Úvod:
LATCH skóre je systém mapování kojení, který podporuje efektivní kojení a slouží k předpovídání délky výlučného kojení v šesti týdnech po porodu. Vyhodnocení, která začínají už na porodním sále a pokračují až do propuštění matky a novorozence, jsou zásadní. Systém LATCH slouží jako systematické shromažďování informací o kojení. Hodnotící škála přiřadí 0, 1 nebo 2 body pěti klíčovým oblastem kojení. Každí písmeno zkratky LATCH označuje oblast hodnocení. Se skórovacím systémem LATCH může dětská sestra hodnotit proměnné matky a novorozence, také může jednoduše definovat oblasti, kde je třeba zasáhnout a určit priority při poskytování ošetřovatelské péče v porodnici.
Cíle práce:
Prvním naším cílem bylo odhalit, jaký význam má LATCH skóre v podpoře efektivního kojení. Druhým cílem bylo odhalit, v jakých oblastech techniky kojení matky nejčastěji chybují. Třetím cílem bylo popsat, v kterých oblastech LATCH potřebují matky více edukovat. A posledním cílem bylo zjistit, jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o matku a novorozence s nízkým LATCH skóre.
Metodologie:
Praktická část bakalářské práce byla zpracována metodou kvalitativního šetření s využitím přímého pozorování a metody dotazování prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen deseti matkami, které v období výzkumu byly po porodu, hospitalizované na oddělení pro fyziologické novorozence. U matek se realizovalo přímé pozorování v průběhu kojení v den po porodu a při propuštění z porodnice. Během pozorování bylo vyhodnoceno LATCH skóre. U matek s nízkým LATCH skóre první den po porodu se dále kvalitativně vyhodnocovaly intervence, které byly matkám poskytnuty a jejich efektivita byla ověřena hodnotou LATCH při propuštění. Tyto matky byly zpětně kontaktovány v šesti týdnech věku dítěte a prostřednictvím krátkého rozhovoru jsme ověřili, zda matky stále kojí, jaké měly problémy při kojení a případně důvod ukončení kojení. Získané údaje byly kvalitativně analyzovány s využitím programu ATLAS.ti.
Výsledky:
Na základě výzkumného šetření a získaných zanalyzovaných dat vyplývá, že LATCH skóre má význam v podpoře efektivního kojení. V současné době stále přibývá žen, které chtějí kojit a to, co nejdéle.
Během analýzy získaných dat jsme si stanovili tři kategorie. První kategorie se zabývá hodnocením LATCH skóre při prvním přiložení po porodu, zde je zachyceno, co vše ovlivňuje kojení v prvních hodinách po porodu ze strany matky, novorozence a dětské sestry. Ve druhé kategorii se zabýváme nejčastějšími problémy při kojení a jejich řešením dětskou sestrou. Nejčastější překážkou byla vzájemná poloha matky a novorozence a správné přisátí a sání novorozence. S kojením úzce souvisí také psychický a fyzický komfort matky. Ošetřující personál, tedy dětské sestry, více edukují matku v oblastech LATCH, kde jsou strženy body a jejich cílem je, aby novorozenec opouštěl porodnici plně kojen a matka si se vším ohledně kojení věděla v domácím prostředí rady. Poslední kategorií je průběh kojení po šesti týdnech po porodu. Zajímá nás, zda matky stále plně kojí a zda měly nějaké komplikace.
Závěr:
Z výsledků vyplývá, že LATCH skóre je rychlý a jednoduchý nástroj na hodnocení kojení po porodu, během hospitalizace a před propuštěním. Tato metoda hodnocení kojení slouží dětským sestrám efektivně hodnotit proměnné matky a novorozence, definovat oblasti, kde je třeba zasáhnout a určit priority při poskytování ošetřovatelské péče o matku a novorozence.
Anotace v angličtině
The LATCH score is a breastfeeding mapping system that supports effective breastfeeding, and it is used to predict the duration of exclusive breastfeeding at six weeks after delivery. Assessments, which begin in the delivery room and continue until the mother and newborn are discharged, are essential. The LATCH system serves as a systematic collection of information about breastfeeding. The rating scale assigns 0, 1 or 2 points to five key areas of breastfeeding. Every letter of the LATCH acronym indicates an area of assessment. With the LATCH scoring system the pediatric nurse can assess maternal and newborn variables, and can easily define areas for intervention and prioritize nursing care at maternity hospital. Our first goal was to reveal the importance of the LATCH score in promoting effective breastfeeding. The second goal was to reveal in which areas of breastfeeding techniques mothers most often make mistakes. The third aim was to describe in which areas of LATCH mothers need more education. And the last goal was to find out what are the specifics of nursing care for mothers and newborns with a low LATCH score.The practical part of the bachelor's thesis was processed using the method of qualitative research using direct observation and the method of questioning through a semi-structured interview. The research group consisted of ten mothers who, during the research period, were hospitalized after delivery in the department for physiological newborns. Mothers were directly observed during breastfeeding on the day after delivery and upon discharge from the hospital. LATCH scores were evaluated during observation. For mothers with a low LATCH score on the first day after delivery, the interventions provided to the mothers were further qualitatively evaluated and their effectiveness verified by the LATCH value at discharge. These mothers were contacted again in sixth week of the child's age, and through a short interview we verified, whether the mothers were still breastfeeding, what problems they had and what was the reason for stopping breastfeeding. The obtained data were qualitatively analyzed with the ATLAS.ti program. Based on the research investigation and the obtained analyzed data, it follows that the LATCH score is important in promoting effective breastfeeding. Nowadays, more and more women want to breastfeed as long as possible. During the analysis of the obtained data, we established three categories. The first category deals with the evaluation of the LATCH score at the first feeding after birth, here it is captured what affects breastfeeding in the first hours after birth by the mother, the newborn and the child's nurse. In the second category, we deal with the most common problems during breastfeeding and their solution by a pediatric nurse. The most common obstacle was the mutual position of the mother and the newborn and the correct latching and sucking of the newborn. The psychological and physical comfort of the mother is also closely related to breastfeeding. Nursing staff, i.e. children's nurses, educate the mother more in LATCH areas, where points are removed, and their goal is for the newborn to leave the maternity ward fully breastfed and for the mother to know everything about breastfeeding in the home environment. The last category is the progress of breastfeeding after six weeks after giving birth. We are interested in whether the mothers are still fully breastfeeding and whether they have had any complications.The results show that the LATCH score is a quick and simple tool for assessing breastfeeding after delivery, during hospitalization and before discharge. This breastfeeding assessment method serves pediatric nurses to effectively evaluate mother and newborn variables, define areas where intervention is needed and determine priorities in the provision of nursing care for the mother and newborn. The results of the research investigation can be used to improve the quality of nursing care...
Úvod:
LATCH skóre je systém mapování kojení, který podporuje efektivní kojení a slouží k předpovídání délky výlučného kojení v šesti týdnech po porodu. Vyhodnocení, která začínají už na porodním sále a pokračují až do propuštění matky a novorozence, jsou zásadní. Systém LATCH slouží jako systematické shromažďování informací o kojení. Hodnotící škála přiřadí 0, 1 nebo 2 body pěti klíčovým oblastem kojení. Každí písmeno zkratky LATCH označuje oblast hodnocení. Se skórovacím systémem LATCH může dětská sestra hodnotit proměnné matky a novorozence, také může jednoduše definovat oblasti, kde je třeba zasáhnout a určit priority při poskytování ošetřovatelské péče v porodnici.
Cíle práce:
Prvním naším cílem bylo odhalit, jaký význam má LATCH skóre v podpoře efektivního kojení. Druhým cílem bylo odhalit, v jakých oblastech techniky kojení matky nejčastěji chybují. Třetím cílem bylo popsat, v kterých oblastech LATCH potřebují matky více edukovat. A posledním cílem bylo zjistit, jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o matku a novorozence s nízkým LATCH skóre.
Metodologie:
Praktická část bakalářské práce byla zpracována metodou kvalitativního šetření s využitím přímého pozorování a metody dotazování prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen deseti matkami, které v období výzkumu byly po porodu, hospitalizované na oddělení pro fyziologické novorozence. U matek se realizovalo přímé pozorování v průběhu kojení v den po porodu a při propuštění z porodnice. Během pozorování bylo vyhodnoceno LATCH skóre. U matek s nízkým LATCH skóre první den po porodu se dále kvalitativně vyhodnocovaly intervence, které byly matkám poskytnuty a jejich efektivita byla ověřena hodnotou LATCH při propuštění. Tyto matky byly zpětně kontaktovány v šesti týdnech věku dítěte a prostřednictvím krátkého rozhovoru jsme ověřili, zda matky stále kojí, jaké měly problémy při kojení a případně důvod ukončení kojení. Získané údaje byly kvalitativně analyzovány s využitím programu ATLAS.ti.
Výsledky:
Na základě výzkumného šetření a získaných zanalyzovaných dat vyplývá, že LATCH skóre má význam v podpoře efektivního kojení. V současné době stále přibývá žen, které chtějí kojit a to, co nejdéle.
Během analýzy získaných dat jsme si stanovili tři kategorie. První kategorie se zabývá hodnocením LATCH skóre při prvním přiložení po porodu, zde je zachyceno, co vše ovlivňuje kojení v prvních hodinách po porodu ze strany matky, novorozence a dětské sestry. Ve druhé kategorii se zabýváme nejčastějšími problémy při kojení a jejich řešením dětskou sestrou. Nejčastější překážkou byla vzájemná poloha matky a novorozence a správné přisátí a sání novorozence. S kojením úzce souvisí také psychický a fyzický komfort matky. Ošetřující personál, tedy dětské sestry, více edukují matku v oblastech LATCH, kde jsou strženy body a jejich cílem je, aby novorozenec opouštěl porodnici plně kojen a matka si se vším ohledně kojení věděla v domácím prostředí rady. Poslední kategorií je průběh kojení po šesti týdnech po porodu. Zajímá nás, zda matky stále plně kojí a zda měly nějaké komplikace.
Závěr:
Z výsledků vyplývá, že LATCH skóre je rychlý a jednoduchý nástroj na hodnocení kojení po porodu, během hospitalizace a před propuštěním. Tato metoda hodnocení kojení slouží dětským sestrám efektivně hodnotit proměnné matky a novorozence, definovat oblasti, kde je třeba zasáhnout a určit priority při poskytování ošetřovatelské péče o matku a novorozence.
Anotace v angličtině
The LATCH score is a breastfeeding mapping system that supports effective breastfeeding, and it is used to predict the duration of exclusive breastfeeding at six weeks after delivery. Assessments, which begin in the delivery room and continue until the mother and newborn are discharged, are essential. The LATCH system serves as a systematic collection of information about breastfeeding. The rating scale assigns 0, 1 or 2 points to five key areas of breastfeeding. Every letter of the LATCH acronym indicates an area of assessment. With the LATCH scoring system the pediatric nurse can assess maternal and newborn variables, and can easily define areas for intervention and prioritize nursing care at maternity hospital. Our first goal was to reveal the importance of the LATCH score in promoting effective breastfeeding. The second goal was to reveal in which areas of breastfeeding techniques mothers most often make mistakes. The third aim was to describe in which areas of LATCH mothers need more education. And the last goal was to find out what are the specifics of nursing care for mothers and newborns with a low LATCH score.The practical part of the bachelor's thesis was processed using the method of qualitative research using direct observation and the method of questioning through a semi-structured interview. The research group consisted of ten mothers who, during the research period, were hospitalized after delivery in the department for physiological newborns. Mothers were directly observed during breastfeeding on the day after delivery and upon discharge from the hospital. LATCH scores were evaluated during observation. For mothers with a low LATCH score on the first day after delivery, the interventions provided to the mothers were further qualitatively evaluated and their effectiveness verified by the LATCH value at discharge. These mothers were contacted again in sixth week of the child's age, and through a short interview we verified, whether the mothers were still breastfeeding, what problems they had and what was the reason for stopping breastfeeding. The obtained data were qualitatively analyzed with the ATLAS.ti program. Based on the research investigation and the obtained analyzed data, it follows that the LATCH score is important in promoting effective breastfeeding. Nowadays, more and more women want to breastfeed as long as possible. During the analysis of the obtained data, we established three categories. The first category deals with the evaluation of the LATCH score at the first feeding after birth, here it is captured what affects breastfeeding in the first hours after birth by the mother, the newborn and the child's nurse. In the second category, we deal with the most common problems during breastfeeding and their solution by a pediatric nurse. The most common obstacle was the mutual position of the mother and the newborn and the correct latching and sucking of the newborn. The psychological and physical comfort of the mother is also closely related to breastfeeding. Nursing staff, i.e. children's nurses, educate the mother more in LATCH areas, where points are removed, and their goal is for the newborn to leave the maternity ward fully breastfed and for the mother to know everything about breastfeeding in the home environment. The last category is the progress of breastfeeding after six weeks after giving birth. We are interested in whether the mothers are still fully breastfeeding and whether they have had any complications.The results show that the LATCH score is a quick and simple tool for assessing breastfeeding after delivery, during hospitalization and before discharge. This breastfeeding assessment method serves pediatric nurses to effectively evaluate mother and newborn variables, define areas where intervention is needed and determine priorities in the provision of nursing care for the mother and newborn. The results of the research investigation can be used to improve the quality of nursing care...
Tato bakalářská práce se zabývá systémem hodnocení LATCH skóre, které podporuje efektivní kojení a slouží k předpovídání délky výlučného kojení v šesti týdnech po porodu. Vyhodnocení, která začínají už na porodním sále a pokračují až do propuštění matky, jsou zásadní. Dětské sestry nejčastěji používají k hodnocení a dokumentaci kojení subjektivní systém ,,dobře/uspokojivě/špatně". LATCH je systém mapování kojení, který poskytuje systematickou metodu shromažďování informací o kojení.Hodnotící systém přiřadí 0, 1 nebo 2 body pěti klíčovým oblastem kojení. Každé písmeno zkratky LATCH označuje oblast hodnocení. ,,L" vyhodnocuje techniku kojení a efektivitu sání, ,,A" zkoumá míru zaznamenaného polykání, ,,T" určuje typ bradavky, ,,C" hodnotí úroveň pohodlí matky, ,,H" vyhodnocuje množství pomoci, kterou matka potřebuje k uchycení dítěte k prsu. Se systémem LATCH může dětská sestra hodnotit proměnné matky a kojence, také může definovat oblasti, kde je třeba zasáhnout a určit priority při poskytování ošetřovatelské péče o matku a kojence.
Cíle práce:
Odhalit, jaký význam má LATCH skóre v podpoře efektivního kojení.
Odhalit, v jakých oblastech techniky kojení matky nejčastěji chybují.
Popsat, v kterých oblastech LATCH potřebují matky více edukovat.
Zjistit, jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o matku a novorozence s nízkým LATCH skóre.
Výzkumné otázky:
Jaký je význam LATCH skóre v podpoře efektivního kojení?
V jakých oblastech techniky kojení matky nejčastěji chybují?
V jakých oblastech LATCH potřebují matky více edukovat?
Jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o matku a novorozence s nízkým LATCH skóre?
Metodika:
V praktické části bakalářské práce bude zvoleno kvalitativní výzkumné šetření s využitím metody přímého pozorování a metody dotazování prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. U matek budeme realizovat přímé pozorování v průběhu kojení v den porodu a při propuštění z oddělení fyziologických novorozenců. Během pozorování bude vyhodnoceno LATCH skóre. U matek s nízkým LATCH skóre první den po porodu budeme dále kvalitativně vyhodnocovat intervence, které budou matkám poskytnuty a jejich efektivitu ověříme hodnotou LATCH při propuštění. Tyto matky budou zpětně kontaktovány v 6ti týdnech věku dítěte a prostřednictvím krátkého rozhovoru ověříme, zda matky stále kojí, jaké měly při kojení problémy a případně důvod ukončení kojení. Získané údaje budou kvalitativně analyzovány s využitím programu ATLAS.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor bude tvořen matkami z oddělení fyziologických novorozenců ve vybraných zdravotnických zařízeních.
Použití v praxi:
Předpokládaným přínosem pro ošetřovatelskou praxi bude vytvoření edukačního materiálu o významu LATCH skóre v podpoře efektivního kojení pro zdravotnický personál, který ještě nemá s LATCH skóre praktickou zkušenost.
Klíčová slova:
dětská sestra, novorozenec, kojení, neonatologie
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zabývá systémem hodnocení LATCH skóre, které podporuje efektivní kojení a slouží k předpovídání délky výlučného kojení v šesti týdnech po porodu. Vyhodnocení, která začínají už na porodním sále a pokračují až do propuštění matky, jsou zásadní. Dětské sestry nejčastěji používají k hodnocení a dokumentaci kojení subjektivní systém ,,dobře/uspokojivě/špatně". LATCH je systém mapování kojení, který poskytuje systematickou metodu shromažďování informací o kojení.Hodnotící systém přiřadí 0, 1 nebo 2 body pěti klíčovým oblastem kojení. Každé písmeno zkratky LATCH označuje oblast hodnocení. ,,L" vyhodnocuje techniku kojení a efektivitu sání, ,,A" zkoumá míru zaznamenaného polykání, ,,T" určuje typ bradavky, ,,C" hodnotí úroveň pohodlí matky, ,,H" vyhodnocuje množství pomoci, kterou matka potřebuje k uchycení dítěte k prsu. Se systémem LATCH může dětská sestra hodnotit proměnné matky a kojence, také může definovat oblasti, kde je třeba zasáhnout a určit priority při poskytování ošetřovatelské péče o matku a kojence.
Cíle práce:
Odhalit, jaký význam má LATCH skóre v podpoře efektivního kojení.
Odhalit, v jakých oblastech techniky kojení matky nejčastěji chybují.
Popsat, v kterých oblastech LATCH potřebují matky více edukovat.
Zjistit, jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o matku a novorozence s nízkým LATCH skóre.
Výzkumné otázky:
Jaký je význam LATCH skóre v podpoře efektivního kojení?
V jakých oblastech techniky kojení matky nejčastěji chybují?
V jakých oblastech LATCH potřebují matky více edukovat?
Jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o matku a novorozence s nízkým LATCH skóre?
Metodika:
V praktické části bakalářské práce bude zvoleno kvalitativní výzkumné šetření s využitím metody přímého pozorování a metody dotazování prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru. U matek budeme realizovat přímé pozorování v průběhu kojení v den porodu a při propuštění z oddělení fyziologických novorozenců. Během pozorování bude vyhodnoceno LATCH skóre. U matek s nízkým LATCH skóre první den po porodu budeme dále kvalitativně vyhodnocovat intervence, které budou matkám poskytnuty a jejich efektivitu ověříme hodnotou LATCH při propuštění. Tyto matky budou zpětně kontaktovány v 6ti týdnech věku dítěte a prostřednictvím krátkého rozhovoru ověříme, zda matky stále kojí, jaké měly při kojení problémy a případně důvod ukončení kojení. Získané údaje budou kvalitativně analyzovány s využitím programu ATLAS.
Výzkumný soubor:
Výzkumný soubor bude tvořen matkami z oddělení fyziologických novorozenců ve vybraných zdravotnických zařízeních.
Použití v praxi:
Předpokládaným přínosem pro ošetřovatelskou praxi bude vytvoření edukačního materiálu o významu LATCH skóre v podpoře efektivního kojení pro zdravotnický personál, který ještě nemá s LATCH skóre praktickou zkušenost.
Klíčová slova:
dětská sestra, novorozenec, kojení, neonatologie
Seznam doporučené literatury
KITTNAR, Otomar. Přehled lékařské fyziologie. Praha: Grada Publishing, 2021. 336 s. ISBN 978-80-271-1025-4.
KAPLAN Robin, THEURING Abby. Latch. A handbook for Breast feeding with Confidence at every stage. ROCKRIDGE PR, 2018. 166 s. ISBN: 162315930X
LAWRENCE A. Ruth, LAWRENCE M. Robert. Breastfeeding. A Guide for the Medical Profession. ElsevierBooks, 2016. 800 s. ISBN: 0323357768.
KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.
BREASTFEEDING MEDICINE Volume 0, Number 0, 2012 a Mary Ann Liebert, Inc. DOI: 10.1089/bfm.2011.0120 [navštíveno dne: 26.4. 2021] dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/221813650_Does_the_LATCH_Score_Assessed_in_the_First_24_Hours_After_Delivery_Predict_Non-Exclusive_Breastfeeding_at_Hospital_Discharge
Seznam doporučené literatury
KITTNAR, Otomar. Přehled lékařské fyziologie. Praha: Grada Publishing, 2021. 336 s. ISBN 978-80-271-1025-4.
KAPLAN Robin, THEURING Abby. Latch. A handbook for Breast feeding with Confidence at every stage. ROCKRIDGE PR, 2018. 166 s. ISBN: 162315930X
LAWRENCE A. Ruth, LAWRENCE M. Robert. Breastfeeding. A Guide for the Medical Profession. ElsevierBooks, 2016. 800 s. ISBN: 0323357768.
KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2016. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5014-9.
BREASTFEEDING MEDICINE Volume 0, Number 0, 2012 a Mary Ann Liebert, Inc. DOI: 10.1089/bfm.2011.0120 [navštíveno dne: 26.4. 2021] dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/221813650_Does_the_LATCH_Score_Assessed_in_the_First_24_Hours_After_Delivery_Predict_Non-Exclusive_Breastfeeding_at_Hospital_Discharge