Počet dětí s poruchou autistického spektra nebo s podezřením na ni se v posledních letech zvyšuje. V současné době se odhaduje až 1,7 % výskyt tohoto onemocnění v populaci. Velký význam pro život dětí s poruchou autistického spektra má včasná diagnostika umožňující v raném věku dítěte zavedení vhodných intervencí a metod, které dítěti pomáhají uplatnit své schopnosti a zlepšit dovednosti v problémových oblastech vývoje. Rodinná péče, spolupráce rodičů s profesionály z různých oborů, případně jejich vzájemné propojení pozitivně ovlivňuje terapeutický a edukační proces.
Anotace v angličtině
The number of children with or suspected of having an autism spectrum disorder has been increasing in recent years. Currently, the incidence of this disease in the population is estimated to be up to 1.7%. Early diagnosis is of great importance for the life of children with an autism spectrum disorder, enabling the introduction of appropriate interventions and methods at an early age of the child, which help the child to exercise his abilities and improve skills in problematic areas of development. Family care, cooperation of parents with professionals from various fields, or their mutual connection positively affects the therapeutic and educational process.
Klíčová slova
raná péče, PAS, case management, autismus, pervazivní vývojové poruchy; tým okolo dítěte
Klíčová slova v angličtině
early childhood intervention, ASD, case management, autism, pervasive developmental disorders, team around the child
Rozsah průvodní práce
71 s. (105 283) Obrázky: 5 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Počet dětí s poruchou autistického spektra nebo s podezřením na ni se v posledních letech zvyšuje. V současné době se odhaduje až 1,7 % výskyt tohoto onemocnění v populaci. Velký význam pro život dětí s poruchou autistického spektra má včasná diagnostika umožňující v raném věku dítěte zavedení vhodných intervencí a metod, které dítěti pomáhají uplatnit své schopnosti a zlepšit dovednosti v problémových oblastech vývoje. Rodinná péče, spolupráce rodičů s profesionály z různých oborů, případně jejich vzájemné propojení pozitivně ovlivňuje terapeutický a edukační proces.
Anotace v angličtině
The number of children with or suspected of having an autism spectrum disorder has been increasing in recent years. Currently, the incidence of this disease in the population is estimated to be up to 1.7%. Early diagnosis is of great importance for the life of children with an autism spectrum disorder, enabling the introduction of appropriate interventions and methods at an early age of the child, which help the child to exercise his abilities and improve skills in problematic areas of development. Family care, cooperation of parents with professionals from various fields, or their mutual connection positively affects the therapeutic and educational process.
Klíčová slova
raná péče, PAS, case management, autismus, pervazivní vývojové poruchy; tým okolo dítěte
Klíčová slova v angličtině
early childhood intervention, ASD, case management, autism, pervasive developmental disorders, team around the child
Zásady pro vypracování
Raná péče pro děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny je bezplatná sociální služba. Je poskytována terénní formou, případně doplněnou o ambulantní formu služby. Pro své klienty organizuje výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti. Podporuje soudržnost rodiny a aktivity spojené se sociálním začleňováním jejích příslušníků. Raná péče nabízí sociálně terapeutické činnosti, jako jsou psychosociální podpora, výměna zkušeností, pořádání setkání a pobytových kurzů pro rodiny. Svým klientům pomáhá při uplatňování práv a oprávněných zájmů nebo při obstarávání osobních záležitostí.
Cíl práce: Popsat, jakým způsobem funguje case management v souladu s ranou péčí.
Výzkumné otázky: VO1: Jak je realizována spolupráce pracovníků rané péče s dalšími profesionály z jiných oborů?
VO2: Jak probíhá koordinace pomoci rodinám s dětmi autistického spektra v rámci služby rané péče?
Metodika: Pro výzkum bude použita kvalitativní strategie, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor bude veden s odborníky v organizacích poskytujících službu rané péče rodinám s dětmi s poruchou autistického spektra. Výběr komunikačních partnerů bude proveden metodou sněhové koule (snowball sampling).
Vyhodnocení: Data budou vyhodnocena metodou zakotvené teorie.
Předpokládaný přínos pro praxi: Seznámit s danou problematikou zájemce o tuto službu i širší veřejnost.
Zásady pro vypracování
Raná péče pro děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny je bezplatná sociální služba. Je poskytována terénní formou, případně doplněnou o ambulantní formu služby. Pro své klienty organizuje výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti. Podporuje soudržnost rodiny a aktivity spojené se sociálním začleňováním jejích příslušníků. Raná péče nabízí sociálně terapeutické činnosti, jako jsou psychosociální podpora, výměna zkušeností, pořádání setkání a pobytových kurzů pro rodiny. Svým klientům pomáhá při uplatňování práv a oprávněných zájmů nebo při obstarávání osobních záležitostí.
Cíl práce: Popsat, jakým způsobem funguje case management v souladu s ranou péčí.
Výzkumné otázky: VO1: Jak je realizována spolupráce pracovníků rané péče s dalšími profesionály z jiných oborů?
VO2: Jak probíhá koordinace pomoci rodinám s dětmi autistického spektra v rámci služby rané péče?
Metodika: Pro výzkum bude použita kvalitativní strategie, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor bude veden s odborníky v organizacích poskytujících službu rané péče rodinám s dětmi s poruchou autistického spektra. Výběr komunikačních partnerů bude proveden metodou sněhové koule (snowball sampling).
Vyhodnocení: Data budou vyhodnocena metodou zakotvené teorie.
Předpokládaný přínos pro praxi: Seznámit s danou problematikou zájemce o tuto službu i širší veřejnost.
Seznam doporučené literatury
Seznam základních zdrojů:
BOGDASHINA, O., 2017. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Praha: Pasparta. 188 s. ISBN: 9788088163060.
HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 4. vydání. Praha: Portál. 440 s. ISBN: 978-80-262-0982-9.
HRADILKOVÁ, T. a kol., 2018. Praxe a metody rané péče v ČR. Průvodce sociálním modelem. Praha: Portál. 152 s. ISBN: 978-80-262-1386-4.
HRDLIČKA, M., 2020. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál. 172 s. ISBN:978-80-262-1648-3.
PRIZANT, B. M., FIELDS-MEYER, T., 2020. Jedineční lidé. Jiný pohled na autismus. Praha: Argo. 224 s. ISBN: 978-80-257-3253-3.
THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. 2. vydání. Praha: Portál. 488 s. ISBN: 978-80-262-0768-9.
Seznam doporučené literatury
Seznam základních zdrojů:
BOGDASHINA, O., 2017. Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Praha: Pasparta. 188 s. ISBN: 9788088163060.
HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 4. vydání. Praha: Portál. 440 s. ISBN: 978-80-262-0982-9.
HRADILKOVÁ, T. a kol., 2018. Praxe a metody rané péče v ČR. Průvodce sociálním modelem. Praha: Portál. 152 s. ISBN: 978-80-262-1386-4.
HRDLIČKA, M., 2020. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál. 172 s. ISBN:978-80-262-1648-3.
PRIZANT, B. M., FIELDS-MEYER, T., 2020. Jedineční lidé. Jiný pohled na autismus. Praha: Argo. 224 s. ISBN: 978-80-257-3253-3.
THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. 2. vydání. Praha: Portál. 488 s. ISBN: 978-80-262-0768-9.