Bakalářská práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti u dětí ve věku 6-15 let a faktorů, které úroveň finanční gramotnosti ovlivňují. První kapitola charakterizuje finanční gramotnost a její význam. Druhá kapitola popisuje objektivní a subjektivní faktory finanční gramotnosti a uspořádává poznatky získané studiem literatury, vč. dílčích výzkumů. Třetí kapitola je věnována problematice rozvíjení finanční gramotnosti v rámci základního vzdělávání v ČR.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of financial literacy in children aged 6-15 years and the factors that influence the level of financial literacy. The first chapter characterizes financial literacy and its importance. The second chapter describes objective and subjective factors of financial literacy and organizes the knowledge gained from the study of literature, including research findings. The third chapter is devoted to the issue of fostering financial literacy within the framework of basic education in the Czech Republic.
Klíčová slova
finanční gramotnost, děti, finanční vzdělávání, finanční trh, faktory
Bakalářská práce se zabývá problematikou finanční gramotnosti u dětí ve věku 6-15 let a faktorů, které úroveň finanční gramotnosti ovlivňují. První kapitola charakterizuje finanční gramotnost a její význam. Druhá kapitola popisuje objektivní a subjektivní faktory finanční gramotnosti a uspořádává poznatky získané studiem literatury, vč. dílčích výzkumů. Třetí kapitola je věnována problematice rozvíjení finanční gramotnosti v rámci základního vzdělávání v ČR.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of financial literacy in children aged 6-15 years and the factors that influence the level of financial literacy. The first chapter characterizes financial literacy and its importance. The second chapter describes objective and subjective factors of financial literacy and organizes the knowledge gained from the study of literature, including research findings. The third chapter is devoted to the issue of fostering financial literacy within the framework of basic education in the Czech Republic.
Klíčová slova
finanční gramotnost, děti, finanční vzdělávání, finanční trh, faktory
Cíl: Na základě dostupné primární literatury (výzkumné studie apod.) popsat faktory, které ovlivňují finanční gramotnost dětí staršího školního věku.
Bude se jednat o teoretickou práci, která shromáždí dostupné zdroje a vybere relevantní informace vztahující se k problematice faktorů finanční gramotnosti. V závěru práce se pokusím zhodnotit, jakým způsobem by se dalo uvedených zjištění využít při výchově a vzdělávání dětí s cílem rozvíjet jejich finanční gramotnost, vč. možností, které pro rozvoj finanční gramotnosti nabízí výchova ve volném čase.
Zásady pro vypracování
Cíl: Na základě dostupné primární literatury (výzkumné studie apod.) popsat faktory, které ovlivňují finanční gramotnost dětí staršího školního věku.
Bude se jednat o teoretickou práci, která shromáždí dostupné zdroje a vybere relevantní informace vztahující se k problematice faktorů finanční gramotnosti. V závěru práce se pokusím zhodnotit, jakým způsobem by se dalo uvedených zjištění využít při výchově a vzdělávání dětí s cílem rozvíjet jejich finanční gramotnost, vč. možností, které pro rozvoj finanční gramotnosti nabízí výchova ve volném čase.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, J., 2005. Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041- 115-5.
Finanční gramotnost aneb Proč se finančně vzdělávat? Strategické dokumenty [online]. Praha: Ministerstvo financí ČR, 2013 [cit. 25.02.2022]. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty#%23strategie-2.0.
OECD. Pisa 2018 Results (Volume IV); Are Students Smart about Money? [online]. Paris: PISA, OECD Publishing, 2020. [cit. 2022-02-25]. Dostupné z: https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results-volume-iv-48ebd1ba-en.htm.
OECD. PISA 2012 Results: Students and money (Volume VI): Financial literacy skills for the 21st century. [online]. Paris: PISA, OECD Publishing, 2014. Dostupné také z: http://dx.doi.org/10.1787/9789264208094-en.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ E. a MAREŠ J., 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, J., 2005. Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041- 115-5.
Finanční gramotnost aneb Proč se finančně vzdělávat? Strategické dokumenty [online]. Praha: Ministerstvo financí ČR, 2013 [cit. 25.02.2022]. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty#%23strategie-2.0.