Bakalářská práce se zabývá sociální prací kurátora pro děti a mládež se zaměřením na rizikové chování dětí a mládeže. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké metody a techniky sociální práce kurátoři pro děti a mládež v souvislosti s jejich rizikovým chováním používají. Kurátor pro děti a mládež je odborný pracovník na úseku sociálně-právní ochrany dětí, který se snaží činit opatření proti vzniku a šíření sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Zaměřuje se zejména na děti a mládež, jež vedou zahálčivý nebo nemravný život.
Pro práci byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, kdy výběrový vzorek byl vybrán účelovým výběrem z řad pracovníku OSPOD v Jihočeském kraji, kteří pracují na pozici kurátora pro děti a mládež minimálně tři roky. Potřebná data byla získávána metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Následně byla všechna potřebná data vyhodnocena pomocí ověřeného kódování a provedena kategorizace dat.
Na základě výsledků z výzkum vyplynulo, že kurátoři pro děti a mládež využívají klasických, již vyzkoušených způsobů práce v oblasti kurátorství, dále využívají nástroje a pomůcky z jiných oborů, a jako nový přístup v sociální práce kurátora byl zaznamenán dobrodružný život nezletilého. Pro efektivní působení metod a technik sociální práce kurátora pro děti a mládež je především podstatná motivace ke změně. Jako efektivní metody a techniky práce vnímají kurátoři pro děti a mládež sociální práci s rodinou, rozhovor a případovou konferenci.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the social work of the Curator for Children and Youth with the focus on risky behavior of children and youth. The aim of the bachelor's thesis is to find out what methods and techniques of social work the Curators for Children and Youth use in connection with the risky behavior. The Curator for Children and Youth is a specialist in the field of Social and Legal Protection of Children, who seeks to take measures against the occurrence and spread of socially pathological phenomena in children and youth. It focuses mainly on children and young people who lead idle or immoral life.
A qualitative research strategy was chosen for the thesis, where the sample was selected by purposeful selection by the Authority for Social and Legal Protection of Children employees in the South Bohemian Region, who have been working as a Curator for Children and Youth for at least three years. The necessary data were obtained by the method of questioning with the technique of semi-structured interview. Subsequently, all necessary data were evaluated using verified coding and data categorization was performed.
Based on the results of the research, it turned out that the Curators for Children and Youth use already tried and tested ways of working in the field of curation, they also use tools and aids from other fields and the adventurous life of a minor was recorded as a new approach. The motivation for change is essential for the effective impact of the methods and techniques of the Curator's social work for Children and Youth. Curators for Children and Youth perceive social work with the family, an interview and a case conference as effective methods and techniques of work.
Klíčová slova
orgán sociálně-právní ochrany dětí; kurátor pro děti a mládež; sociální práce; rizikové chování; rodiny
Klíčová slova v angličtině
Authority for Social and Legal Protection of Children; Curator for Children and Youth; social work; risky behavior; family
Rozsah průvodní práce
62 s. (113 219 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sociální prací kurátora pro děti a mládež se zaměřením na rizikové chování dětí a mládeže. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké metody a techniky sociální práce kurátoři pro děti a mládež v souvislosti s jejich rizikovým chováním používají. Kurátor pro děti a mládež je odborný pracovník na úseku sociálně-právní ochrany dětí, který se snaží činit opatření proti vzniku a šíření sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Zaměřuje se zejména na děti a mládež, jež vedou zahálčivý nebo nemravný život.
Pro práci byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, kdy výběrový vzorek byl vybrán účelovým výběrem z řad pracovníku OSPOD v Jihočeském kraji, kteří pracují na pozici kurátora pro děti a mládež minimálně tři roky. Potřebná data byla získávána metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Následně byla všechna potřebná data vyhodnocena pomocí ověřeného kódování a provedena kategorizace dat.
Na základě výsledků z výzkum vyplynulo, že kurátoři pro děti a mládež využívají klasických, již vyzkoušených způsobů práce v oblasti kurátorství, dále využívají nástroje a pomůcky z jiných oborů, a jako nový přístup v sociální práce kurátora byl zaznamenán dobrodružný život nezletilého. Pro efektivní působení metod a technik sociální práce kurátora pro děti a mládež je především podstatná motivace ke změně. Jako efektivní metody a techniky práce vnímají kurátoři pro děti a mládež sociální práci s rodinou, rozhovor a případovou konferenci.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the social work of the Curator for Children and Youth with the focus on risky behavior of children and youth. The aim of the bachelor's thesis is to find out what methods and techniques of social work the Curators for Children and Youth use in connection with the risky behavior. The Curator for Children and Youth is a specialist in the field of Social and Legal Protection of Children, who seeks to take measures against the occurrence and spread of socially pathological phenomena in children and youth. It focuses mainly on children and young people who lead idle or immoral life.
A qualitative research strategy was chosen for the thesis, where the sample was selected by purposeful selection by the Authority for Social and Legal Protection of Children employees in the South Bohemian Region, who have been working as a Curator for Children and Youth for at least three years. The necessary data were obtained by the method of questioning with the technique of semi-structured interview. Subsequently, all necessary data were evaluated using verified coding and data categorization was performed.
Based on the results of the research, it turned out that the Curators for Children and Youth use already tried and tested ways of working in the field of curation, they also use tools and aids from other fields and the adventurous life of a minor was recorded as a new approach. The motivation for change is essential for the effective impact of the methods and techniques of the Curator's social work for Children and Youth. Curators for Children and Youth perceive social work with the family, an interview and a case conference as effective methods and techniques of work.
Klíčová slova
orgán sociálně-právní ochrany dětí; kurátor pro děti a mládež; sociální práce; rizikové chování; rodiny
Klíčová slova v angličtině
Authority for Social and Legal Protection of Children; Curator for Children and Youth; social work; risky behavior; family
Zásady pro vypracování
TEORETICKÉ VYMEZENÍ PROBLEMATIKY (SOUČASNÝ STAV)
Rizikové chování je termín, kterým se dříve označovaly sociálně – patologické jevy, tím rozumíme chování, při kterém dochází k prokazatelnému zvýšení zdravotních, sociálních, výchovných, či jiných rizik pro jedince i společnost a v současnosti se začínáme častěji setkávat s tímto chováním u dětí a mladistvých.Orgán sociálně právní ochrany dětí pod zkratkou OSPOD je ochránce a podporovatel dětí a mladistvých, který zasahuje nejen v případě rizikového chování dětí a mládeže. Dítě či mladistvý spadá pod určitého kurátora pro děti a mládež, který poskytuje poradenství, analyzuje situaci, provádí opatření směřující k odstranění, zmírnění či zamezení nežádoucího chování. Také se podílí na preventivních opatřeních, navrhuje další postupy řešení, které vedou ke zlepšení a ustálení situace.
CÍL PRÁCE A VÝZKUMNÉ OTÁZKY (v případě kvantitativní strategie též hypotézy)
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké metody a techniky sociální práce kurátoři pro děti a mládež v souvislosti s jejich rizikovým chováním používají.
VO1: Jaké jsou nejnovější využívané metody a techniky sociální práce kurátorů pro děti a mládež v souvislosti s rizikovým chováním?
VO2: Jaké metody a techniky sociální práce kurátora pro děti a mládež v souvislosti s rizikovým chováním vnímají kurátoři jako efektivní?
METODIKA
Pro bakalářskou práci je zvolena kvalitativní výzkumná strategie, kdy data boudou získávána metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Předpokládaným způsobem vyhodnocení dat bude kategorizace.
VÝBĚROVÝ SOUBOR
Výběrový soubor bude vybrán účelovým výběrem. Komunikačními partnery budou kurátoři pro děti a mládež pracující na odděleních sociálně právní ochrany dětí v Jihočeském kraji, kteří pracují na dané pozici min. 3 roky.
PŘEDPOKLÁDANÝ PŘÍNOS PRO PRAXI
Bakalářská práce bude sloužit jako možná pomůcka k výuce a informační materiál pro OSPOD.
Zásady pro vypracování
TEORETICKÉ VYMEZENÍ PROBLEMATIKY (SOUČASNÝ STAV)
Rizikové chování je termín, kterým se dříve označovaly sociálně – patologické jevy, tím rozumíme chování, při kterém dochází k prokazatelnému zvýšení zdravotních, sociálních, výchovných, či jiných rizik pro jedince i společnost a v současnosti se začínáme častěji setkávat s tímto chováním u dětí a mladistvých.Orgán sociálně právní ochrany dětí pod zkratkou OSPOD je ochránce a podporovatel dětí a mladistvých, který zasahuje nejen v případě rizikového chování dětí a mládeže. Dítě či mladistvý spadá pod určitého kurátora pro děti a mládež, který poskytuje poradenství, analyzuje situaci, provádí opatření směřující k odstranění, zmírnění či zamezení nežádoucího chování. Také se podílí na preventivních opatřeních, navrhuje další postupy řešení, které vedou ke zlepšení a ustálení situace.
CÍL PRÁCE A VÝZKUMNÉ OTÁZKY (v případě kvantitativní strategie též hypotézy)
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké metody a techniky sociální práce kurátoři pro děti a mládež v souvislosti s jejich rizikovým chováním používají.
VO1: Jaké jsou nejnovější využívané metody a techniky sociální práce kurátorů pro děti a mládež v souvislosti s rizikovým chováním?
VO2: Jaké metody a techniky sociální práce kurátora pro děti a mládež v souvislosti s rizikovým chováním vnímají kurátoři jako efektivní?
METODIKA
Pro bakalářskou práci je zvolena kvalitativní výzkumná strategie, kdy data boudou získávána metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Předpokládaným způsobem vyhodnocení dat bude kategorizace.
VÝBĚROVÝ SOUBOR
Výběrový soubor bude vybrán účelovým výběrem. Komunikačními partnery budou kurátoři pro děti a mládež pracující na odděleních sociálně právní ochrany dětí v Jihočeském kraji, kteří pracují na dané pozici min. 3 roky.
PŘEDPOKLÁDANÝ PŘÍNOS PRO PRAXI
Bakalářská práce bude sloužit jako možná pomůcka k výuce a informační materiál pro OSPOD.
Seznam doporučené literatury
KABÍČEK, P., CSÉMY, L., HAMANOVÁ, J., 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton. 344 s. ISBN 978-80-7387-793-4.
MARTÍNEK, Z., 2015. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2. vydání. Praha: Grada. 192 s. ISBN 978-80-247-5309-6.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J., ed., 2010. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál. 352 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MATOUŠEK, O., 2013. Metody a řízení sociální práce. 3., vydání. Praha: Portál. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R., 2016. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Garda. 200 s. ISBN 978-80-247-5695-0.
Seznam doporučené literatury
KABÍČEK, P., CSÉMY, L., HAMANOVÁ, J., 2014. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton. 344 s. ISBN 978-80-7387-793-4.
MARTÍNEK, Z., 2015. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2. vydání. Praha: Grada. 192 s. ISBN 978-80-247-5309-6.
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J., ed., 2010. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Vyd. 2. Praha: Portál. 352 s. ISBN 978-80-7367-818-0.
MATOUŠEK, O., 2013. Metody a řízení sociální práce. 3., vydání. Praha: Portál. 395 s. ISBN 978-80-262-0213-4.
PEMOVÁ, T., PTÁČEK, R., 2016. Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Garda. 200 s. ISBN 978-80-247-5695-0.