Bakalářská práce se zabývá problematikou péčí o děti v domácím prostředí v nouzovém stavu. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak uzavření škol z důvodu nouzového stavu ovlivnilo rodiče v pracovní sféře a ve společnosti.
V teoretické části se nacházejí čtyři kapitoly, které vymezují období mladšího školního věku, onemocnění Covid-19, nouzový stav a distanční výuku. Praktická část je vypracována za pomocí kvantitativní výzkumné strategie využívající metodu dotazníkového šetření. Respondenty se stali rodiče dětí, které byly ve školním roce 2020/2021 ve věku 6 až 12 let a účastnily se distanční výuky v období uzavření škol z důvodu rozšiřujícího se onemocnění Covid-19. Celkem se výzkumu zúčastnilo
77 respondentů. Data, která byla získaná pomocí dotazníkového šetření byla následně zpracována a analyzována v programu Microsoft Excel.
Výsledky výzkumu ukázaly, že rodiče, kteří neměli možnost a jejich zaměstnání neumožňovalo práci z domova za dob pandemie stěží zvládali spojení péče o děti
a pracovních povinností a museli využívat pomoci ostatních členů rodiny a přátel. Naopak u rodičů, kteří tuto možnost měli, bylo spojení práce a péče o dítě o něco snazší.
Bakalářská práce může sloužit jako zpětná vazba pro sociální pracovníky s rodinou s dětmi, ale i pro učitelé o tom, jak domácí výuka a péče o dítě ovlivnila rodiče za dob nouzového stavu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of care for children in the home environment
in an emergency state. The aim of the bachelor thesis is to find out how the closure
of schools due to the state of emergency affected parents in the work sphere and in society.
In the theoretical part, there are four chapters that define the period of younger school age, Covid-19, state of emergency and distance learning. The practical part is developed using a quantitative research strategy using the questionnaire survey method.
The respondents were parents of children who were aged 6 to 12 in the 2020/2021 school year and participated in distance learning during the closure of schools due to the spread of Covid-19. A total of 77 respondents participated in the survey. The data obtained by means of the questionnaire survey were then processed in Microsoft Excel.
The results of the research showed that parents who did not have the opportunity and their jobs did not allow working from home during the pandemic could hardly cope with
the combination of childcare and work responsibilities and had to use the help of other family members and friends. On the other hand, for parents who had this opportunity,
the combination of work and child care was a little easier.
The bachelor thesis can serve as a feedback for social workers with families with children, but also for teachers on how home schooling and child care affected parents during
the state of emergency.
Klíčová slova
Dítě; mladší školní věk; péče o dítě; Covid-19; pandemie; nouzový stav; distanční výuka; home office
Klíčová slova v angličtině
Child; younger school age; childcare; Covid-19; pandemic; state of emergency; distance learning; homeoffice
Rozsah průvodní práce
80 s. (114 765 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou péčí o děti v domácím prostředí v nouzovém stavu. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak uzavření škol z důvodu nouzového stavu ovlivnilo rodiče v pracovní sféře a ve společnosti.
V teoretické části se nacházejí čtyři kapitoly, které vymezují období mladšího školního věku, onemocnění Covid-19, nouzový stav a distanční výuku. Praktická část je vypracována za pomocí kvantitativní výzkumné strategie využívající metodu dotazníkového šetření. Respondenty se stali rodiče dětí, které byly ve školním roce 2020/2021 ve věku 6 až 12 let a účastnily se distanční výuky v období uzavření škol z důvodu rozšiřujícího se onemocnění Covid-19. Celkem se výzkumu zúčastnilo
77 respondentů. Data, která byla získaná pomocí dotazníkového šetření byla následně zpracována a analyzována v programu Microsoft Excel.
Výsledky výzkumu ukázaly, že rodiče, kteří neměli možnost a jejich zaměstnání neumožňovalo práci z domova za dob pandemie stěží zvládali spojení péče o děti
a pracovních povinností a museli využívat pomoci ostatních členů rodiny a přátel. Naopak u rodičů, kteří tuto možnost měli, bylo spojení práce a péče o dítě o něco snazší.
Bakalářská práce může sloužit jako zpětná vazba pro sociální pracovníky s rodinou s dětmi, ale i pro učitelé o tom, jak domácí výuka a péče o dítě ovlivnila rodiče za dob nouzového stavu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of care for children in the home environment
in an emergency state. The aim of the bachelor thesis is to find out how the closure
of schools due to the state of emergency affected parents in the work sphere and in society.
In the theoretical part, there are four chapters that define the period of younger school age, Covid-19, state of emergency and distance learning. The practical part is developed using a quantitative research strategy using the questionnaire survey method.
The respondents were parents of children who were aged 6 to 12 in the 2020/2021 school year and participated in distance learning during the closure of schools due to the spread of Covid-19. A total of 77 respondents participated in the survey. The data obtained by means of the questionnaire survey were then processed in Microsoft Excel.
The results of the research showed that parents who did not have the opportunity and their jobs did not allow working from home during the pandemic could hardly cope with
the combination of childcare and work responsibilities and had to use the help of other family members and friends. On the other hand, for parents who had this opportunity,
the combination of work and child care was a little easier.
The bachelor thesis can serve as a feedback for social workers with families with children, but also for teachers on how home schooling and child care affected parents during
the state of emergency.
Klíčová slova
Dítě; mladší školní věk; péče o dítě; Covid-19; pandemie; nouzový stav; distanční výuka; home office
Klíčová slova v angličtině
Child; younger school age; childcare; Covid-19; pandemic; state of emergency; distance learning; homeoffice
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení
Z důvodu zabránění šíření infekční nákazy v období pandemie Covid-19, byla uzavřena školská zařízení po celé České republice. Po několik měsíců museli rodiče přeorganizovávat péči o své děti, upravit svůj životní styl, což přineslo do jejich života nové výzvy, hlavně z pohledu zkoordinování svého zaměstnání a výchovou a vzdělávání dětí.
Děti z důvodu nemožnosti setkávat se svými kamarády a spolužáky tráví převážnou část času doma s rodiči, kteří se jim nemohou plně věnovat, jelikož musejí plnit své pracovní povinnosti. Omezený kontakt s přáteli způsobuje podrážděnost nejen u dětí, ale i rodičů, kteří jsou i často vyčerpáni z distanční výuky svých dětí.
Popis metodiky
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jak uzavření škol z důvodu nouzového stavu ovlivnilo rodiče v pracovní sféře a ve společnosti.
Bude využita kvantitativní výzkumná strategie a jako nástroj sběru dat bude využit dotazník, který bude směřován na rodiče dětí ve věku od 6 do 12 let, kteří žijí v okrese Hradec Králové. Výsledky budou poté zpracovány pomocí statistických vzorců.
Otázka: Jaký vliv má uzavření škol na rodiče v péči o dítě v domácím prostředí?
Hypotéza: Rodiče, kteří nemají možnost pracovat z domu, negativně ovlivňuje uzavření škol než rodiče, kteří možnost pracovat z domu mají.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledek práce může sloužit jako informace pro sociální pracovníky s rodinou s dětmi, ale i pro učitelé, jak domácí výuka a péče o dítě ovlivnila rodiče.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení
Z důvodu zabránění šíření infekční nákazy v období pandemie Covid-19, byla uzavřena školská zařízení po celé České republice. Po několik měsíců museli rodiče přeorganizovávat péči o své děti, upravit svůj životní styl, což přineslo do jejich života nové výzvy, hlavně z pohledu zkoordinování svého zaměstnání a výchovou a vzdělávání dětí.
Děti z důvodu nemožnosti setkávat se svými kamarády a spolužáky tráví převážnou část času doma s rodiči, kteří se jim nemohou plně věnovat, jelikož musejí plnit své pracovní povinnosti. Omezený kontakt s přáteli způsobuje podrážděnost nejen u dětí, ale i rodičů, kteří jsou i často vyčerpáni z distanční výuky svých dětí.
Popis metodiky
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jak uzavření škol z důvodu nouzového stavu ovlivnilo rodiče v pracovní sféře a ve společnosti.
Bude využita kvantitativní výzkumná strategie a jako nástroj sběru dat bude využit dotazník, který bude směřován na rodiče dětí ve věku od 6 do 12 let, kteří žijí v okrese Hradec Králové. Výsledky budou poté zpracovány pomocí statistických vzorců.
Otázka: Jaký vliv má uzavření škol na rodiče v péči o dítě v domácím prostředí?
Hypotéza: Rodiče, kteří nemají možnost pracovat z domu, negativně ovlivňuje uzavření škol než rodiče, kteří možnost pracovat z domu mají.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledek práce může sloužit jako informace pro sociální pracovníky s rodinou s dětmi, ale i pro učitelé, jak domácí výuka a péče o dítě ovlivnila rodiče.
Seznam doporučené literatury
[1] JEDLIČKA, R., et al., 2018. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
[2] MATĚJČEK, Z., 2017. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-797-7.
[3] POHNĚTALOVÁ, Y., 2015. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-626-1.
[4] RABUŠICOVÁ, M., et al., 2016. Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8460-5.
[5] ZOCH G., BÄCHMANN A., VICARI B., 2021. Who cares when care closes? Care-arrangements and parental working conditions during the COVID-19 pandemic in Germany. European Societies. 23(1), 576-588, doi:10.1080/14616696.2020.1832700.
Seznam doporučené literatury
[1] JEDLIČKA, R., et al., 2018. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.Praha: Grada. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
[2] MATĚJČEK, Z., 2017. Rodiče a děti. Třetí, upravené vydání (ve Vyšehradu první). Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-797-7.
[3] POHNĚTALOVÁ, Y., 2015. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-626-1.
[4] RABUŠICOVÁ, M., et al., 2016. Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8460-5.
[5] ZOCH G., BÄCHMANN A., VICARI B., 2021. Who cares when care closes? Care-arrangements and parental working conditions during the COVID-19 pandemic in Germany. European Societies. 23(1), 576-588, doi:10.1080/14616696.2020.1832700.