Diplomová práce se zabývá tématem standardů kvality sociálních služeb v domovech pro
seniory. Cílem předkládané práce je popsat význam standardů z pohledu zaměstnanců
vybraných domovů pro seniory. Dílčím cílem je zjistit, jaké je povědomí těchto
zaměstnanců o standardech kvality sociálních služeb.
Práce zodpověděla stanovené výzkumné otázky týkající se významu standardů kvality
sociálních služeb pro zaměstnance vybraných domovů pro seniory a současně vztahující
se k povědomí těchto zaměstnanců o standardech. Pro dosažení výsledků byla zvolena
kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného
rozhovoru. Rozhovory byly realizovány s pracovníky z řad managementu organizací
a s pracovníky v sociálních službách. Pro analýzu dat byla využita metoda zakotvené
teorie. Ke kódování získaných informací byl využit program Atlas.ti 7.
Z výsledků výzkumu vyplynulo, že pro pracovníky managementu organizací představují standardy kvality významné dokumenty, o které se mohou při své práci s klienty opřít. Současně vnímají zásadní vliv těchto dokumentů na kvalitu poskytovaných služeb. Oproti tomu dotazovaní pracovníci v sociálních službách nevnímají zásadní vliv standardů na kvalitu poskytovaných služeb. Standardy pro ně většinou představují časově náročnou administrativu, která je ochuzuje o čas věnovaný přímé péči. Nejpřínosnějším standardem je podle nich standard č. 5, ve kterém spatřují smysl a přínos pro práci s klienty. Aktualizací standardů se tito zaměstnanci neúčastní, jsou pouze seznámeni s jejich výslednou podobou. Tyto skutečnosti přímo ovlivňují povědomí a názor pracovníků v sociálních službách na standardy kvality.
Výsledky výzkumného šetření diplomové práce mohou posloužit jako podpůrný materiál
k upevnění povědomí zaměstnanců domovů pro seniory o významu standardů kvality
sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of quality standards of social services in homes for the elderly. The aim of the presented work is to describe the importance of standards from the point of view of employees of selected homes for the elderly. The partial goal is to find out what the awareness about the quality standards of social services of these employees is.
The work answered the given research questions concerning the importance of standards for employees of selected homes for the elderly and at the same time related to the awareness of these employees about the standards. To achieve the results, a qualitative research strategy, a method of questioning and a technique of a semi-structured interview were chosen. The interviews were conducted with employees from the ranks of the organization's management and with social workers. The grounded theory method was used for data analysis. The program Atlas.ti 7 was used to encode the obtained information.
The results of the research showed that for employees of management of organizations
standards are important documents which they can lean on while working with clients.
At the same time, they perceive the fundamental influence of these documents on quality of the provided services. In contrast, interviewed social workers do not perceive the fundamental influence of standards on the quality of services provided. For them standards usually represent a time-consuming administration that deprives them of time devoted to direct care. In their opinion, the most beneficial standard is standard No. 5, in which they see meaning and benefit for working with clients. By updating the standards, these employees do not participate, they are only acquainted with the final form. These facts directly affect the awareness and opinion of social workers on the standards.
The results of the research of the diploma thesis can serve as supporting material to strengthen the awareness of employees of homes for the elderly about the importance of standards.
Klíčová slova
standardy kvality sociálních služeb, domov pro seniory, management, pracovníci
v sociálních službách, kvalita
Klíčová slova v angličtině
social service quality standards, home for the elderly, management, workers in social
services, quality
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem standardů kvality sociálních služeb v domovech pro
seniory. Cílem předkládané práce je popsat význam standardů z pohledu zaměstnanců
vybraných domovů pro seniory. Dílčím cílem je zjistit, jaké je povědomí těchto
zaměstnanců o standardech kvality sociálních služeb.
Práce zodpověděla stanovené výzkumné otázky týkající se významu standardů kvality
sociálních služeb pro zaměstnance vybraných domovů pro seniory a současně vztahující
se k povědomí těchto zaměstnanců o standardech. Pro dosažení výsledků byla zvolena
kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného
rozhovoru. Rozhovory byly realizovány s pracovníky z řad managementu organizací
a s pracovníky v sociálních službách. Pro analýzu dat byla využita metoda zakotvené
teorie. Ke kódování získaných informací byl využit program Atlas.ti 7.
Z výsledků výzkumu vyplynulo, že pro pracovníky managementu organizací představují standardy kvality významné dokumenty, o které se mohou při své práci s klienty opřít. Současně vnímají zásadní vliv těchto dokumentů na kvalitu poskytovaných služeb. Oproti tomu dotazovaní pracovníci v sociálních službách nevnímají zásadní vliv standardů na kvalitu poskytovaných služeb. Standardy pro ně většinou představují časově náročnou administrativu, která je ochuzuje o čas věnovaný přímé péči. Nejpřínosnějším standardem je podle nich standard č. 5, ve kterém spatřují smysl a přínos pro práci s klienty. Aktualizací standardů se tito zaměstnanci neúčastní, jsou pouze seznámeni s jejich výslednou podobou. Tyto skutečnosti přímo ovlivňují povědomí a názor pracovníků v sociálních službách na standardy kvality.
Výsledky výzkumného šetření diplomové práce mohou posloužit jako podpůrný materiál
k upevnění povědomí zaměstnanců domovů pro seniory o významu standardů kvality
sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of quality standards of social services in homes for the elderly. The aim of the presented work is to describe the importance of standards from the point of view of employees of selected homes for the elderly. The partial goal is to find out what the awareness about the quality standards of social services of these employees is.
The work answered the given research questions concerning the importance of standards for employees of selected homes for the elderly and at the same time related to the awareness of these employees about the standards. To achieve the results, a qualitative research strategy, a method of questioning and a technique of a semi-structured interview were chosen. The interviews were conducted with employees from the ranks of the organization's management and with social workers. The grounded theory method was used for data analysis. The program Atlas.ti 7 was used to encode the obtained information.
The results of the research showed that for employees of management of organizations
standards are important documents which they can lean on while working with clients.
At the same time, they perceive the fundamental influence of these documents on quality of the provided services. In contrast, interviewed social workers do not perceive the fundamental influence of standards on the quality of services provided. For them standards usually represent a time-consuming administration that deprives them of time devoted to direct care. In their opinion, the most beneficial standard is standard No. 5, in which they see meaning and benefit for working with clients. By updating the standards, these employees do not participate, they are only acquainted with the final form. These facts directly affect the awareness and opinion of social workers on the standards.
The results of the research of the diploma thesis can serve as supporting material to strengthen the awareness of employees of homes for the elderly about the importance of standards.
Klíčová slova
standardy kvality sociálních služeb, domov pro seniory, management, pracovníci
v sociálních službách, kvalita
Klíčová slova v angličtině
social service quality standards, home for the elderly, management, workers in social
services, quality
Zásady pro vypracování
Současný stav: V souvislosti se stárnutím populace narůstá počet seniorů potřebujících pomoc, kterou není možné zajistit v jejich přirozeném prostředí. Z tohoto důvodu roste počet zájemců o pobytové sociální služby. Prioritou pobytových sociálních služeb je vytvoření podmínek pro důstojné stáří prožité v co nejlepší kvalitě života. Kvalita v sociálních službách je obtížně měřitelná, proto byly v roce 2007 začleněny Standardy kvality sociálních služeb do zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Všichni poskytovatelé sociálních služeb jsou od té doby povinni Standardy kvality do svých organizací implementovat a řídit se jimi. Cíl práce: Cílem diplomové práce je zmapovat význam Standardů kvality sociálních služeb z pohledu zaměstnanců vybraných domovů pro seniory. Dílčím cílem je zjistit, jaké je povědomí zaměstnanců vybraných domovů pro seniory o Standardech kvality sociálních služeb. HVO: Jaký mají Standardy kvality sociálních služeb význam z pohledu zaměstnanců vybraných domovů pro seniory? Metodika: K výzkumu bude použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Polostrukturované rozhovory budou realizovány se zaměstnanci vybraných domovů pro seniory. Pro následnou analýzu získaných dat budou zvoleny prvky metody zakotvené teorie s technikou otevřeného kódování. Zjištěná data budou zpracována pomocí programu Atlas.ti. Dále bude využita metoda analýza dokumentů, technika sekundární analýzy dat. Předmětem sekundární analýzy dat budou Standardy kvality sociálních služeb vybraných domovů pro seniory. Předpokládaný přínos pro praxi: Výstupy diplomové práce mohou sloužit jako podpůrný materiál v pobytových sociálních službách pro seniory k upevnění povědomí zaměstnanců o významu Standardů kvality sociálních služeb.
Zásady pro vypracování
Současný stav: V souvislosti se stárnutím populace narůstá počet seniorů potřebujících pomoc, kterou není možné zajistit v jejich přirozeném prostředí. Z tohoto důvodu roste počet zájemců o pobytové sociální služby. Prioritou pobytových sociálních služeb je vytvoření podmínek pro důstojné stáří prožité v co nejlepší kvalitě života. Kvalita v sociálních službách je obtížně měřitelná, proto byly v roce 2007 začleněny Standardy kvality sociálních služeb do zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Všichni poskytovatelé sociálních služeb jsou od té doby povinni Standardy kvality do svých organizací implementovat a řídit se jimi. Cíl práce: Cílem diplomové práce je zmapovat význam Standardů kvality sociálních služeb z pohledu zaměstnanců vybraných domovů pro seniory. Dílčím cílem je zjistit, jaké je povědomí zaměstnanců vybraných domovů pro seniory o Standardech kvality sociálních služeb. HVO: Jaký mají Standardy kvality sociálních služeb význam z pohledu zaměstnanců vybraných domovů pro seniory? Metodika: K výzkumu bude použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Polostrukturované rozhovory budou realizovány se zaměstnanci vybraných domovů pro seniory. Pro následnou analýzu získaných dat budou zvoleny prvky metody zakotvené teorie s technikou otevřeného kódování. Zjištěná data budou zpracována pomocí programu Atlas.ti. Dále bude využita metoda analýza dokumentů, technika sekundární analýzy dat. Předmětem sekundární analýzy dat budou Standardy kvality sociálních služeb vybraných domovů pro seniory. Předpokládaný přínos pro praxi: Výstupy diplomové práce mohou sloužit jako podpůrný materiál v pobytových sociálních službách pro seniory k upevnění povědomí zaměstnanců o významu Standardů kvality sociálních služeb.