Tato bakalářská práce se zabývá značkou kvality Prověřená veřejně prospěšná organizace (alias Značkou spolehlivosti), a to konkrétně procesem jejího získání, významem značky a jejím postavením na trhu. Značka spolehlivosti je prestižním oceněním pro neziskové organizace, důkladně je totiž prověří a zaručí tak celé společnosti, že daná nezisková organizace je důvěryhodná, spolehlivá, řádně naplňuje své poslání a efektivně hospodaří se svěřenými finančními prostředky. Tuto značku spravuje Asociace veřejně prospěšných organizací ČR.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zpracována formou literárního přehledu pomocí knih a internetu. Sběr dat potřebných pro praktickou část byl proveden pomocí dotazníkových šetření, do kterých byli zapojeni respondenti z řad jednak držitelů značky, ale také z řad potencionálních či pravidelných dárců ze široké veřejnosti.
Dále byl proveden kvalitativní polostrukturovaný rozhovor se spoluzakladatelkou neziskové organizace Temperi o.p.s., které je v této bakalářské práci věnován značný prostor. V neposlední řadě byla vytvořena SWOT analýza. Pomocí indukce i dedukce následovalo závěrečné ustanovení - konkrétně zhodnocení současného stavu značky a návrh změn. Výsledkem práce je zjištění, že proces získání Značky spolehlivosti je finančně, administrativně i časově náročný, proto značku získají jen neziskové organizace fungující na profesionální úrovni. Právě pro neziskové organizace má tato značka význam prestiže a ocenění kvalitně odvedené práce, než jako např. vidina přilákání dárců. Dále bylo zjištěno, že Značka spolehlivosti není u široké veřejnosti dostatečně známá, což je celkem problém, protože má potenciál fungovat jako skvělý nástroj pro dárce při výběru neziskové organizace, kterou podpoří.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the quality mark Verified Public Benefit Organization (also known as the Reliability Mark), specifically its acquisition process, the significance of the mark, and its position in the market.
The Reliability Mark is a prestigious award for nonprofit organizations, as it thoroughly examines them and guarantees to society that they are trustworthy, reliable, fulfill their mission properly and effectively manage entrusted financial
resources. This mark is managed by the Association of Public Benefit Organizations of the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is presented in the form of a literature review using books and internet sources. Data collection necessary for the practical part was conducted through questionnaire surveys involving respondents who are both holders of the mark and potential or regular donors from the general public.
Furthermore, a qualitative semi-structured interview was conducted with one of the co-founders of Temperi o.p.s., a non-profit organization which receives significant attention in this bachelor thesis. Lastly, a SWOT analysis was created. Through induction and deduction, a final conclusion was reached - specifically an evaluation of the current state of the mark and proposed changes. The findings indicate that obtaining the Reliability Mark is financially, and administratively time-consuming; therefore, only non-profit organizations operating at a professional
level can acquire it. This mark holds prestige for non-profit organizations as recognition for their high-quality work rather than solely attracting donors. Additionally, it was found that awareness about this reliability mark among the general public is insufficient, which poses somewhat problematic, since it has potential to serve as an excellent tool for donors when selecting supported non-profit organizations.
Klíčová slova
značka, kvalita, nezisková organizace, národní program Česká kvalita, značka
kvality Prověřená veřejně prospěšná organizace
Klíčová slova v angličtině
quality, nonprofit organization, brand, the Czech Quality Programme, the quality
mark Reliable public benefit organization
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá značkou kvality Prověřená veřejně prospěšná organizace (alias Značkou spolehlivosti), a to konkrétně procesem jejího získání, významem značky a jejím postavením na trhu. Značka spolehlivosti je prestižním oceněním pro neziskové organizace, důkladně je totiž prověří a zaručí tak celé společnosti, že daná nezisková organizace je důvěryhodná, spolehlivá, řádně naplňuje své poslání a efektivně hospodaří se svěřenými finančními prostředky. Tuto značku spravuje Asociace veřejně prospěšných organizací ČR.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zpracována formou literárního přehledu pomocí knih a internetu. Sběr dat potřebných pro praktickou část byl proveden pomocí dotazníkových šetření, do kterých byli zapojeni respondenti z řad jednak držitelů značky, ale také z řad potencionálních či pravidelných dárců ze široké veřejnosti.
Dále byl proveden kvalitativní polostrukturovaný rozhovor se spoluzakladatelkou neziskové organizace Temperi o.p.s., které je v této bakalářské práci věnován značný prostor. V neposlední řadě byla vytvořena SWOT analýza. Pomocí indukce i dedukce následovalo závěrečné ustanovení - konkrétně zhodnocení současného stavu značky a návrh změn. Výsledkem práce je zjištění, že proces získání Značky spolehlivosti je finančně, administrativně i časově náročný, proto značku získají jen neziskové organizace fungující na profesionální úrovni. Právě pro neziskové organizace má tato značka význam prestiže a ocenění kvalitně odvedené práce, než jako např. vidina přilákání dárců. Dále bylo zjištěno, že Značka spolehlivosti není u široké veřejnosti dostatečně známá, což je celkem problém, protože má potenciál fungovat jako skvělý nástroj pro dárce při výběru neziskové organizace, kterou podpoří.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the quality mark Verified Public Benefit Organization (also known as the Reliability Mark), specifically its acquisition process, the significance of the mark, and its position in the market.
The Reliability Mark is a prestigious award for nonprofit organizations, as it thoroughly examines them and guarantees to society that they are trustworthy, reliable, fulfill their mission properly and effectively manage entrusted financial
resources. This mark is managed by the Association of Public Benefit Organizations of the Czech Republic. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is presented in the form of a literature review using books and internet sources. Data collection necessary for the practical part was conducted through questionnaire surveys involving respondents who are both holders of the mark and potential or regular donors from the general public.
Furthermore, a qualitative semi-structured interview was conducted with one of the co-founders of Temperi o.p.s., a non-profit organization which receives significant attention in this bachelor thesis. Lastly, a SWOT analysis was created. Through induction and deduction, a final conclusion was reached - specifically an evaluation of the current state of the mark and proposed changes. The findings indicate that obtaining the Reliability Mark is financially, and administratively time-consuming; therefore, only non-profit organizations operating at a professional
level can acquire it. This mark holds prestige for non-profit organizations as recognition for their high-quality work rather than solely attracting donors. Additionally, it was found that awareness about this reliability mark among the general public is insufficient, which poses somewhat problematic, since it has potential to serve as an excellent tool for donors when selecting supported non-profit organizations.
Klíčová slova
značka, kvalita, nezisková organizace, národní program Česká kvalita, značka
kvality Prověřená veřejně prospěšná organizace
Klíčová slova v angličtině
quality, nonprofit organization, brand, the Czech Quality Programme, the quality
mark Reliable public benefit organization
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je posouzení náročnosti získání značky kvality a jejího významu pro neziskovou organizaci.
Metodika práce:
Studium, získání a shromáždění primárních a sekundárních dat, zpracování a vyhodnocení odborné literatury, zdrojů a teoretických východisek zabývajících se danou problematikou; provedení analýzy současného systému strategického řízení, analýza a syntéza dat spočívající v propojení výsledků a východisek z provedených analýz; dotazníkové šetření, rozhovor, návrhy a doporučení na zlepšení zkoumané oblasti.
Rámcová osnova:
1. Úvod.
2. Literární přehled.
3. Cíl a metodika.
4. Charakteristika vybrané neziskové organizace.
5. Zhodnocení současného stavu.
6. Diskuze a návrh změn.
7. Závěr.
8. Přehled použité literatury.
9. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je posouzení náročnosti získání značky kvality a jejího významu pro neziskovou organizaci.
Metodika práce:
Studium, získání a shromáždění primárních a sekundárních dat, zpracování a vyhodnocení odborné literatury, zdrojů a teoretických východisek zabývajících se danou problematikou; provedení analýzy současného systému strategického řízení, analýza a syntéza dat spočívající v propojení výsledků a východisek z provedených analýz; dotazníkové šetření, rozhovor, návrhy a doporučení na zlepšení zkoumané oblasti.
Rámcová osnova:
1. Úvod.
2. Literární přehled.
3. Cíl a metodika.
4. Charakteristika vybrané neziskové organizace.
5. Zhodnocení současného stavu.
6. Diskuze a návrh změn.
7. Závěr.
8. Přehled použité literatury.
9. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Boukal, P. (2013). Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada.
Krechovská, M. a kol. (2018). Řízení neziskových organizací. Praha: Grada.
Malík Holasová, V. (2014). Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada.
Nenadál, J. (2018). Management kvality pro 21. století. Management Press.
Šedivý, M., & Medlíková, O. (2017). Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Boukal, P. (2013). Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada.
Krechovská, M. a kol. (2018). Řízení neziskových organizací. Praha: Grada.
Malík Holasová, V. (2014). Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada.
Nenadál, J. (2018). Management kvality pro 21. století. Management Press.
Šedivý, M., & Medlíková, O. (2017). Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada.