridge University Press.
O'Connor, M. (2010). The spectre of genre in 'the Canterville ghost' [Online]. Irish Studies Review, 329-338.
Punter, D. (Ed.). (2015). A New Companion to the Gothic. John Wiley & Sons.
Raby, S. (1997). The Cambridge Companion to Oscar Wilde. Cambridge University Press.
Stevens, David. The Gothic Tradition. Cambridge: Cambridge UP, 2000.
Tearle, O. (2013). The Ghost Story from the Middle Ages to the Twentieth Century: A Ghostly Genre.
Tóth, R. (2010). The Plight of the Gothic Heroine: Female Development and Relationships in Eighteenth Century Female Gothic Fiction. Eger Journal of English Studies X.
Wilburn, L. R. (1987). Oscar Wilde's" The Canterville Ghost": The Power of an Audience. Papers on Language and Literature, 23(1), 41.