Tématem bakalářské práce jsou pohybové činnosti v mateřské škole. V teoretické části jsou zahrnuty kapitoly, které úzce souvisí s tématem. Zajímala jsem se především o vývoj dětí v předškolním věku, poté jsem se zaměřila na předškolní vzdělávání v České republice, konkrétně na cíle a Rámcový vzdělávací program. Podrobněji jsem popsala, jakým způsobem pohybové činnosti rozvíjí děti v mateřské škole a v poslední kapitole teoretické části jsem se zaměřila na pedagogické působení při realizaci pohybových činností. Praktická část je věnována pedagogům v mateřských školách na Českobudějovicku a tomu, jak a jakým způsobem s dětmi realizují pohybové činnosti. Výzkumné šetření probíhalo metodou rozhovorů, jedná se tedy o kvalitativní výzkumné šetření. Rozhovory byly realizovány s pěti participanty.
Anotace v angličtině
The central theme of this bachelor's thesis is research of motor activities among children in kindergarten. In theoretical part are included chapters closely related to the topic. Mainly, I focused on the development of children in the preschool age. Afterwards, I concentrated on the preschool education system in the Czech Republic. Especially on the goals of the system and on the Framework Education Programme. I described in detail, how children themselves developing motor activities in kindergartens and in the last chapter of the theoretical part I zeroed in on teacher's assistance within the realization of motor activities. The practical part is dedicated to teachers in kindergartens in the region of České Budějovice and to the ways of realizing motor activities. The research survey was realised in the form of interviews, thus the qualitative research method was implemented. Interviews were realized with five participants.
Klíčová slova
Pedagog, pohybové činnosti, mateřská škola, předškolní vzdělávání
Tématem bakalářské práce jsou pohybové činnosti v mateřské škole. V teoretické části jsou zahrnuty kapitoly, které úzce souvisí s tématem. Zajímala jsem se především o vývoj dětí v předškolním věku, poté jsem se zaměřila na předškolní vzdělávání v České republice, konkrétně na cíle a Rámcový vzdělávací program. Podrobněji jsem popsala, jakým způsobem pohybové činnosti rozvíjí děti v mateřské škole a v poslední kapitole teoretické části jsem se zaměřila na pedagogické působení při realizaci pohybových činností. Praktická část je věnována pedagogům v mateřských školách na Českobudějovicku a tomu, jak a jakým způsobem s dětmi realizují pohybové činnosti. Výzkumné šetření probíhalo metodou rozhovorů, jedná se tedy o kvalitativní výzkumné šetření. Rozhovory byly realizovány s pěti participanty.
Anotace v angličtině
The central theme of this bachelor's thesis is research of motor activities among children in kindergarten. In theoretical part are included chapters closely related to the topic. Mainly, I focused on the development of children in the preschool age. Afterwards, I concentrated on the preschool education system in the Czech Republic. Especially on the goals of the system and on the Framework Education Programme. I described in detail, how children themselves developing motor activities in kindergartens and in the last chapter of the theoretical part I zeroed in on teacher's assistance within the realization of motor activities. The practical part is dedicated to teachers in kindergartens in the region of České Budějovice and to the ways of realizing motor activities. The research survey was realised in the form of interviews, thus the qualitative research method was implemented. Interviews were realized with five participants.
Klíčová slova
Pedagog, pohybové činnosti, mateřská škola, předškolní vzdělávání
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak a jakým způsobem učitelky mateřských škol začleňují pohybové činnosti do výchovně vzdělávacího procesu. V teoretické části se autorka bude zabývat tělesným rozvojem dítěte předškolního věku, současnému předškolnímu vzdělávání a naplňováním rámcových cílů prostřednictvím pohybových činností. Výzkumná část bude kvalitativním šetřením zjišťovat, jak a jakým způsobem jsou pohybové činnosti zařazovány v mateřských školách na českobudějovicku.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak a jakým způsobem učitelky mateřských škol začleňují pohybové činnosti do výchovně vzdělávacího procesu. V teoretické části se autorka bude zabývat tělesným rozvojem dítěte předškolního věku, současnému předškolnímu vzdělávání a naplňováním rámcových cílů prostřednictvím pohybových činností. Výzkumná část bude kvalitativním šetřením zjišťovat, jak a jakým způsobem jsou pohybové činnosti zařazovány v mateřských školách na českobudějovicku.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4.
DVOŘÁKOVÁ, Hana a kol. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-162-5.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-162-5.
ENTGELTHALEROVÁ, Zdeňka a kol. Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětí. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-404-6.
FEJTEK, Jiří a Zuzana MAZUROVOVÁ. Předsportovní průprava. Praha: Olympia, 1960. ISBN není uvedeno.
JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Zdeňka a kolektiv. Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické, 1985. ISBN není uvedeno.
JUŘINOVÁ, Irina a František STEJSKAL. Rozvoj pohybových schopností ve školní tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 1987. ISBN není uvedeno.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
RVP PV. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR, 2021.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-693-4.
DVOŘÁKOVÁ, Hana a kol. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-162-5.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-162-5.
ENTGELTHALEROVÁ, Zdeňka a kol. Rozvíjíme pohybovou koordinaci dětí. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-404-6.
FEJTEK, Jiří a Zuzana MAZUROVOVÁ. Předsportovní průprava. Praha: Olympia, 1960. ISBN není uvedeno.
JUKLÍČKOVÁ-KRESTOVSKÁ, Zdeňka a kolektiv. Pohybové hry dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické, 1985. ISBN není uvedeno.
JUŘINOVÁ, Irina a František STEJSKAL. Rozvoj pohybových schopností ve školní tělesné výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 1987. ISBN není uvedeno.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
OPRAVILOVÁ, Eva a Vladimíra GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
RVP PV. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR, 2021.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.