Diplomová práce se věnuje průřezovému tématu RVP ZV - Multikulturní výchova a jejímu využití v rámci výuky na 2. stupni ZŠ. Cílem práce je teoretické zpracování tématu multikulturní výchova a její praktické využití multikulturní výchovy ve výuce.
Práce představí výukový projekt "Každý jsme jiný, a to je dobře!", který je tvořen do hodin výchovy kobčanství. Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část vymezuje hlavní pojmy a didaktické aspekty multikulturní výchovy, které vycházejí zRVP ZV. Zaměřuje se na propojení tohoto průřezového tématu shodinami výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ a nabízí konkrétní aktivity multikulturní výchovy do výuky.
Praktická část představuje výukový projekt multikulturní výchovy, který zpracovává téma kultury, předsudků a stereotypů, hodnot a vlastenectví. Poslední kapitoly této práce jsou věnovány realizaci samotné, její reflexi a diskuzi.
Tento výukový projekt dokázal, že lze vhodně propojit témata multikulturní výchovy a předmětu člověk a společnost.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the cross-curricular theme of multicultural education and its use in teaching in the 2nd level of elementary Czech school. The aim of the thesis is to provide a theoretical treatment of the topic of multicultural education and its practical application in teaching.
The text will present the educational project "We are all different, and that's good!", which is implemented in civics education lessons. The diploma thesis is divided into two parts: theoretical and practical.
The theoretical part defines the main terms and didactic aspects of multicultural education. It focuses on the integration of this cross-cutting topic with civics education lessons in the 2nd grade of elementary school and provides specific multicultural education activities for teaching.
The practical part presents a teaching project on multicultural education, which addresses the topics of culture, prejudices and stereotypes, values, and patriotism. The final chapters of this work are devoted to the implementation itself, its reflection and discussion.
This teaching project has demonstrated the possibility of effectively connecting the topics of multicultural education and the subject of man and society.
Multicultural education, cross-curricular theme, civics education, culture, predjudice, tolerance, innovative teaching, activation of students
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje průřezovému tématu RVP ZV - Multikulturní výchova a jejímu využití v rámci výuky na 2. stupni ZŠ. Cílem práce je teoretické zpracování tématu multikulturní výchova a její praktické využití multikulturní výchovy ve výuce.
Práce představí výukový projekt "Každý jsme jiný, a to je dobře!", který je tvořen do hodin výchovy kobčanství. Diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část vymezuje hlavní pojmy a didaktické aspekty multikulturní výchovy, které vycházejí zRVP ZV. Zaměřuje se na propojení tohoto průřezového tématu shodinami výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ a nabízí konkrétní aktivity multikulturní výchovy do výuky.
Praktická část představuje výukový projekt multikulturní výchovy, který zpracovává téma kultury, předsudků a stereotypů, hodnot a vlastenectví. Poslední kapitoly této práce jsou věnovány realizaci samotné, její reflexi a diskuzi.
Tento výukový projekt dokázal, že lze vhodně propojit témata multikulturní výchovy a předmětu člověk a společnost.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the cross-curricular theme of multicultural education and its use in teaching in the 2nd level of elementary Czech school. The aim of the thesis is to provide a theoretical treatment of the topic of multicultural education and its practical application in teaching.
The text will present the educational project "We are all different, and that's good!", which is implemented in civics education lessons. The diploma thesis is divided into two parts: theoretical and practical.
The theoretical part defines the main terms and didactic aspects of multicultural education. It focuses on the integration of this cross-cutting topic with civics education lessons in the 2nd grade of elementary school and provides specific multicultural education activities for teaching.
The practical part presents a teaching project on multicultural education, which addresses the topics of culture, prejudices and stereotypes, values, and patriotism. The final chapters of this work are devoted to the implementation itself, its reflection and discussion.
This teaching project has demonstrated the possibility of effectively connecting the topics of multicultural education and the subject of man and society.
Multicultural education, cross-curricular theme, civics education, culture, predjudice, tolerance, innovative teaching, activation of students
Zásady pro vypracování
Diplomová práce vyjde z průřezového tématu RVP ZV - Multikulturní výchova. Práce bude zpracovávat výukový projekt "Každý jsme jiný, a to je dobře!", který bude vytvořen do hodin výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem této práce bude samotná tvorba výukového projektu a jeho následná realizace a evaluace. Diplomová práce bude rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část vymezí hlavní pojmy a didaktické aspekty multikulturní výchovy, které vycházejí z RVP ZV. Zaměří se na propojení tohoto průřezového tématu s hodinami výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ.
Praktická část představí výukový projekt multikulturní výchovy, který bude zaměřen na vnímání kulturních odlišností a jejich toleranci. Součástí zpracování budou podklady pro žáky i učitele pro konkrétní realizaci. Poslední část bude věnována realizaci samotné a její evaluaci.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce vyjde z průřezového tématu RVP ZV - Multikulturní výchova. Práce bude zpracovávat výukový projekt "Každý jsme jiný, a to je dobře!", který bude vytvořen do hodin výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Hlavním cílem této práce bude samotná tvorba výukového projektu a jeho následná realizace a evaluace. Diplomová práce bude rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou.
Teoretická část vymezí hlavní pojmy a didaktické aspekty multikulturní výchovy, které vycházejí z RVP ZV. Zaměří se na propojení tohoto průřezového tématu s hodinami výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ.
Praktická část představí výukový projekt multikulturní výchovy, který bude zaměřen na vnímání kulturních odlišností a jejich toleranci. Součástí zpracování budou podklady pro žáky i učitele pro konkrétní realizaci. Poslední část bude věnována realizaci samotné a její evaluaci.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Škola, žák a učitel v multikulturním prostředí: sborník příspěvků z elektronické vědecké konference s mezinárodní účastí. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Sborníky. ISBN 80-7044-851-2.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.
MOREE, Dana, JANSKÁ, Iva, ed. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3.
PASTOROVÁ, Markéta a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, 1. vydání. ISBN: 978-80-87000-76-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV Institut sociálních vztahů, 2001. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Škola, žák a učitel v multikulturním prostředí: sborník příspěvků z elektronické vědecké konference s mezinárodní účastí. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Sborníky. ISBN 80-7044-851-2.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Praha: Epocha, 2006. ISBN 80-87027-31-0.
MOREE, Dana, JANSKÁ, Iva, ed. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3.
PASTOROVÁ, Markéta a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, 1. vydání. ISBN: 978-80-87000-76-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum. Praha: ISV Institut sociálních vztahů, 2001. Pedagogika. ISBN 80-85866-72-2.
PREISSOVÁ, Andrea, Martina CICHÁ a Lenka GULOVÁ. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2021. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani