Cílem bakalářské práce bylo zmapování změn v RVP v oblasti informatiky, definování
jednotlivých problémů, se kterými se školy mohou setkat, a také zmapování reakcí
jednotlivých škol a učitelů na tyto problémy a jejich řešení. K naplnění cílů byla využita metoda kvalitativního výzkumu, jednotlivé výsledky výzkumu jsou podpořeny
jednotlivými citacemi respondentů.
Práce objasňuje problematiku spojenou se zaváděním nového RVP a může současně posloužit učitelům ke zjištění, jak s danými problémy pracují ostatní školy. Práce
může též posloužit jako základ k dalším studiím spojených s revizí RVP, případně jako
podklad k dalším revizím RVP.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to map changes in RVP in the field of informatics,
to define individual problems that schools may encounter, and also to map the reactions of individual schools and teachers to these problems. To achieve these objectives,
a qualitative research method was used, and the individual research results are supported by citations from respondents.
The thesis clarifies the problems associated with the implementation of the new
RVP and can also serve as a basis for teachers to find out how other schools work with
the given problems. The thesis can also serve as a basis for further studies associated
with the revision of RVP, or as a basis for further revisions of RVP.
Klíčová slova
RVP, RVP ZV, revize RVP, kvalitativní výzkum, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Educational program framework, Educational program framework for
computer science, revision of educational program framework, qualitative reasearch,
case study
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo zmapování změn v RVP v oblasti informatiky, definování
jednotlivých problémů, se kterými se školy mohou setkat, a také zmapování reakcí
jednotlivých škol a učitelů na tyto problémy a jejich řešení. K naplnění cílů byla využita metoda kvalitativního výzkumu, jednotlivé výsledky výzkumu jsou podpořeny
jednotlivými citacemi respondentů.
Práce objasňuje problematiku spojenou se zaváděním nového RVP a může současně posloužit učitelům ke zjištění, jak s danými problémy pracují ostatní školy. Práce
může též posloužit jako základ k dalším studiím spojených s revizí RVP, případně jako
podklad k dalším revizím RVP.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to map changes in RVP in the field of informatics,
to define individual problems that schools may encounter, and also to map the reactions of individual schools and teachers to these problems. To achieve these objectives,
a qualitative research method was used, and the individual research results are supported by citations from respondents.
The thesis clarifies the problems associated with the implementation of the new
RVP and can also serve as a basis for teachers to find out how other schools work with
the given problems. The thesis can also serve as a basis for further studies associated
with the revision of RVP, or as a basis for further revisions of RVP.
Klíčová slova
RVP, RVP ZV, revize RVP, kvalitativní výzkum, případová studie
Klíčová slova v angličtině
Educational program framework, Educational program framework for
computer science, revision of educational program framework, qualitative reasearch,
case study
Zásady pro vypracování
Rámcový vzdělávací program tvoří obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů škol všech oborů vzdělání v předškolním, základním, základním uměleckém, jazykovém a středním vzdělávání. Nejpozději od září 2024 musí všechny základní školy přejít na výuku nové informatiky. Obsah předmětu nová informatika je výrazně odlišný oproti původní informatice. Učitelé tak budou nuceni významně přebudovat svou výuku informatiky. Učitelům informatiky tak vzniká problém, jak uvézt do praxe novou informatiku.
Cílem této práce je zmapovat průběh přípravy učitelů informatiky na výuku nové informatiky ve školním roce předcházejícím začátku povinné výuky nové informatiky. Student se především zaměří na způsob překonávání problémů vzniklých začátkem výuky nové informatiky. Student nejdříve na základě rešerše internetových zdrojů identifikuje očekávané problémy související s nástupem výuky nové informatiky. Následně na základě rozhovorů s učiteli informatiky na základních školách bude zjišťovat, zda již jím identifikované problémy, řešili. Pokud ano, pak jak je vyřešili. Případně, jaké další problémy v souvislosti se začátkem výuky nové informatiky řeší. Výše uvedené způsoby překonávání problémů budou zkoumány ze dvou pohledů. Pohledu učitele informatiky a z pohledu školy, jako organizace.
Student dále identifikuje faktory ovlivňující způsob řešení problémů. Jde například o učitelovi znalosti v oblasti informatiky, věk, pohlaví a osobní názory na reformu informatiky.
Výzkum bude realizován kvalitativní formou. Student s učiteli informatiky realizuje polostrukturované hloubkové rozhovory. Tyto rozhovory budou následně přepsány do textové podoby a budou analyzovány metodami kvalitativní analýzy. Bude realizováno minimálně 10 rozhovorů s učiteli, kteří reálně učí předmět informatika.
Zásady pro vypracování
Rámcový vzdělávací program tvoří obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů škol všech oborů vzdělání v předškolním, základním, základním uměleckém, jazykovém a středním vzdělávání. Nejpozději od září 2024 musí všechny základní školy přejít na výuku nové informatiky. Obsah předmětu nová informatika je výrazně odlišný oproti původní informatice. Učitelé tak budou nuceni významně přebudovat svou výuku informatiky. Učitelům informatiky tak vzniká problém, jak uvézt do praxe novou informatiku.
Cílem této práce je zmapovat průběh přípravy učitelů informatiky na výuku nové informatiky ve školním roce předcházejícím začátku povinné výuky nové informatiky. Student se především zaměří na způsob překonávání problémů vzniklých začátkem výuky nové informatiky. Student nejdříve na základě rešerše internetových zdrojů identifikuje očekávané problémy související s nástupem výuky nové informatiky. Následně na základě rozhovorů s učiteli informatiky na základních školách bude zjišťovat, zda již jím identifikované problémy, řešili. Pokud ano, pak jak je vyřešili. Případně, jaké další problémy v souvislosti se začátkem výuky nové informatiky řeší. Výše uvedené způsoby překonávání problémů budou zkoumány ze dvou pohledů. Pohledu učitele informatiky a z pohledu školy, jako organizace.
Student dále identifikuje faktory ovlivňující způsob řešení problémů. Jde například o učitelovi znalosti v oblasti informatiky, věk, pohlaví a osobní názory na reformu informatiky.
Výzkum bude realizován kvalitativní formou. Student s učiteli informatiky realizuje polostrukturované hloubkové rozhovory. Tyto rozhovory budou následně přepsány do textové podoby a budou analyzovány metodami kvalitativní analýzy. Bude realizováno minimálně 10 rozhovorů s učiteli, kteří reálně učí předmět informatika.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., K. ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. leden 2021, 38-46 [cit. 2022-03-04]. Dostupné z: https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, R., K. ŠEĎOVÁ et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-736-7040-2.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. leden 2021, 38-46 [cit. 2022-03-04]. Dostupné z: https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymi-zmenami.pdf