Práce se zabývá komplexním popisem práce vychovatele v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, a to formou případové studie Dětského centra Jihočeského kraje, o.p.s. První část diplomové práci popisuje zařízení pro děti vyžadující pomoc v České republice z pohledu legislativy, historie vzniku a základních informací o chodu těchto zařízení. Dále je představena činnost Dětského centra Jihočeského kraje o.p.s., cíle činnosti zařízení, cílová skupina osob, délka pobytu dětí a odchod dětí ze zařízení. V dalších kapitolách diplomové práce je představeno vlastní výzkumné šetření popisující komplexní činnost vychovatele v Dětském centru, včetně několika ilustrativních kazuistik dětí, se kterými vychovatelé v relativně nedávné době pracovali.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is a comprehensive job description of educators in a facility for children requiring immediate assistance, in the form of a case study of a selected Children´s centre (Dětské centrum Jihočeského kraje). The first part of the thesis provides a general description of facilities for children requiring immediate assistance in the Czech Republic from the perspective of legislation, as well as the history and basic information about the way these facilities operate. Next, the activity of the Children´s centre is presented in terms of its aims, target group, the length of children's stay and the departure of children from the facility. The following chapters present a research describing the complexities of the work done by educators in the Children's Centre, including several illustrative case reports of children with whom the educators worked recently.
Klíčová slova
DCJK Strakonice, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, děti a mládež, vychovatel, náplň práce vychovatele
Klíčová slova v angličtině
DCJK Strakonice, facility for children requiring immediate assistance, children and youth, educator, work duties of educators.
Rozsah průvodní práce
103 s. (206 289 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá komplexním popisem práce vychovatele v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, a to formou případové studie Dětského centra Jihočeského kraje, o.p.s. První část diplomové práci popisuje zařízení pro děti vyžadující pomoc v České republice z pohledu legislativy, historie vzniku a základních informací o chodu těchto zařízení. Dále je představena činnost Dětského centra Jihočeského kraje o.p.s., cíle činnosti zařízení, cílová skupina osob, délka pobytu dětí a odchod dětí ze zařízení. V dalších kapitolách diplomové práce je představeno vlastní výzkumné šetření popisující komplexní činnost vychovatele v Dětském centru, včetně několika ilustrativních kazuistik dětí, se kterými vychovatelé v relativně nedávné době pracovali.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is a comprehensive job description of educators in a facility for children requiring immediate assistance, in the form of a case study of a selected Children´s centre (Dětské centrum Jihočeského kraje). The first part of the thesis provides a general description of facilities for children requiring immediate assistance in the Czech Republic from the perspective of legislation, as well as the history and basic information about the way these facilities operate. Next, the activity of the Children´s centre is presented in terms of its aims, target group, the length of children's stay and the departure of children from the facility. The following chapters present a research describing the complexities of the work done by educators in the Children's Centre, including several illustrative case reports of children with whom the educators worked recently.
Klíčová slova
DCJK Strakonice, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, děti a mládež, vychovatel, náplň práce vychovatele
Klíčová slova v angličtině
DCJK Strakonice, facility for children requiring immediate assistance, children and youth, educator, work duties of educators.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude popsat práci výchovných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, a to na příkladu podmínek ve vybraném zařízení. Konkrétně se bude jednat o Dětské centrum Jihočeského kraje ve Strakonicích.
Bude se jednat o kvalitativní případovou studii. Klíčovou metodou (kromě analýzy dokumentů) budou rozhovory s bývalými a současnými výchovnými pracovníky.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce bude popsat práci výchovných pracovníků zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, a to na příkladu podmínek ve vybraném zařízení. Konkrétně se bude jednat o Dětské centrum Jihočeského kraje ve Strakonicích.
Bude se jednat o kvalitativní případovou studii. Klíčovou metodou (kromě analýzy dokumentů) budou rozhovory s bývalými a současnými výchovnými pracovníky.
Seznam doporučené literatury
BARVÍKOVÁ, Jana, Jana PALONCYOVÁ a Jana MACHOVÁ. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc - umísťování dětí, podmínky péče o děti, financování provozu. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v.v.i., 2012. ISBN 978-80-7416-100-1.
CAMERON, R. J.; MAGINN C. Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-61-9.
LUKŠÍK, I.; ŠKOVIERA A. Kvalita života detí a mladých l̕udí v ústavnej starostlivosti: Quality of life of children and young people in residential care. Trnava: Trnavska Univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-568-0077-5.
MATOUŠEK, O.; PAZLAROVÁ, H. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.
Seznam doporučené literatury
BARVÍKOVÁ, Jana, Jana PALONCYOVÁ a Jana MACHOVÁ. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc - umísťování dětí, podmínky péče o děti, financování provozu. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v.v.i., 2012. ISBN 978-80-7416-100-1.
CAMERON, R. J.; MAGINN C. Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-61-9.
LUKŠÍK, I.; ŠKOVIERA A. Kvalita života detí a mladých l̕udí v ústavnej starostlivosti: Quality of life of children and young people in residential care. Trnava: Trnavska Univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-568-0077-5.
MATOUŠEK, O.; PAZLAROVÁ, H. Státní orgány sociálněprávní ochrany dětí: dobrá praxe z pohledu rodin a pracovníků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3336-7.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.