V průběhu distanční výuky mnoho učitelů základních škol nově začalo používat různé digitální nástroje při výuce. Cílem této práce je zjistit které digitální výukové nástroje si v době distanční výuky osvojili a stále je používají v průběhu prezenční výuky a jakou formou je při výuce využívají a jaké typy výukových aktivit jsou pomocí nich realizovány. Studentka dále zjistí, jaké přínosy a úskalí tyto nově používané digitální výukové nástroje přináší v průběhu jejich využívání při klasické výuce.
K naplnění tohoto cíle studentka nejdříve zrealizuje rozhovory se 2 učiteli s jinou než informatickou aprobací na základních školách. Následně zrealizuje dotazníkové šetření. Toto šetření bude realizováno alespoň na 30ti učitelích s jinou než informatickou aprobací na základních školách. Následně zrealizuje další rozhovory se 5 učiteli s jinou než informatickou aprobací na základních školách. Tyto rozhovory budou ideálně vedeny s učiteli vybranými na základě výsledků z dotazníkového šetření. Veškeré rozhovory budou nahrávány, následně přepsány do textové podoby a analyzovány pomocí metod kvalitativní analýzy dat.
Zásady pro vypracování
V průběhu distanční výuky mnoho učitelů základních škol nově začalo používat různé digitální nástroje při výuce. Cílem této práce je zjistit které digitální výukové nástroje si v době distanční výuky osvojili a stále je používají v průběhu prezenční výuky a jakou formou je při výuce využívají a jaké typy výukových aktivit jsou pomocí nich realizovány. Studentka dále zjistí, jaké přínosy a úskalí tyto nově používané digitální výukové nástroje přináší v průběhu jejich využívání při klasické výuce.
K naplnění tohoto cíle studentka nejdříve zrealizuje rozhovory se 2 učiteli s jinou než informatickou aprobací na základních školách. Následně zrealizuje dotazníkové šetření. Toto šetření bude realizováno alespoň na 30ti učitelích s jinou než informatickou aprobací na základních školách. Následně zrealizuje další rozhovory se 5 učiteli s jinou než informatickou aprobací na základních školách. Tyto rozhovory budou ideálně vedeny s učiteli vybranými na základě výsledků z dotazníkového šetření. Veškeré rozhovory budou nahrávány, následně přepsány do textové podoby a analyzovány pomocí metod kvalitativní analýzy dat.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., K. ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
Výuka s virem z pohledu učitele matematiky na odborné škole. Česká škola [online]. 2020 [cit. 2021-04-22]. Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2020/08/miroslav-stanek-vyuka-s-virem-z-pohledu.html
JAK UČIT V DOBĚ KORONAVIROVÉ? Psych.fss.muni [online]. Brno [cit. 2021-04-22]. Dostupné z: https://psych.fss.muni.cz/koronavirus/clanky/rady-pro-ucitele-v-dobe-koronavirove
ZAMBAL, Jiří. Možnosti on-line výuky v době mimořádných opatření. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2021, 100 s. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/46137. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta aplikované informatiky, Ústav informatiky a umělé inteligence. Vedoucí práce Vojtěšek, Jiří.
HAVLÍNOVÁ, Hana. Digitální technologie ovlivňují vzdělávací obsah na 1. stupni (1. část). Metodický portál: Články [online]. 14. 04. 2020, [cit. 2022-03-11]. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/22472/DIGITALNI-TECHNOLOGIE-OVLIVNUJI-VZDELAVACI-OBSAH-NA-1.-STUPNI-(1.-CAST).html. ISSN 1802-4785.¨
ŠTIKAROVSKÁ, Martina. Aplikace vhodné pro využití při online výuce. Metodický portál: Články [online]. 28. 04. 2020, [cit. 2022-03-11]. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/22484/APLIKACE-VHODNE-PRO-VYUZITI-PRI-ONLINE-VYUCE.html. ISSN 1802-4785.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., K. ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
Výuka s virem z pohledu učitele matematiky na odborné škole. Česká škola [online]. 2020 [cit. 2021-04-22]. Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2020/08/miroslav-stanek-vyuka-s-virem-z-pohledu.html
JAK UČIT V DOBĚ KORONAVIROVÉ? Psych.fss.muni [online]. Brno [cit. 2021-04-22]. Dostupné z: https://psych.fss.muni.cz/koronavirus/clanky/rady-pro-ucitele-v-dobe-koronavirove
ZAMBAL, Jiří. Možnosti on-line výuky v době mimořádných opatření. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2021, 100 s. Dostupné také z: http://hdl.handle.net/10563/46137. Diplomová práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Fakulta aplikované informatiky, Ústav informatiky a umělé inteligence. Vedoucí práce Vojtěšek, Jiří.
HAVLÍNOVÁ, Hana. Digitální technologie ovlivňují vzdělávací obsah na 1. stupni (1. část). Metodický portál: Články [online]. 14. 04. 2020, [cit. 2022-03-11]. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/22472/DIGITALNI-TECHNOLOGIE-OVLIVNUJI-VZDELAVACI-OBSAH-NA-1.-STUPNI-(1.-CAST).html. ISSN 1802-4785.¨
ŠTIKAROVSKÁ, Martina. Aplikace vhodné pro využití při online výuce. Metodický portál: Články [online]. 28. 04. 2020, [cit. 2022-03-11]. Dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/22484/APLIKACE-VHODNE-PRO-VYUZITI-PRI-ONLINE-VYUCE.html. ISSN 1802-4785.