Pelikánová P. 2009: Biogeografie ve výuce na základních školách. Diplomová práce. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, České Budějovice. 133 s.
Tato diplomová práce uvádí přehled problematiky biogeografie a světových biomů, navrhuje výukový text, pracovní listy a didaktický test v rozsahu znalostí pro žáky základních škol. Podkladem pro jejich tvorbu byly analýzy učebnic zeměpisu a přírodopisu pro základní školy. Práce řeší a navrhuje začlenění tématu do osnov a rámcových vzdělávacích programů základních škol.
Anotace v angličtině
Pelikánová P. 2009: Biogeography in education at secondary schools. MSc. Thesis. University of South Bohemia, Pedagogical Faculty, České Budějovice. 133 p.
This diploma thesis presents summary of biogeography and world bioms themes and conceives biogeographical textbook chapter that includes also excercises and exam test. This chapter are addressed to pupils of secondary schools. It is based on analyses of geography and biology textbooks. This thesis also proposes incorporation and implementation of this topic to the tutorial of secondary schools.
Klíčová slova
vzdělávání, základní škola, biogeografie, fytogeografie, zoogeografie, analýzy učebnic, učební text biogeografie
Klíčová slova v angličtině
education, secondary school, biogeography, phytogeography, zoogeography, textbook analyses, textbook charter
Rozsah průvodní práce
133 s., 165 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Pelikánová P. 2009: Biogeografie ve výuce na základních školách. Diplomová práce. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, České Budějovice. 133 s.
Tato diplomová práce uvádí přehled problematiky biogeografie a světových biomů, navrhuje výukový text, pracovní listy a didaktický test v rozsahu znalostí pro žáky základních škol. Podkladem pro jejich tvorbu byly analýzy učebnic zeměpisu a přírodopisu pro základní školy. Práce řeší a navrhuje začlenění tématu do osnov a rámcových vzdělávacích programů základních škol.
Anotace v angličtině
Pelikánová P. 2009: Biogeography in education at secondary schools. MSc. Thesis. University of South Bohemia, Pedagogical Faculty, České Budějovice. 133 p.
This diploma thesis presents summary of biogeography and world bioms themes and conceives biogeographical textbook chapter that includes also excercises and exam test. This chapter are addressed to pupils of secondary schools. It is based on analyses of geography and biology textbooks. This thesis also proposes incorporation and implementation of this topic to the tutorial of secondary schools.
Klíčová slova
vzdělávání, základní škola, biogeografie, fytogeografie, zoogeografie, analýzy učebnic, učební text biogeografie
Klíčová slova v angličtině
education, secondary school, biogeography, phytogeography, zoogeography, textbook analyses, textbook charter
Zásady pro vypracování
Psychosociální a informační rámec vzdělávání žáků v současnosti umožňuje široce pojaté vnímání světa i rozmanitosti přírody jednotlivých oblastí i jevových rozdílů různých ekosystémů. Je otázkou, nakolik je žák v dané oblasti cíleně vzděláván a chápe příčiny a souvislosti. Proto je zadáváno toto téma s následujícími cíli:\\
1. analyzovat současné učebnice přírodopisu pro ZŠ z hlediska obsažených prvků biogeografie \\
2. analyzovat současné učebnice zeměpisu pro ZŠ z hlediska obsažených prvků biogeografie \\
3. analyzovat a zhodnotit obsah biogeografických prvků učiva (pouze faktografie, ... jiné ..)\\
4. Připravit inovačně pojaté učivo přírodopisu s využitím prvků biogeografie (metodický i výukový text a pomůcky)\\
Dílčí kroky řešení úkolu:\\
- Seznámit se se zásadami řešení odborného projektu i charakterem diplomových prací z oblasti didaktiky biologie, resp. přírodopisu (viz Papáček a Slipka, 1997; DP v knihovně PF JU - např. Suchá, 2004).\\
- Zpracovat program řešení úkolu včetně časového harmonogramu, metodiky analýz učebnic a přípravy testu pro šetření o znalostech žáků.\\
- Nastudovat alespoň základní kurs biogeografie z literatury (pokud nebyl zapsán v rámci studijního programu) a shromáždit dostupnou biogeografickou literaturu (odbornou i populárně naučnou) a adresy využitelných webových stránek s danou problematikou a zpracovat základní rešerši těchto informačních pramenů z hlediska využitelnosti pro přípravu učitelů a motivaci, výuku či samostatnou práci žáků.\\
- Provést analýzy učebnic.\\
- (Při dostatku času ověřit na ZŠ povědomí žáků o biogeografii Země jednoduchým dotazníkovým šetřením - např. v průběhu pedagogických praxí.)\\
- Navrhnout obsah učiva s biogeografickými prvky a zpracovat: (metodický materiál pro učitele, (b) výukový text pro žáky, (c) výukové pomůcky (mapy, obrazovou dokumentaci), (d) pracovní listy a didaktické testy pro výuku a ověřování úrovně osvojení učiva, popř. (e) náměty na projektovou výuku\\
- Sepsání DP.\\
Postup řešení diplomového úkolu i jednotlivé kroky pravidelně konzultovat s vedoucím a stejně jako dílčí výsledky.\\
DP bude odevzdána ve 2 tištěných svázaných exemplářích a souběžně v elektronické podobě na 2 CD ROMech.
Zásady pro vypracování
Psychosociální a informační rámec vzdělávání žáků v současnosti umožňuje široce pojaté vnímání světa i rozmanitosti přírody jednotlivých oblastí i jevových rozdílů různých ekosystémů. Je otázkou, nakolik je žák v dané oblasti cíleně vzděláván a chápe příčiny a souvislosti. Proto je zadáváno toto téma s následujícími cíli:\\
1. analyzovat současné učebnice přírodopisu pro ZŠ z hlediska obsažených prvků biogeografie \\
2. analyzovat současné učebnice zeměpisu pro ZŠ z hlediska obsažených prvků biogeografie \\
3. analyzovat a zhodnotit obsah biogeografických prvků učiva (pouze faktografie, ... jiné ..)\\
4. Připravit inovačně pojaté učivo přírodopisu s využitím prvků biogeografie (metodický i výukový text a pomůcky)\\
Dílčí kroky řešení úkolu:\\
- Seznámit se se zásadami řešení odborného projektu i charakterem diplomových prací z oblasti didaktiky biologie, resp. přírodopisu (viz Papáček a Slipka, 1997; DP v knihovně PF JU - např. Suchá, 2004).\\
- Zpracovat program řešení úkolu včetně časového harmonogramu, metodiky analýz učebnic a přípravy testu pro šetření o znalostech žáků.\\
- Nastudovat alespoň základní kurs biogeografie z literatury (pokud nebyl zapsán v rámci studijního programu) a shromáždit dostupnou biogeografickou literaturu (odbornou i populárně naučnou) a adresy využitelných webových stránek s danou problematikou a zpracovat základní rešerši těchto informačních pramenů z hlediska využitelnosti pro přípravu učitelů a motivaci, výuku či samostatnou práci žáků.\\
- Provést analýzy učebnic.\\
- (Při dostatku času ověřit na ZŠ povědomí žáků o biogeografii Země jednoduchým dotazníkovým šetřením - např. v průběhu pedagogických praxí.)\\
- Navrhnout obsah učiva s biogeografickými prvky a zpracovat: (metodický materiál pro učitele, (b) výukový text pro žáky, (c) výukové pomůcky (mapy, obrazovou dokumentaci), (d) pracovní listy a didaktické testy pro výuku a ověřování úrovně osvojení učiva, popř. (e) náměty na projektovou výuku\\
- Sepsání DP.\\
Postup řešení diplomového úkolu i jednotlivé kroky pravidelně konzultovat s vedoucím a stejně jako dílčí výsledky.\\
DP bude odevzdána ve 2 tištěných svázaných exemplářích a souběžně v elektronické podobě na 2 CD ROMech.
Seznam doporučené literatury
Papáček M., Slipka J. 1997: Úvod do odborné práce. Skriptum. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, České Budějovice.\\
Papáček M., Matěnová V., Matěna J., Soldán T. 2000: Zoologie, Scientia. Praha.\\
Suchá P. 2004: Faunistické členění Země ve výuce na různých stupních škol. Diplomová práce PF JU. České Budějovice.\\
Vyhledání dalších titulů biogeografické literatury (Fytogeografie, Zoogeografie, Biogeografie), učebnic pro ZŠ a informačních pramenů on line je součástí diplomového úkolu (zpracování rešerše).
Seznam doporučené literatury
Papáček M., Slipka J. 1997: Úvod do odborné práce. Skriptum. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, České Budějovice.\\
Papáček M., Matěnová V., Matěna J., Soldán T. 2000: Zoologie, Scientia. Praha.\\
Suchá P. 2004: Faunistické členění Země ve výuce na různých stupních škol. Diplomová práce PF JU. České Budějovice.\\
Vyhledání dalších titulů biogeografické literatury (Fytogeografie, Zoogeografie, Biogeografie), učebnic pro ZŠ a informačních pramenů on line je součástí diplomového úkolu (zpracování rešerše).