Cílem této diplomové práce je prozkoumat různé metody násobení. Do výběru budou zahrnuty metody současné i metody používané v historii. Metody budou zanalyzovány a vzájemně porovnány. Na základě některých metod budou vytvořeny didaktické pomůcky pro podporu výuky matematiky. Při zpracování bude zvolen následující postup:
- Studium literatury vztahující se k dané problematice
- Analýza metod násobení
- Prostudování rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
- Analýza rozvoje násobení ve vybraných sadách učebnic
- Porovnání metod násobení
- Tvorba didaktických pomůcek
Anotace v angličtině
The aim of the dissertation is to analyse various methods of multiplication. Present and historical methods of multiplication will be included in analysis. Each method will be described and then they will be compared together. Based on some selected methods didactic aids will be created to support the teaching of mathematics. There will be following process of elaboration:
- Research of literature related to the issue
- Analysis of methods of multiplication
- Study of Framework Education Programme for Basic Education
- Analysis of the development of multiplication in selected sets of textbooks
- Comparison of multiplication methods
- Creation of didactic aids
Klíčová slova
Násobení, matematika, didaktické pomůcky, metoda, základní škola, rámcové vzdělávací programy, historie matematiky, učebnice
Klíčová slova v angličtině
Multiplication, mathematics, didactic aids, method, primary and secondary school, Framework Education Programme, history of mathematics, textbooks
Rozsah průvodní práce
98 s. (137 659 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je prozkoumat různé metody násobení. Do výběru budou zahrnuty metody současné i metody používané v historii. Metody budou zanalyzovány a vzájemně porovnány. Na základě některých metod budou vytvořeny didaktické pomůcky pro podporu výuky matematiky. Při zpracování bude zvolen následující postup:
- Studium literatury vztahující se k dané problematice
- Analýza metod násobení
- Prostudování rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
- Analýza rozvoje násobení ve vybraných sadách učebnic
- Porovnání metod násobení
- Tvorba didaktických pomůcek
Anotace v angličtině
The aim of the dissertation is to analyse various methods of multiplication. Present and historical methods of multiplication will be included in analysis. Each method will be described and then they will be compared together. Based on some selected methods didactic aids will be created to support the teaching of mathematics. There will be following process of elaboration:
- Research of literature related to the issue
- Analysis of methods of multiplication
- Study of Framework Education Programme for Basic Education
- Analysis of the development of multiplication in selected sets of textbooks
- Comparison of multiplication methods
- Creation of didactic aids
Klíčová slova
Násobení, matematika, didaktické pomůcky, metoda, základní škola, rámcové vzdělávací programy, historie matematiky, učebnice
Klíčová slova v angličtině
Multiplication, mathematics, didactic aids, method, primary and secondary school, Framework Education Programme, history of mathematics, textbooks
Zásady pro vypracování
Anotace\\
Cílem diplomové práce je prozkoumat různé metody násobení. Do výběru budou zahrnuty metody současné i metody používané v historii. Metody budou zanalyzovány a vzájemné porovnány. Na základě některých metod budou vytvořeny didaktické pomůcky pro podporu výuky matematiky. Při zpracování bude autorka postupovat následovně:\\
" Studium literatury vztahujících se k dané problematice.\\
" Prostudování RVP pro ZV.\\
" Analýza vybraných metod násobení z různých pohledů.\\
" Tvorba didaktické pomůcky.\\
Zásady pro vypracování
Anotace\\
Cílem diplomové práce je prozkoumat různé metody násobení. Do výběru budou zahrnuty metody současné i metody používané v historii. Metody budou zanalyzovány a vzájemné porovnány. Na základě některých metod budou vytvořeny didaktické pomůcky pro podporu výuky matematiky. Při zpracování bude autorka postupovat následovně:\\
" Studium literatury vztahujících se k dané problematice.\\
" Prostudování RVP pro ZV.\\
" Analýza vybraných metod násobení z různých pohledů.\\
" Tvorba didaktické pomůcky.\\
Seznam doporučené literatury
NPI Praha. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Praha:\\
Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné RVP ZV 2017.pdf, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání) (nuv.cz)\\
Balada, F. (1959). Z dějin elementární matematiky. Praha: SPN.\\
Jelínek, M. (1974). Numerační soustavy. Praha: SPN.\\
Koldová a kol. (2021). Z historie početních postupů a operací. České Budějovice: Seria Pedagogica et Psychologica.\\
Kolman, A. (1968). Dějiny matematiky ve starověku. Praha: Academia.\\
Seznam doporučené literatury
NPI Praha. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Praha:\\
Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné RVP ZV 2017.pdf, Národní pedagogický institut České republiky (dříve Národní ústav pro vzdělávání) (nuv.cz)\\
Balada, F. (1959). Z dějin elementární matematiky. Praha: SPN.\\
Jelínek, M. (1974). Numerační soustavy. Praha: SPN.\\
Koldová a kol. (2021). Z historie početních postupů a operací. České Budějovice: Seria Pedagogica et Psychologica.\\
Kolman, A. (1968). Dějiny matematiky ve starověku. Praha: Academia.\\
Přílohy volně vložené
Přílohy s didaktickými pomůckami a návody k didaktickým pomůckám