Informace o kvalifikační práci Social, economic, and environmental impact of high-speed rails in the Czech Republic:
Expected impacts of
high-speed rails on the Ústí nad Labem region
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Social, economic, and environmental impact of high-speed rails in the Czech Republic: Expected impacts of high-speed rails on the Ústí nad Labem region
Hlavní téma v angličtině
Social, economic, and environmental impact of high-speed rails in the Czech Republic:
Název dle studenta
Social, economic, and environmental impact of high-speed rails in the Czech Republic:
Expected impacts of
high-speed rails on the Ústí nad Labem region
Název dle studenta v angličtině
Social, economic, and environmental impact of high-speed rails in the Czech Republic:
Expected impacts of
high-speed rails on the Ústí nad Labem region
Uvedení prvních vysokorychlostních tratí do provozu ve druhé polovině 20. století nejen vdechlo nový život ustupující železnici, ale tento dopravní mód se stal páteří dopravy v mnoha vyspělých státech po celém světě. Mezi jeho největší výhody patří jak minimální dopad na životní prostředí, tak i související socio-ekonomické přínosy. Tato diplomová práce přibližuje problematiku vysokorychlostních tratí v severočeském Ústeckém kraji a zabývá se očekávanými dopady nové infrastruktury jak z pohledu obyvatel a cestujících, tak z pohledu expertů, kteří mají plánování a budování vysokorychlostních tratí v ČR na starosti.
Anotace v angličtině
The commissioning of the first high-speed lines in the second half of the 20th century not only breathed new life into the receding railway, but this mode of transport has become the backbone of transport in many developed countries around the world. Among its greatest advantages are both the minimal environmental impact and the associated socio-economic benefits. This thesis introduces the issue of high-speed lines in the North Bohemian region of Ústí nad Labem and examines the expected impacts of the new infrastructure from the perspective of residents and passengers, as well as from the perspective of the experts in charge of planning and building high-speed lines in the country.
Klíčová slova
vysokorychlostní trať, VRT, Česká republika, Ústecký kraj, sociálně-ekonomický, environmentální, dopad
Klíčová slova v angličtině
high-speed line, HSL, Czech Republic, Ústí nad Labem Region, socio-economic, environmental, impact
Rozsah průvodní práce
83 s., xliv
Jazyk
AN
Anotace
Uvedení prvních vysokorychlostních tratí do provozu ve druhé polovině 20. století nejen vdechlo nový život ustupující železnici, ale tento dopravní mód se stal páteří dopravy v mnoha vyspělých státech po celém světě. Mezi jeho největší výhody patří jak minimální dopad na životní prostředí, tak i související socio-ekonomické přínosy. Tato diplomová práce přibližuje problematiku vysokorychlostních tratí v severočeském Ústeckém kraji a zabývá se očekávanými dopady nové infrastruktury jak z pohledu obyvatel a cestujících, tak z pohledu expertů, kteří mají plánování a budování vysokorychlostních tratí v ČR na starosti.
Anotace v angličtině
The commissioning of the first high-speed lines in the second half of the 20th century not only breathed new life into the receding railway, but this mode of transport has become the backbone of transport in many developed countries around the world. Among its greatest advantages are both the minimal environmental impact and the associated socio-economic benefits. This thesis introduces the issue of high-speed lines in the North Bohemian region of Ústí nad Labem and examines the expected impacts of the new infrastructure from the perspective of residents and passengers, as well as from the perspective of the experts in charge of planning and building high-speed lines in the country.
Klíčová slova
vysokorychlostní trať, VRT, Česká republika, Ústecký kraj, sociálně-ekonomický, environmentální, dopad
Klíčová slova v angličtině
high-speed line, HSL, Czech Republic, Ústí nad Labem Region, socio-economic, environmental, impact
Zásady pro vypracování
The aim of the thesis is to explore and present the expected social, economic, and environmental impacts of high-speed rail on the region of Ústí nad Labem.
The theoretical part will present the historical experience with conventional rail in this region and the experience with high-speed rail in France. The discourse of methodological indicators used for the final evaluation will be provided.
The practical part will consist of two separate research. The first will be a questionnaire survey aimed at the general public who will be affected by the construction. The second research will be based on interviews with experts and stakeholders from Správa železnic, the Czech Railway Administration that is managing the entire planning and construction. In both cases, the expected influence of high-speed rail will be asked as well as the future of this mode of transport.
The findings from both research will be compared to each other and with the experience gained through history and in France. Thanks to this comparison, the expected impacts will be specified.
Zásady pro vypracování
The aim of the thesis is to explore and present the expected social, economic, and environmental impacts of high-speed rail on the region of Ústí nad Labem.
The theoretical part will present the historical experience with conventional rail in this region and the experience with high-speed rail in France. The discourse of methodological indicators used for the final evaluation will be provided.
The practical part will consist of two separate research. The first will be a questionnaire survey aimed at the general public who will be affected by the construction. The second research will be based on interviews with experts and stakeholders from Správa železnic, the Czech Railway Administration that is managing the entire planning and construction. In both cases, the expected influence of high-speed rail will be asked as well as the future of this mode of transport.
The findings from both research will be compared to each other and with the experience gained through history and in France. Thanks to this comparison, the expected impacts will be specified.
Seznam doporučené literatury
Hlavačka, M. (1995). Železnice Čech, Moravy a Slezska. NN III.
Kvizda, M. (2006). Ekonomické dějiny železniční sítě České republiky: mýty, omyly a iluze v hospodářské politice a path dependence železných drah. Masarykova univerzita.
Seidenglanz, D. (2006). Železnice v Evropě a evropská dopravní politika. Masarykova univerzita.
Tomeš, Z., & Pospíšil, T. (2006). Ekonomické aspekty železniční dopravy. Masarykova univerzita.
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (4., nezměněné vydání). Karolinum.
Bonnafous, A. (1987). The regional impact of the TGV. Transportation, 14(2), 127-137. https://doi.org/10.1007/BF00837589
Miyoshi, C., & Givoni, M. (2013). The Environmental Case for the High-Speed Train in the UK: Examining the London-Manchester Route. International Journal of Sustainable Transportation, 8(2), 107-126. https://doi.org/10.1080/15568318.2011.645124
Chen, C. -L., & Hall, P. (2012). The wider spatial-economic impacts of high-speed trains: a comparative case study of Manchester and Lille sub-regions. Journal of Transport Geography, 24, 89-110. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.09.002
Blanquart, C., & Koning, M. (2017). The local economic impacts of high-speed railways: theories and facts. European Transport Research Review, 9(2). https://doi.org/10.1007/s12544-017-0233-0
Seznam doporučené literatury
Hlavačka, M. (1995). Železnice Čech, Moravy a Slezska. NN III.
Kvizda, M. (2006). Ekonomické dějiny železniční sítě České republiky: mýty, omyly a iluze v hospodářské politice a path dependence železných drah. Masarykova univerzita.
Seidenglanz, D. (2006). Železnice v Evropě a evropská dopravní politika. Masarykova univerzita.
Tomeš, Z., & Pospíšil, T. (2006). Ekonomické aspekty železniční dopravy. Masarykova univerzita.
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (4., nezměněné vydání). Karolinum.
Bonnafous, A. (1987). The regional impact of the TGV. Transportation, 14(2), 127-137. https://doi.org/10.1007/BF00837589
Miyoshi, C., & Givoni, M. (2013). The Environmental Case for the High-Speed Train in the UK: Examining the London-Manchester Route. International Journal of Sustainable Transportation, 8(2), 107-126. https://doi.org/10.1080/15568318.2011.645124
Chen, C. -L., & Hall, P. (2012). The wider spatial-economic impacts of high-speed trains: a comparative case study of Manchester and Lille sub-regions. Journal of Transport Geography, 24, 89-110. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.09.002
Blanquart, C., & Koning, M. (2017). The local economic impacts of high-speed railways: theories and facts. European Transport Research Review, 9(2). https://doi.org/10.1007/s12544-017-0233-0